Accept – Blind Rage (2014 / CD / Nuclear Blast / heavy metal)

Metalisté z ACCEPT se od svého velkého návratu v roce 2009 jen tak nezastaví. Studiovou desku následuje koncertní šňůra, tu zase nová studiová deska a pořád dokola. Tvrdá práce a maximální nasazení však rozhodně nepřišlo nazmar a krátce po velkém restartu se začalo ukazovat, že i bez mocného Uda může vše fungovat. A ono také skutečně funguje.

Obrazem těchto skutečností je další, v pořadí čtrnáctá studiová deska v portfoliu kapely, tentokrát s názvem „Blind Rage“. Jedenácti skladbová novinka dle očekávání prezentuje přesně to, čím tyto legendy vynikaly v osmdesátých letech minulého století – ryzím a poctivým heavy metalem. Je pravda, že příchodem Marka Tornilla za mikrofon si skupina začala budovat novou, post-udovskou image, nicméně ze svého věhlasu neztratili skutečně nic. I tentokrát se dominujícím prvkem stalo ostré heavy riffování zabalené do co možná nejmelodičtějšího a nejchytlavějšího obalu, který je tvořen především typickými sborovými/hymnickými vokály. Vše samozřejmě opět koření způsobem sobě vlastním, vynikající Tornillo, který se s kapelou sžil skutečně náramně. Není pochyb o tom, že právě on je jedním z hlavních hnacích motorů současných ACCEPT. Navíc, díky charakteristickému pěveckém stylu napomáhá k provokativnímu kompromisu v podobě balancování mezi zlatými osmdesátkami a moderně znějícím heavy metalem současnosti, který přestože těží ze svých hlubokých a pevných kořenů, nezabředává do prachbídného vykrádání sebe sama. Výsledkem jsou potom nové stadionové vypalovačky jako „Trail Of Tears“, či „Stampede“. Z pomalejších a houpavějších skladeb lze zmínit například nostalgicky laděnou „Wanna Be Free“.

Nové ACCEPT dále charakterizuje poměrně pravidelná frekvence vydávání studiových nahrávek. Tento fakt se ovšem nijak negativně nepodepisuje na skladatelské či tvůrčí činnosti respektive na výsledných produktech. Slabší momenty na desce lze samozřejmě najít, celkově však „Blind Rage“ zní uceleně, vyrovnaně a hlavně zábavně. Ani tentokrát tedy není nutno obávat se ztráty nepsaného, ale do jisté míry očekávaného standardu. Realita je totiž naprosto opačná, neboť navyklý standard je vcelku s rezervou překročen. Druhou, poněkud stinnou, stránkou velké tvůrčí inspirace je poměrně dlouhá stopáž výsledného výtvoru. Téměř hodina hraní se totiž může jevit jako podstatný problém „Blind Rage“ i za předpokladu vyrovnaného, avšak rytmicky a stylově stejného obsahu. Menší filtrace by tak tedy rozhodně nebyla na škodu.

„Blind Rage“ představuje důstojného a logického následovníka předchozí desky „Stalingrad“. Následovníka, který absolutně v ničem nezaostává, na druhou stranu jej také v ničem nepřekonává. ACCEPT zkrátka poctivě a věrně dodržují filozofii, se kterou se před několika lety dali opět dohromady. Závěrem lze dodat pouze to, že tato filozofie je pro danou kapelu tou jedinou správnou.

Vydavatel: Nuclear Blast

Domovská stránka: Accept

1. Stampede