Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/plugins/system/advga/advga.php on line 21

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/libraries/joomla/html/parameter.php on line 0

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/templates/theme741/index.php on line 39
Síň slávy: Tristania - Beyond The Veil (1999 / CD / Napalm / gothic-doom metal): Tristania - Beyond The Veil (1999 / CD / Napalm / gothic-doom metal)
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/templates/theme741/index.php on line 141

Síň slávy: Tristania - Beyond The Veil (1999 / CD / Napalm / gothic-doom metal)

Tristania - Beyond The VeilPředpokladem pro správné vnímání následujícího textu je současný poslech alba „Beyond The Veil“!

V dobách, kdy slovo gothic ještě vyvolávalo husí kůži a vhánělo vzrušující pocit očekávání do žil, zrodilo se toto geniální a po mnoha stránkách absolutní album. Morten Veland zavelel k frontálnímu útoku na všechny naše smysly a celá kapela jako jeden muž odvedla skvělou práci po všech stránkách. Jen velmi málo alb si drží tak vysoký kredit tolik let a pro gothic to platí dvojnásob. V případě alba „Beyond The Veil“ ale jakoby do sebe najednou všechno dokonale zapadlo. Propracovanost a účinnost alba jsou ještě dnes ohromující, každý nový poslech je silným zážitkem a vytržením z všední reality. Pojďme tento klenot tedy ještě jednou naleštit, než ho uložíme do síně slávy...

„Beyond The Veil“, portál vedoucí přímo do středu světa jménem TRISTANIA, „Beyond The Veil“, ohromující koncert barvitých vokálů, sborů, originální techniky bicích, ostré kytarové melodiky, housliček a především nadpozemsky dobrých atmosferických samplů. Za mikrofonem se postupně vystřídají dva extrémní vokály, Morten s jeho děsivým hlubokým hlasem plus Anders a jeho animální skřehot. Působivě se uvede též hostující zpěvák řsten Bergřy disponující naprosto uhrančivým hlubokým, jako samet jemným hlasem. Korunovací všeho budiž vílí hlásek půvabné čarodějky Vibeke Stene. Zvláštností této hudební perly je její třetí čtvrtina, kdy se najednou ocitáme v jakémsi industriálním sevření a strojové tempo nemilosrdně ukrajuje kousíčky z naší odvahy zbývající v našem nitru...

Dvojka „Aphelion“ nás zastihuje dokonale odzbrojené, ale přesto se do nás pouští s nepolevující vehemencí. Tristania dokazuje, kdo bude následující chvíle vládnou světu. Temné lesy nás obklopují a atmosféra stále houstne, dostavuje se dojem, že tohle všechno prostě nepoberete najednou. Nezkrotná dynamika dotažená ad absurdum třepe s vaší hlavou a vy křičíte „JEŠTÌ!!!“. Soundtrack pro nadcházející slet čarodějnic je na světě.

Ke slovu se dostává opět řsten a Tristania poodhaluje i svoji druhou stránku, magickou, romantickou a plnou citu. „A Sequel of Decay“ je jasnou demonstrací obrovské fantazie a citu pro mystiku nejen po stránce hudební, ale i textařské. Výrazy, při kterých běžný slovník dává výpověď, nejsou ničím neobvyklým. Stejně tak, jak je výjimečná stránka hudební, stojí mimo zažité konvence i většina textů. Morten a Moen jim navíc pro tuto skladbu propůjčili kouzelný krajkový šat v podobě housliček a akustických kytar, čímž vytvořili další dílek jedné z nejvybroušenějších hudebních skládaček, jaké znám.

Ale přichází zvrat. Po skličujícím úvodu vypreparovaném ze sladké hrací skříňky přichází zdrcující úder vokálu a kytar. „Opus Relinque“ se hlásí o slovo a nepočítá vůbec s tím, že by mohl být odmítnut. Kytary a programming zase jednou přebírají otěže a křehká Vibeke si jen stěží razí cestu skrze tuto hustou džungli. Absolutorium patří tentokráte Andersovi za kytaru a skřehot dráždící jako rezavá pilka.

Vyvrcholení na postu vokalistů ale přichází v úderné šestiminutce „Lethean River“. Příkladně funkční dialog dvou chrapláků jednoduše spaluje veškeré myšlenky na prach. Celek je tak strhující a upřímně mystický, že ani na sekundu nepochybuji, že se jedná o skutečnost a ne fantazii. Navíc vše stojí na jednom z nejlepších kytarových rifů, jaký znám. Je to neskutečně propracované dílo, tak pestré, výpravné a pohlcující...

TristaniaAle pozor, z ruin a rudého soumraku k nám přilétá první smrtící vyvrcholení alba. Kousek ... of Ruins and a red Nightfall“ je pravým goth-metalovým orgasmem a nevyrovnají se mu více než tři skladby ze všech, které jsem kdy slyšel. Absolutní dokonalost na všech postech a v každé vteřině. Vokály hltám sotva se přehoupnou přes zpocené rty jejich původců, melodie mě pohltila už dávno. Ach ty železně zvonivé tóny, pekelná melodie, orgasmus...

Odpočívejte, je tady alespoň minimální čas pro nadechnutí. I ten ale nehodlá z nastavené laťky slevit ani milimetr. Do alba toto intermezzo zapadá famózně, je jakousi předehrou pro přicházející bouři...

... jménem „Angina“! Nechá vás vykrvácet, aby vás za doprovodu vaší neskonalé vděčnosti jen tak mimoděk opět přivedla k vašemu bídnému životu. Jste zbyteční, to „Angina“ je ta, o kterou tady jde, která určuje, kterým směrem poběží čas. Suverénně nejtěžší náklad celého alba. Vražedné proměny, vrhající posluchače z klidu do smrtící paniky a zpět, neberou konce. Ale bude vám krásně, zima na povrchu, avšak peklo uvnitř, neboli přesně to, co naše duše potřebuje, abychom si ji konečně uvědomili. Housličky jsou k nezastavení a klávesy brnkají svůj životní part. Marten a Anders ukázali to nejlepší ze sebe.

Prodlužte si agónii, vplujte se mnou do poslední regulérní pasti jménem „Heretique“ a smiřte se s tím, že není úniku. Poslední bolestné výbuchy chrapotu zcela zašlapává do prachu popraviště středověký sbor. „Let us be the ones....!!!“ Smrt se blíží, už vás mrazí kolem páteře, už klepe na odemčené dveře...

„Dementia“, vše bylo řečeno, strach zvítězil.

Tristania opravdu zplodila klenot jehož jediným kazem je to, že zůstane navěky jediným svého druhu a své kvality. Ale i tento aspekt bychom mohli jednoduše smést ze stolu se slovy, že je to možná dobře. „Beyond The Veil“ mi kdysi ukázalo, jak vysoko může slovo gothic dosáhnout a jak hluboko je možné se ponořit do jediné hodiny hudby. Smekám před tímto albem stejně, jako před všemi, kterým za jeho vznik vděčíme.
Je krásné, že si ho můžeme nechat proplouvat duší ...

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit