Síň slávy: Judas Priest - Painkiller (1990 / CD / Columbia / heavy metal): Judas Priest - Painkiller (1990 / CD / Columbia / heavy metal)

Síň slávy: Judas Priest - Painkiller (1990 / CD / Columbia / heavy metal)

Judas Priest - PainkillerMetal už toho má něco za sebou. A za svou dlouhou existenci se na metalové scéně objevilo tolik kapel, které psaly metalovou historii a tolik alb, které tyto kapely vynesly do metalového nebe.

Tato alba mají zcela určitě své místo v naší Síni slávy. Je jich vskutku řada a rád bych zde zmínil, co nejvíce z nich. Začít ale někde musím. A když bych měl člověku, který nemá sebemenší ponětí o tom, co to vlastně HEAVY METAL je, pustit jednu typickou desku, vybral bych vcelku bez váhání „Painkiller“ od JUDAS PRIEST. To je dílo, které představuje přesně to, co si představuji pod pojmem heavy metal. Nekompromisní, tvrdé od začátku do konce, které vám nedá ani vteřinku výdechu a masíruje vás tím nejtěžším kovem. Hypnotizuje vás skvělý pěvecký výkon Roba Halforda, stejně tak jako neskutečné kytarové riffy nebo sóla, doplněné o artilerii bicích a velmi zřídka nějakými klávesami. Dotyčný neznalec by buď utekl hned po nástupu kytar (možná už při úvodu na bicí) nebo by se do této hudby zamiloval a zjistil, kde tkví její krása a síla. Pojďme si tyto hodnoty prohlédnout zblízka…

JUDAS PRIEST si s námi žádné servítky brát nebudou a hned úvodní skladba „Painkiller“ nám dá pořádně do těla. Dokonce bych si troufnul tvrdit, že to je ta vůbec nejagresivnější a nejrozjetější skladba na albu. Proč si šetřit síly na konec? Tohle album má sil na rozdávání a takovýhle otvírák je toho dostatečně silným důkazem. Na začátku, tehdy nově příchozí bicman kapely Scott Travis, trošku vypráší svou bicí soupravu a pak již následuje jen nepřetržitá smršť těžkého kovu, která nás drtí od začátku až do konce, vrhne nás do těch nejhlubších temnot metalového pekla, povalí nás na lopatky a pohrává si s námi jako vítr s peříčkem, převaluje nás z jedné strany na druhou. A co teprve, když se k hradbě kytar přidá Rob Halford, který téměř celou skladbu odzpívá ve vysokých tónech jeho typickým bodavým hlasem? Teď teprve prohlídka metalového pekla začíná.

A když mluvíme o pekle, právě přichází stráže aby nás zavedly do dalších zákoutí tohoto CD. Na mysli mám skladbu „Hell Patrol“. Drží nás pevně ve svých spárech a vede stále dál a dál aby nás nakonec vyhodila na další zastávce, kterou je „All Guns Blazing“.

Rob nás hned v úvodu přivítá svým bodavým, vysokým hlasem a po chvíli se opět spouští svižná jízda plná tvrdých riffů. Refrén „All Guns, All Guns Blazing“ se vám vryje do hlavy neuvěřitelně rychle a jen tak na něj nezapomenete.

Ale už přichází další skladba. Tentokrát si nás na projížďku na svém ocelovém oři vzal týpek oděný do kůže. „Leather Rebel“ jede vážně jako o závod a cíl jeho cesty je naprosto jasný. Směřujeme přímo k „Metal Meltdown“.

Na úvod nám zvukovody protáhnou ty nejvyšší kytarové tóny a pak se celá pecka rozjede na ty nejvyšší obrátky. Další metalová hymna, která se vám kromě nesmlouvavosti, s jakou do vás pere ty nejtvrdší metalové riffy, vnutí ještě perfektním refrénem. Hlavně finální gradace při sborovém zpěvu „Me-tal Melt-down, Me-tal Melt-down“ mě naprosto odrovnala.

Ovšem JUDAS PRIEST zdaleka nekončí a předvádí nám, že své nápady zdaleka nevyčerpali. Přichází zřejmě nejtemnější a rozhodně jedna z nejlepších skladeb na albu. Přichází „Nightcrawler“. Úvodní zvuk bouře perfektně uvádí příchod této pekelné stvůry. Vynikající kytary a skvělé zpěvné linky. Vůbec nejvíc mě ale dostala pasáž ke konci, kdy Rob spíš jen vypráví, jak se tato stvůra pomalu krade do sklepa pro své oběti. Výborná dramatická pasáž, která vhání mráz do zad. Kytarové vybrnkávání a zvukové efekty v pozadí jen dodávají na děsivé atmosféře.

Z temného sklepa, ve kterém jsme čelili náporu pekelné bestie se nyní dostáváme úplně jinam. Mezi kladivo a kovadlinu, tedy „Between The Hammer & The Anvil“. Je vůbec třeba psát, jak to musí vypadat mezi kladivem a kovadlinou? Pravdou je, že po několika vážně nabustřených skladbách mi tato zas až tak ostrá nepřijde. Nicméně má samozřejmě skvělou zpěvnou linku, skvělý refrén, skvělé riffy, skvělá sóla…

Ovšem pozor. Atmosféra znovu potemněla. Vítr fouká a slyšíme kostelní zvon. Zlo je nablízku. Přímo se nás dotýká. Je zde „A Touch Of Evil“. Přichází první riffy. Ty nás budou provázet prakticky celou skladbou. Dostává se nám také trochu kláves. V mezihře velmi působivě zní brnkání na akustickou kytaru.

Judas PriestPředposlední je krátká instrumentálka „Battle Hymn“, což je spíš jen takové intro k následující „One Shot At Glory“. K finálnímu kousku nás uvádí dobré riffy. Pravdou ale zůstává, že ač je toto dobrá skladba, to nejlepší již máme za sebou a tak může působit dojmem méně výrazné, avšak je to jen mylná představa. Každá skladba má na albu své místo, a proto i „One Shot At Glory“ sem prostě patří a doplňuje skvělou metalovou mozaiku, jakou „Painkiller“ je.

Remasterovaná verze, kterou mám k dispozici já, je navíc obohacena o dvě další skladby. „Living Bad Dreams“, taková klasická balada JUDAS PRIEST. Je možná dobře, že se na původní verzi neobjevila. Ne že by nebyla dobrá, ale tohle album je tak správně naštvané a naostřené, že balada by otupila jeho hroty a výsledný agresivní dojem. Druhým bonusem je živý záznam skladby „Leather Rebel“.

Nejen podle mě, ale podle mnohých, je „Painkiller“ tím nejlepším, co se na heavy metalovém poli dosud urodilo (a jen tak mimochodem, nedokážu si představit album, které by „Painkillera“ sesadilo z trůnu). Vážně jsem toho názoru, že zde je ukázána síla a krása heavy metalu v jeho nejvyspělejší podobě. „Painkiller“ je zcela jistě součást povinné výbavy každého metalisty a proto také zcela určitě patří do Síně slávy.