Ashes Of Ares – Ashes Of Ares (2013 / CD / Nuclear Blast / heavy metal)

Ashes Of Ares – Ashes Of AresJak to vlastně bylo s Mattem Barlowem u ICED EARTH? Místa za mikrofonem se ujal s deskou „Burnt Offerings“ a jeho projev se brzy stal jasným poznávacím znamením kapely. Znamením srovnatelným se stylem kytarové hry, který předvádí vůdčí osobnost této formace, Jon Schaffer. Barlow u „zmrzlé země“ vydržel do roku 2003. Čtyřletou pauzu vyplnil nástupem k policii a přidáním se ke skupině PYRAMAZE, s kterou v roce 2008 vydal desku „Immortal“. To už však byl opět plnohodnotným členem ICED EARTH, k nimž se vrátil v roce 2007. Z této spolupráce vzešla pouze jedná studiová deska – „The Crucible Of Man“, poněkud neslavné pokračování ságy o Setu Abominae. Matt to spolu s ICED EARTH táhnul do roku 2011, kdy kapelu znovu opouští mimo jiné kvůli rodinným důvodům. A proč celý tento obecný úvod? Pokud to nevíte, jistě jste se dovtípili. Příběh má totiž pokračování. Již v roce 2012 dává Matt dohromady svou vlastní kapelu ASHES OF ARES, jejíž debut se objevil letos počátkem září. Po renomovaném pěvci sáhla renomovaná nahrávací společnost a vše je tak připraveno pro hvězdnou dráhu.

Má to ale jeden háček. Nahrávka celkově nepřináší nic, co by dokázalo výrazněji upoutat pozornost; snad až na jednu výjimku. Tou je – alespoň v mém případě – neustále se vtírající podobnost k ICED EARTH. Ne že by se snad jednalo o vykrádání klasických rytmických kytar. Jde spíš o celkovou atmosféru, hudební projev, aranže a pak samozřejmě také zpěv.

Ponechme ale nyní stranou podobnosti. Samy o sobě by totiž nemusely být tak na škodu, kdyby alespoň deska jako celek bavila. Pokud si vezmete jednu skladbu a pustíte ji, můžete se celkem slušně bavit. Ale já osobně měl velký problém s poslechem „Ashes Of Ares“ na jeden zátah. Vše se velmi brzo začalo slévat do jednoho šedého celku, z něhož si pamatuji pouze Mattův vokální projev, který rovněž nepřinesl nic extra rafinovaného – zkrátka jako by vše už tak nějak zavánělo tím, co známe z jeho dřívějšího působení. Uznávám, zpěv se těžko mění, a pokud Matt nechtěl experimentovat s nějakými vyloženě novými polohami, pak asi výsledek ani nemohl být jiný. Ovšem když i hudební náplň kráčí ve šlépějích ICED EARTH, je to trochu na pováženou. Atmosféra jednotlivých písní dává na tyto Američany dost často vzpomenout. Občasné thrashové výpady jakbysmet. A korunu všemu nasazuje model střídání pomalejších, klidnějších písní a tvrdých vypalovaček, což mi lehce připomnělo desku „Something Wicked This Way Comes“. Je pravda, že zde se nejedná o tak časté kontrasty, přesto je však postřehnete.

A tak pokud mám nyní za sebe říct, co se mi na desce opravdu líbilo, musím se zklamáním prohlásit, že toho moc Ashes Of Aresnení. Samozřejmě to je Mattův zpěv. Výše uvedené výtky se týkají pouze toho, že podobný projev již prostě znám z minula. Jinak je ale nad slunce jasné, že Matt je špičkový zpěvák s velmi specifickou barvou hlasu. Rozhodně neztratil nic ze svého kouzla. Dále bych vyzdvihl píseň „The Answer“, která mi svou atmosférou sedla asi nejlépe. Velmi dobré jsou také různé atmosférické vsuvky v rámci některých písní. Ty mají obvykle podobu spojení kytarového vybrnkávání, které je přehnané přes nějaký efekt, s celkem chytlavou vokální linkou. Nejvíce mě zaujala ta v závěrečné písni „One Eyed King“. Znovu se však blížíme nevyhnutelnému konstatování, že i toto už od Matta známe, jen z jiné formace…

A tak jsme se dostali ke konci. Zde opravdu není třeba dodávat více, protože „Ashes Of Ares“ by bez větších problémů zapadla do diskografie ICED EARTH. Měl toto opravdu být účel desky? Matt to samozřejmě nemá jednoduché. Jak již bylo výše zmíněno, stal se na několik let devizou Schafferovy bandy. Její styl mu patrně byl blízký. A kdo ví, možná že si podobné směřování fanoušci přáli. Přesto, jestli jsem se v souvislosti s ASHES OF ARES něčeho obával, pak to byly reminiscence na ICED EARTH. Moc jsem si přál, abych o nich v recenzi psát nemusel. Bohužel, Matt k tomu doslova vybízí. Za sebe jsem proto zklamaný, neboť já si nepřál klon ICED EARTH, já chtěl slyšet trochu osobitější tvorbu. Nebo alespoň tvorbu, která by mě dokázala posadit na prdel a bavit (třeba tak, jak se to povedlo SAVAGE CIRCUS na jejich debutu, byť z něj atmosféra BLIND GUARDIAN doslova stříkala). Zde však chybí i prvek zábavy. Proto bych osobně doporučil, aby pánové zvážili, zda by nebylo lepší vydat se svou vlastní cestou. Takto mají totiž šanci zaujmout pouze ortodoxní fandy ICED EARTH, a to ještě pouze pokud akceptují (polo)klony. A protože já se mezi ortodoxní fans neřadím, nemohu hodnotit nijak vysoko.

Hodnocení: 5,5/10

Vydavatel: Nuclear Blast Records

Domovské stránky: Ashes Of Ares