Stormhammer – Echoes Of A Lost paradise (2015 / CD / Massacre / power metal)

Poučení, které jsem si vzal z poslechu německé kapely STORMHAMMER, by se dalo ve zkratce vyjádřit takto: "Nikdy nevěřte promo textům!" Ty mi totiž slibovaly výbuch enegrie, silné rify, opravdu povedený mix power, speed, thrash, true (to samozřejmě nesmí chybět) skladeb, pomalé, středně rychlé i baladické písně; no prostě asi uplně vše. Nechyběla také hláška o kladivu, které nás má zasáhnout. Pojďme se ale podívat jak to dopadlo ve skutečnosti. Malá nápověda: ti z Vás, které napadlo něco o pejskovi a kočičce, nejsou daleko od pravdy.

STORMHAMMER mají za sebou patnáctiletou historii, za kterou předskakovali kapelám jako GRAVE DIGGER nebo BLIND GUARDIAN. „Echoes Of A Lost Paradise” je jejich pátým studiovým albem. Jejich sestava zůstáva poměrně stabilní s výjimkou postu zpěvaka, kterého mění (stejně jako label) téměř s každou deskou. Na té současné padla volba na Jürgena Dachla (ex-DIABOLOS DUST).

Na první pohled vše vypadá dobře, respektive tak, jak byste očekávali. Tvrďácký název kapely doplňují správně kýčovitý cover i názvy písní jako „Stormrider” nebo „Glory Halls Of Valhalla”. Vše zapadá do koncepce a vytváří celkem solidní příslib. Moment, kdy se začne lámat chleba, ale začíná, když se dostanete za intro a vy posloucháte první skladbu, kterou je právě „Glory Halls Of Valhalla”. Tam zjistíme, že nový zpěvak, ač nemá uplně špatný hlas, se nejpíš úplně nesžil se stylem, který se kapela na „Echoes Of A Lost Paradise” rozhodla představit. Působí to, jako by vokální a instrumentální linka byly na nepodařeném rozpačitém rande, ze kterého se oba snaží co nejrychleji dostat. To vše v celkem utahaném tempu. No, co Vám budu povídat, severští bohové by nejspíš neměli vůbec radost.

Bohužel se v podobném duchu vleče většina desky. Na převážné časti skladeb není vůbec nic zapamatovánihodného a proběhnou Vám ušima jen tak. Čest výjimkám v podobě „Bloody Tears” nebo „Holy War”, které sice nejsou žádná bomba, ale dají se poslouchat; možná si je dokonce budete i chvílí broukat. Na album, které má přes hodinu, je to ovšem bolestivě málo. Písně jsou hodně nesourodé a ve výsledku vytváří hodně utahaný celek a tak i když má deska hodinku, budete se nakonec cítit, jako byste u ní strávili půl dne.

Nedá se říci, že by STORMHAMMER neuměli hrát. Nebál bych se ale tvrzení, že trochu pokulhávají v komponování. Máme tady spoustu prvků, jenž jsou samy o sobě relativně dobré – rify, sóla, linky na bicí, ostatně i hlas zpěváka. Tragické je, že to vše je poskládané do sebe způsobem, který celé album pohřbil a učinil z toho věc, kterou si pravděpodobně neposlechnete víckrát než jednou. Kapela zkrátka chtěla mít na albu vše, a i když to mohly třeba být i dobré věci, ve výsledku z toho vznikl pomyslný dort, který se moc nedá jíst. Nezbývá než přát STORMHAMMERu, aby se z tohoto fiaska poučili a příští kus zkusili udělat trochu jinak.

Domovské stránky: Stormhammer

1. Remembrance
2. Glory Halls Of Valhalla