Hellrazer – Operation Overlord (2013 / CD / Dust On The Tracks / heavy metal)

Hellrazer – Operation OverlordNěkteré kapely jako by dokázaly zastavit čas. Ačkoliv se píše rok 2013, duch tvorby kanadských HELLRAZER se zastavil někdy v okamžiku, kdy v Evropě dominovala nová vlna britského heavy metalu a za oceánem se počínala rozmáhat její transformace v thrash. Můžeme sice podobný koncept považovat za lehce anachronický, ale jestliže kapelu tahle muzika baví, není co řešit. Inspirováni bitvou o Normandii za druhé světové války se HELLRAZER po sedmi letech existence hlásí se svou již třetí deskou, tentokráte pojmenovanou „Operation Overlord“. Na albu, jehož stopáž se blíží téměř až k sedmdesáti minutám, na nás čeká klasický heavy metal, v některých pasážích říznutý thrashem, který sice nedosahuje nejvyšší jakosti, ale ostudu svým tvůrcům taktéž neudělá.

Hned v úvodu trochu zarazí přebal alba, který možná ještě víc než hudební nahrávku připomíná obal od nějaké počítačové bojovky, ve které se banda zombíků z Wehrmachtu snaží zlikvidovat své soupeře. Využívá k tomu podobně ničivou sílu jako HELLRAZER na nejnovějším počinu, přičemž zbraně v držení kapely jsou léty prověřené a všem dobře známé – riffující kytara jakožto základní útočná jednotka, zezadu jištěná údernou, švýcarsky přesnou rytmikou, která si výborně rozumí s jinak trochu zastrčenou baskytarou; zpěv se drží v 80’s stylu, akorát nezachází přílišně do výšek. Velkou silou nahrávky je zvuková stránka. Zvuk je dokonale ostrý; celkově spíše v retro stylu, nic moderního. Kvalita zvuku ale asi nikoho nepřekvapí, když dodám, že je za něj zodpovědný Michael Wagener (ALICE COOPER, QUEEN, Ozzy, etc…).

Hudební vlivy jsou rozmanité a snadno definovatelné. Ne že by snad muzika někoho vyloženě kopírovala, ale je znát, jakou muzikou je kvarteto odkojeno a až moc často se objevují reminiscence na nejklasičtější klasiku. Ostatně to lze slyšet hned od počátečních tónů úvodní „Hellrazer“, ve které nelze přeslechnout charakteristické prvky JUDAS PRIEST, či snad ještě více Robovy skorosólovky HALFORD. A v podobném duchu se pokračuje dál – jednou jsou to JUDAS, podruhé IRON MAIDEN, potřetí EXCITER, až se nakonec projede celá řada influencí, u ANVIL a MANOWAR počínaje, u METAL CHURCH a u METALLIKY konče. Jediné, co odlišuje HELLRAZER od výše jmenovaných, je fakt, že hudba Kanaďanů přece jen postrádá jejich genialitu.

Rozhodně tím však nechci říct, že by „Operation Overlord“ byla špatná deska. Vůbec ne. Jenom jí prostě chybí ono pověstné „ono“. Některé skladby jsou vyloženě silné, některé vyloženě slabé, prakticky všechny kompozice v sobě ale obsahují dobré nápady. Jasným vrcholem alba je již jednou zmiňovaný otvírák – vzorový přímočarý, čistý heavy metal. Pokračovat to takhle dál, nemám snad jedinou výhradu. Jenže nepokračuje. Z toho lepšího stojí za zmínku „Burn In Heaven“, „The Phantom“ nebo „Rise Of The Machines“, zbytek potom obstarávají písně průměrnějšího rázu (v lepším případě), i když nějaké té vatě se HELLRAZER nevyhnuli.

Jádro alba tvoří energické středně rychlé až rychlé skladby; jakékoliv baladické prvky jsou absolutně vynechány. HellrazerCentrem práce jsou kytary. Ty představují stabilní základ, a obecně lze říct, že kapela ví, jak správně obsluhovat nástroje a jak psát kvalitní písničky. Ale přijde mi, že je celé snažení občas sabotováno vokálním projevem. Silný hlas zpěvákovi upřít nelze, a ačkoliv je jasné, že nemůže mít každý rozsah čtyři oktávy, větší hlasová variabilita by však na škodu určitě nebyla. Rozslabikované frázování mi navíc nikdy moc nesedělo. Krom toho se vesměs celá deska „pyšní“ nevýraznými a poměrně slabými refrény, což je u heavy metalu docela na škodu. A když už jsme u těch záporů, ani kýčovité texty se na výsledný dojem moc příznivě nepodepíší.

Největší mínus závěrem - bohužel pro kapelu, a nakonec bohužel i pro posluchače, je nahrávka zbytečně moc dlouhá. Hrací čas dosahuje téměř sedmdesáti minut; dvě skladby trvají přes 7 minut, rovných 9 (z 12) přesahuje pětiminutovou stopáž. Samozřejmě by na tom nebylo nic špatného, kdyby formace dokázala celý čas přesvědčivě využít. Obávám se, že to se tady tak úplně nezdařilo. Snad se sluší dodat, že za více jak hodinovou délku se zasloužilo zařazení dvou bonusů z eponymního debutu, na věci to ale nic nemění. Budiž k dobru aspoň to, že zahrnuté bonusy patří k tomu lepšímu, co HELLRAZER na novince nabízí.

Takže abych to nějak uzavřel, o nic objevného se sice nejedná, ale poslouchat se to nechá. I přesto, že jsem kapelu na několika posledních řádcích poměrně strhal, z toho nakonec vylezl solidní kus těžkého kovu. Jen škoda té přehnané délky. Měřeno optikou současné heavy metalové produkce se vůbec nejedná o špatnou desku. Stále však létá vzduchem dodatek, že jiné kapely tohle hrály už v prvohorách, a navíc o třídu výš. Ba co o třídu, skoro o celý první stupeň…

Vydavatel: Dust On The Track

Domovské stránky: Hellrazer

1. Hellrazer