Blind Secrecy – The Edge (2013 / EP / Inverse / power metal)

Společnost Inverse Records (kde se vzala, tu se vzala) nám vytrvale posílá nabídky na své produkty. Ty mají typicky podobu finských, neznámých kapel. Vytrvalost této firmy je však obdivuhodná. A tak když jednoho dne dorazila nabídka na recenzi EP finské power metalové smečky BLIND SECRECY, rozhodl jsem se, že se épéčku podívám na zoubek – dílem pro imponující snahu jejich labelu, dílem proto, že Finové působí zajímavým dojmem.

Pokud bych měl použít bodové hodnocení časopisu Spark, pak bych „The Edge“ označil jako typický příklad toho, co můžeme považovat za průměr s ambicí. EP vykazuje všechny známky toho, co potýká většinu kapel na prvních počinech. Předně bych zmínil patrnou snahu o hledání vlastního projevu. Skupina má před sebou ještě hodně dlouhou cestu, pokud se chce vyprofilovat do osobitějšího stylu. „The Edge“ je tvořeno klasickým power metalovým obsahem. Škatulku z webu Metal Archives, která skupinu řadí do progressive metalu, bych opravdu nebral vážně, progresivních prvků zde opravdu mnoho nenajdete. To spíš občas jako byste cítili určitou touhu odpálit to do thrashových poloh, jenže tato touha je vzápětí zahnána a skupina se raději vrátí do říše melodického power metalu. Čekejte tedy sóla a vyhrávky, čistý a slušný zpěv, který se však nepouští do typických ječákových poloh. Vokál se naopak tu a tam pokouší spíš o lehce hrubší projev, což je v kombinaci s příjemnou barvou hlasu sympatické. Klávesy přítomné nejsou. Bicí a basa působí standardním dojmem, nic extra převratného však nepředvádí. Nástroje jsou však dobře zvukově vyvážené.
Druhým problémem je fakt, že skladby působí naprosto neutrálním dojmem. Neurazí, avšak ani výrazně nenadchnou. Jsou většinou postaveny na základním riffu, který je pak doplněný o další prvky. Rozhodně zde však nejsme vystaveni něčemu světobornému. Navíc hned v úvodní písní, „Where Angels Fear To Tread“, si díky mezihře patrně vzpomenete na jistou klasiku od METALLICY. Schválně sami poznejte, k jaké skladbě se zde Finové přiblížili.

Tak to tedy máme ten průměr – vesměs stejnorodé, ze zajetých kolejí nevybočující písně, od nichž nelze čekat osobitý výraz. Ovšem jsou zde i ambice. Předně je třeba říct, že i když jsou písně šedé, rozhodně to neznamená, že jsou špatné. Je v nich znát slušně odvedená práce. Jejich hudební úroveň je také vyšší než střídání tří akordů a zvuk celého EP je poměrně dobře vyvážený. Rovněž je možno pochválit celkem povedené refrény. Celé to však má ještě jeden háček.

Výše uvedené průměrné body bych totiž mnohem lépe vstřebával, pokud bych zde psal o kapele, která vznikla před rokem a teprve si hledá zkušenosti. BLIND SECRECY však fungují od roku 2006! A za tu dobu se jim ještě nepodařilo vydat plnohodnotné album. Myslím, že toto svědčí o tom, že formaci provázejí určité problémy. Navíc po osmi letech fungování by opravdu mohli přijít s něčím vyzrálejším.

Původně jsem si sice pohrával s myšlenkou, že bych udělil dámě a pánům o něco vyšší bodové hodnocení, ale nakonec volím přesný střed. A to právě kvůli roku vzniku skupiny. EP sice má určité ambice a je z něj cítit potenciál, ovšem od osm let fungující kapely bych přece jen čekal něco vyspělejšího.

Vydavatel: Inverse Records

Domovské stránky: Blind Secrecy

1. Where Angels Fear To Tread