Silent Force – Rising From Ashes (2013 / CD / AFM / melodic rock-metal)

Power metaloví SILENT FORCE si dali po své desce „Walk The Earth“ celkem dlouhou pauzu, během níž museli řešit nejeden závažný problém. Ten hlavní spočíval především v odchodu zpěváka DC Coopera, který byl od počátků jedním z poznávacích znamení této formace. Pauza je však delší dobu u konce a my se tak můžeme podívat na zoubek nové desce, která dostala název více než příznačný pro situaci, v níž nyní SILENT FORCE jsou. Jak jinak pojmenovat comebackové album než „Rising From Ashes“?

Dobrou zprávou hned na úvod je, že s albem „Rising From Ashes“ se SILENT FORCE podařilo najít pěveckou náhradu naprosto srovnatelného formátu – velezkušeného Michaela Bormanna, jemuž, jak se zdá, nestačily jeho dosavadní hudební aktivity, a tak si přidal další zářez na pažbě. Kdo o Bormannovi jen trochu slyšel, ten ví, že jeho volba na post vokalisty SILENT FORCE je sázkou na jistotu. Michael Bormann je perfektní zpěvák s ostrým hard rockovým projevem. A právě zde se nabízí otázka, jak zarytí fandové zareagují na celkem patrnou změnu stylu SILENT FORCE. Jak se zdá, kapela s příchodem nového zpěváka nabrala kurs do jemu bližších vod hard rocku.

Úvodní pecka „Caught In Their Wicked Game“ sice nic podobného nenaznačuje, protože pokračuje v duchu power metalu toho nejlepšího charakteru, který SILENT FORCE vždy dobře uměli. Myslím, že úvodní ostré riffy musí potěšit každého fandu daného stylu – žádné zbytečné intro, jde se rovnou na věc. Michael Bormann se od prvního okamžiku prezentuje v tom nejlepším světle. S následující písní však přichází odklon do hard rockové produkce a popravdě, pokud čekáte ještě nějaký návrat k podobné vypalovačce, jaká vás v úvodu uvítala, budete zklamaní, neb k němu nedojde.

S trojkou „Circle Of Trust“ se deska dostává k ještě modernějšímu pojetí hard rocku, které je dáno zejména silným využitím novodobě znějících kláves. Píseň je oproti otvíráku mnohem pomalejší a drží se víc při zemi. Právě s touto skladbou si nejspíš začnete uvědomovat, že klávesy mají na „Rising From Ashes“ nezastupitelné místo. Obstarává je další nová tvář v SILENT FORCE – Alessandro Del Vecchio, rovněž velmi aktivní hudebník, jehož jsme si poměrně nedávno představili v hard rockovém projektu REVOLUTION ROAD.
Přes poněkud utahanou hard rockovou „Living To Die“ se dostáváme k celkem solidní pecce „Before You Run“. Zde si pánové vzpomněli na svůj power metalový původ, který ovšem není dotažen do své krystalicky čisté podoby, a tak zejména během slok můžeme slyšet určité ubráni na síle. Refrén je pak podložen klasicky hard rockovými klávesami. Samotná skladba ale dobře odsýpá, má chytlavé vokální linky a hezký text, jehož myšlenku lze shrnout tak, že velkého úspěchu nelze dosáhnout bez mnoha skromných krůčků.
„You Gotta Kick It“ opět ponechává značný prostor pro využití kláves, jež se představují v několika různých podobách. Celkově píseň opět brázdí vody hard rocku. Výrazně zde zaujmou Bormannovy vokální linky, do nichž se vokalista zejména ve slokách velmi pěkně opírá svým chraplákem.
Pokud bych ale měl vybrat jakousi výkladní skříň toho, jak je to na desce s klávesami, zvolil bych song „Turn Me Loose“. Z moderně pojatého klávesového intra se během slok stává tradiční hammondovský doprovod v pozadí, který pokračuje přes refrén, v němž je doplněn o další klávesovou linku. Kytary jako by v této písni hrály až druhotnou roli. To potvrzuje i mezihra, v níž jsou povětšinou zastoupeny jen k riffové práci, zatímco většinu sól obstará opět Alessandro. Vedle kláves je zde dalším dominujícím prvkem zpěv, jenž se opět drží vysokého standardu.

Závěrečný trojlístek více méně udržuje to, co jsme měli možnost poslouchat celou dobu. „Born To Be A Fighter“ začíná (překvapivě) klávesovým úvodem a rozjede se do svižnější písně, v níž kytary a klávesy hrají rovnocennou roli. „Anytime Anywhere“ je standard jako Brno, o němž se nedovedu podrobněji rozepsat. Závěrečná „Kiss Of Death“ se pak od zbytku alba liší tím, že její pojetí vyznívá o něco zlověstněji oproti jinak pozitivně pojatému hudebnímu obsahu.

Chcete-li shrnutí toho, co „Rising From Ashes“ nabízí, pak to lze říct takto. Čekejte velmi kvalitní muziku, která ovšem mnohem víc sází na hard rock než na tradiční power metalové vyznění SILENT FORCE. Power metalová složka je krom úvodní pecky zastoupená především kytarovými sóly. Hard rockovou částí jsou zde klávesy, vokální projev a také celkový feeling většiny skladeb. Pokud by daná škatulka existovala, jistě by bylo možné dnešní SILENT FORCE označit za „power rock“. Muzice celkově dominují kytary, klávesy a zpěv, bicí a baskytara jsou spíše v pozadí a nedostávají výraznější prostor k prosazení se. Pozitivně hodnotím naprosto akurátní stopáž. Za pochvalu rovněž stojí celková vysoká kvalita písní, které jsou vzájemně vyvážené a jen několik z nich nepatrně pokulhává oproti ostatním.

Otázkou tak zůstává, co skalní fandové na novou tvář SILENT FORCE řeknou. A vlastně je zde ještě jedna důležitá otázka. Michael Bormann je přinejmenším v poslední době především studiový zpěvák. Jak to tedy bude s koncertní aktivitou skupiny nebo Bormannovým setrváním v jejích řadách, to nám ukáže čas. Zatím si však můžeme užívat solidního návratu a to je to, co je v tuhle chvíli nejdůležitější. SILENT FORCE jsou zpět v plné síle.

Domovské stránky: Silent Force

1. Caught In Their Wicked Game
2. There Ain´t No Justice