Manimal – Trapped In The Shadows (2015 / CD / AFM / power-heavy metal)

Bez zbytečných okecávaček to vybalím natvrdo – je skara dobře, že to tihle pánové ze Švédska nezabalili a že po velmi slibném debutu „The Darkest Room“ jsou zpět. A to ještě silnější než kdy před tím!

Je to možná klišé fráze, ale nepřeháním ani omylem. Šest roků čekání na novou desku se vyplatilo a já nelituji ani jediného dne, který dělí obě desky, protože doba čekání je vykoupená vysokou kvalitou aktuálního počinu. Jestliže si při poslechu power metalových skupin obvykle stěžuji na fakt, že mladé kapely zkrátka nemají šmrnc či nápad, pak u MANIMAL toto neplatí ani omylem.

Zásadní je v tomto ohledu skutečnost, že skupina rezignuje na pozitivní pojetí tohoto žánru a vydává se mnohem temnější cestou. Velký vzor v podobě JUDAS PRIEST nejde popřít a dokonce bych si nebál říct, že „Trapped In The Shadows“ navazuje na samotného „Painkillera“, jehož heavy metalový základ posouvá do vod temnějšího power metalu a ubírá z něj některé thrashové prvky. Pro perfektní ukázku netřeba chodit daleko, stačí si poslechnout úvodní riff, který by do tohoto legendráního alba mohl klidně padnout jako ulitý.

V linii JUDAS PRIEST se nese i zpěv. Sam Nyman bude mít v Robu Halfordovi jistě velký vzor, protože většina jeho partů se pohybuje v dost závratných výškách a jedním dechem dodejme, že se rozhodně nemá za co stydět. Zde rozhodně nemůžu souhlasit s některými recenzemi, které si stěžují na velmi časté vysoké vokální party. Zaprvé je Sam zvládá skvěle, tak proč je nevyužít? Zadruhé nepůsobí otravně a to proto, že partů ve středních polohách je taky poměrně dost. Já tedy rozhodně nenabyl dojmu, že by mě Samovy fistule lezly na nervy.

MANIMAL od minulé desky velmi vyzráli především kompozičně. Jestliže „The Darkest Room“ trpělo zejména sterotypními písněmi, pak aktuální deska brilatně kloubí přímočarost s rozmanitostí. Každá skladba je jiná, přesto mají všechny jasný tah na branku a většina z nich dokáže nekompromisně smést z cesty cokoli, co se jim do ní odváží postavit. Třešničkou na dortu je hostování Uda Dirkschneidera ve výpravné písni „The Journey“. I přes absenci kláves pak pánové zvládají udržet posluchačovu pozornost a to jen za pomoci různých zvratů nálad, tempa či struktury skladeb (dobrý příklad je trojka „The Dark“). Ke stoprocentnímu výsledku však přece jen chybí ještě výrznější střední pasáž desky – ta mi stále přijde přece jen spíše průměrná, ačkoli i zde najdeme výrazné moemnty a v žádném případě bych si ji netroufl označit za nudnou.

Pro přímočaré album se hodí přímočará recenze. Nebojím se říct, že díky MANIMAL má power metal stále šanci ukázat svou skutečnou sílu. Pokud budeme mít víc kapel, jako jsou tito seveřané, pak se o žánr opravdu nemusíme bát. Jednoznačně doporučuji všem, kteří ulítavjí na vysokých vokálech, potemnělé atmosféře, mocných riffech a přímočarosti. A obecněji – všem, kdož mají rádi power-heavy metal. Nutnost do vaší sbírky!

Domovské stránky: Manimal

1. Irresistible
2. March Of Madness