Grave Digger – Return Of The Reaper (2014 / CD / Napalm / heavy-power metal)

Tu a tam se zamyslím nad tím, jak je to vlastně s vývojem tvorby jednotlivých kapel. Jedná se o otázku nesmírně zajímavou. Jak je možné, že některé formace jsou pozitivně hodnocené za to, že procházejí právě onou genezí, zatímco jiným by sebemenší uhnutí z jejich stylu bylo fanoušky ostře vytýkáno? A jak to, že některé skupiny jsou kritizovány za to, že se stále drží toho svého? Tuto otázku v souvislosti s recenzi nové desky německých veteránů GRAVE DIGGER neotvírám náhodou.

Myslím, že tyto „hrobníky“ můžeme celkem bez váhání zařadit do kategorie kapel, které si poměrně dlouho jedou to svoje a málo kdo by si přál, aby se přitom něco měnilo. A ruku na srdce, pánové to ví a svým fanouškům vychází vstříc i tentokrát. Jestli tedy někdo s deskou „Return Of The Reaper“ očekával nějaký dramatický stylový přerod, byl na omylu.
Když jsme tedy zodpověděli tuto otázku, podívejme se ještě na jednu, o něco komplikovanější. Zpěvák Chris Boltendahl prohlašoval, že novinka se stylově vrátí ke kořenům – k deskám „Heavy Metal Breakdown“ a „Witch Hunter“. Pojďme tedy prozkoumat, zda novinku můžeme zařadit k ranému projevu formace nebo zda spíš pokračuje v současném vyznění.

Předně je třeba říct, že „Return Of The Reaper“ drží vysoké kvality, jimiž většina desek GRAVE DIGGER disponuje, a tak fanoušky s největší pravděpodobností nezklame. Pokud jste si kapelu zamilovali pro rychlé pecky a ostré, typicky „diggerovské“ riffy, výpravné valivé songy a tajemnou atmosféru, přijdete si na své (ačkoli je třeba dodat, že báje, legendy a historie zde poněkud ustoupily do pozadí). Prostor se zde navíc našel prostor i pro umíráčkovou baladu („Nothing To Believe“) a více hard rockový projev (songy „Tattooed Rider“ a „Grave Desecrator“). Hard rockový feeling tedy může tu a tam dát vzpomenout na rané časy kapely. Rovněž fakt, že jednotlivé písně mezi sebou nejsou provázané jednotícím dějem, připomíná spíše počátky formace. Na druhou stranu celková produkce a zvuk působí jednoznačně moderním dojmem, který v celkovém výsledku převažuje a nutí mě shrnout, že novinka je mnohem spíše pokračováním současného trendu, který však samozřejmě neopomíná své počátky. Ano, možná na ně poukazuje o něco víc, ovšem celkově se jedná spíš o moderní GRAVE DIGGER.

Z mého subjektivního pohledu musím konstatovat, že až do písně 5 jsem se lehce obával, zda album nebude spíš podprůměrné. Úvodní skladby „Hell Funeral“ a „War God“ mi přijdou zbytečně vyumělkované, postrádající jakousi volnost a přirozenost. Ani „Tattooed Rider“ mi svým hard rockovým nábojem neučarovala.
Až s písní „Resurrection Day“ jsem se dočkal pěkného a přirozeně nabroušeného riffu; takto to umí opravdu jen GRAVE DIGGER. Následuje výpravná „Season Of The Witch“. Tuto píseň kapela uvedla jako první ve formě lyric videa a musím říct, že její atmosféra a valivost mě… učarovaly? Ne, ne tak silné to zase nebylo. Zaujaly je to správné slovo. Tyto dvě písně považuji za to nejlepší, co deska nabízí. Následující skladby se nicméně rovněž dobře poslouchají – najdete mezi nimi vypalovačky i hard rockem prolezlé vály. Důležité je, že zní přirozeně, což se o prvních písních podle mě říct nedá. Za zmínku stojí ještě závěrečná „Nothing To Believe“, jež svou ponurou náladou a mrzutým textem skvěle sedí ke kapele tohoto jména. Jakožto velkého milovníka skupiny QUEEN mě potěšilo zapojení klavíru a táhlé kytarové tóny v závěru, připomínající rukopis Briana Maye.

Co víc dodat? GRAVE DIGGER ze svého zajetého stylu rozhodně neustoupili, což by asi málo kdo očekával. Svou novou deskou nezklamali, což asi také nikdo nečekal. Rozšířili svůj koncertní playlist o několik pecek, na které si fanoušci jistě rádi zapaří. Já osobně považuji desku za spíše zdařilou, ačkoli mi trochu chybí více té tajemné atmosféry a zejména s úvodními písněmi mám problém skrz jejich těžkopádnost.

Domovské stránky: Grave Digger

1.    Return Of The Reaper
2.    Hell Funeral