Kreator – Endorama (1999 / CD / Drakkar / gothic metal)

Veľa ľudí rado experimentuje. A nakoľko sú umelci tiež ľudia, nevyhýba sa táto potreba ani im, hudobníkom nevynímajúc. Kto pozná skupinu KREATOR vie, že táto ,,teutonická“ štvorica experimentovala celé 90. roky. Najprv boli „Renewal A Cause For Conflict“, za ktorými nasledoval temný, a chvíľami až industriálny „Outcast“. Otázka teda znela, čo príde potom? Odpoveď je jedno jediné slovo. „Endorama“.

„Endorama“ uzrela svetlo sveta v roku 1999, pričom bola nahratá v rovnakej zostave ako predchádzajúci „Outcast“. Mile navštevoval hlasovú pedagogičku, a na jeho prejave to je veľmi vidieť, ale o tom až neskôr. Jeho spev však nie je jedinou vecou, ktorá prešla obmenou. Najväčšou zmenou je bezpochyby inštrumentálna stránka. Vyššie spomenuté albumy, nech boli akokoľvek experimentálne, si zachovali vplyv thrash metalu. Ale „Endorama“? Po nejakých prvkoch ich pôvodného žánru môžete pátrať ako po Yetim, ale výsledok bude pravdepodobne rovnaký. Prvé husle hrá jednoznačne gothic. Možno trochu netypické pre KREATOR, ale určite nie zlé, ba priam trúfam si povedať, že až výborné. Prečo?

Pretože „Endorama“ je určite dostatočne rôznorodá, čo ja vždy na každom albume kvitujem, hlavne ak sú jednotlivé časti kvalitné. Neviem či to je novým žánrom, vyzretím kapely, alebo vtedajším rozpoložením členov, ale osobne mám pocit, že pri tvorbe hudby autori (Mile a Tommy) odhodili mnohé ,,zábrany“ a užívali si akúsi slobodu.

Hneď prvá „Golden Age“ je jedna z tých najtvrdších, a zároveň aj akýmsi smerodajcom toho, akým smerom sa to všetko bude na nahrávke vyvíjať. Z „Outcastu“ si prenášame so sebou atmosférickosť, hoci nie až takú ponurú,  no okrem už spomenutého melodickejšieho prejavu speváka určite potešia aj gitarové sóla, mnohé síce nie až tak dych berúce ako v 21. storočí od kúzelníka Samiho, ale stále dokazujúce umenie gitaristov. Tí si aj odpustili ostré a režúce riffy, a aj v tejto oblasti zjemnili svoje pasáže. S druhou, titulnou vecou už vypomáha Tilo Wolf LACRIMOSY,  a výsledkom je klipom ovenčená skladba.  A práve na nej je dobre vidno tú spomínanú rôznorodosť, nakoľko sa pre zmenu jedná o rýchlu záležitosť, podobne aj na tretej „Shadowland“.  Pokračuje „Chosen Few“, ktorá sa taktiež dočkala videoklipu. V nej je skvele počuť ovocie Mileovej hlasovej prípravy, konkrétne v poslednom refréne. Miestami až baladická „Everlasting Flame“ je inštrumentálnym vrcholom celého albumu. Využitie klavíra a vážnej hudby nie je u tejto štvorice práve zvykom, avšak v tomto prípade sa nedopustili žiadnej nováčikovskej chyby, a výsledkom je  pre mňa jedna z top piesní v celej ich tvorbe. Ďalšie songy ako „Pandemonium“, „Soul Eraser“ sú opäť rýchle a svižné pecky, doplnené smutnou „Willing Spirit“, alebo kratučkou inštrumentálnou „Entry“ – opäť klavír a vážna hudba.

Čo ja osobne na „Endorame“ najviac kvitujem je jej atmosféra. Takmer celému CD sa darí držať si  smutnú a melancholickú náladu, s výnimkou „Golden Age“, kde nás však sprevádza pre zmenu tajomstvo.

Veľkou novinkou oproti predchádzajúcej tvorbe je  tematika textov. Po prvotinách, ktoré inšpirovali mnohé death kapely, cez politiku a osobné spovede sa dopracovali k náboženstvu respektíve filozofii. Samozrejme spomenutá je aj naša drahá láska, avšak nie v tak značnej miere. A práve toto považujem za ďalšiu devízu nahrávky. Tvorba nemá byť akýmsi prázdnym omieľaním fráz, ktoré z nás vyfučia ešte v ten istý deň.

„Endorama“  je premyslené dielo, po hudobnej a aj po textovej stránke, a pre mňa osobne sa jedná o najlepší album v histórii kapely. A to som fanúšikom celej ich tvorby. Avšak „Endorama“ je klenot, ktorý odporúčam každému.

Hodnocení: 10/10

Vydavatel: Drakkar Entertainment

Domovské stránky: Kreator