Cradle Of Filth - Nymphetamine (2004 / 2CD / Roadrunner / heavy-black)

Cradle Of Filth - NymphetamineJedna z nejkontroverznějších novinek podzimu. Přesto a možná právě proto si zaslouží další článek.

Sice to není patrné od samého počátku, ale Cradle of Filth novým albem zakouší vody jim dosud zcela zapovězené. Nové album nese snad největší množství jasných melodií z celé jejich diskografie. Pro mnohé je už tato skutečnost důvodem k prvnímu mávnutí ruky nad Daniho novým výtvorem. Jasný ústup monstrózního orchestru do pozadí a celkové zjednodušení instrumentálních pasáží je další důležitou změnou. Tentokráte je ale spíše vítaná.

Co zůstává, je rozsah 70 minut, který už na minulém albu způsoboval rozmělnění celkového prožitku do nevýrazného pocitu hororové úzkosti. Nové album ale tento problém nemá. Je nesrovnatelně živější a pestřejší. 70 minut uteče jako u málokterého alba. Otázka zní, jaký že pocit nám po této hodince zůstane na duši. Určitě ne ten, který se zahryznul do srdce při poslechu Midian. Nymphetamine je spíše o hravé a sladké perverznosti než o temnotě špinavého světa. Není určitě tak tíživý jako začátky Cradle of Filth.

Cradle Of FilthA jsme u té nejzásadnější změny v tvorbě COF. Nejde ani tak o výsledný efekt hudby, jako spíše o to, jak tohoto efektu dosahují. Heavy. Tak by se dal shrnout směr, kterým se alespoň hudba COF ubírá na novém albu. Místy bych ani nevěřil, že opravdu poslouchám výtvor z produkce COF. Jistě hlas prozradí vše, ale přesto, jsou pasáže kdy hudbě tohoto ražení něco chybí. Na druhé straně, tento fakt je rušivý jen zřídka. Dost velká část alba si jakousi temnotu zachovala.

Cradle Of FilthJako zajímavý import vhodný ale asi jen do poslední skladby působí Liv Kristine a její sametový hlásek. Je to úžasná pasáž, ale kdyby byla častější, album by už neznělo vůbec jako Cradle of Filth.

Závěr? Opravdu je to problém. Takže zcela subjektivně: Je to hodně kompaktně působící album i přes svůj rozsah. Dobře se poslouchá a hodně při tom baví a vtahuje do své černé hry. Skladby jako Coffin fodder zvedají ze židle. Kytary jsou nápadité a bicí zní přesně podle mojí chuti. Jedno z nejlepších alb tohoto roku. Jako album COF bych Nymphetamine ohodnotil  65 procenty. Jako album „prostě metalové“ bych ho ocenil 90 procenty. Tak si to přeberte sami. Ale když si Nymphetamine pouštím, slyším jednoduše 90% roztok černého kovu, neposlouchám žádný nevydařený poslední článek jedné hudební historie.