Sarissa - Masters Of Sins (2004 / CD / Black Lotus / heavy metal)

Sarissa - Masters Of SinsNa úplný závěr našeho pohledu do řecké metalové armády tu máme kapelu Sarissa. Kořeny jejich historie sahají až do roku 1987, kdy vydali demo s opravdu vynalézavým názvem „1987“. Léta plynula a dostáváme se k roku 1994, kdy se chlapíkům zadařilo a vydali album pojmenované „Sarissa“. Poté skupina na dlouhou dobu mizí ze scény, aby o sobě dala znovu vědět o deset let později, kdy se prostřednictvím Black Lotus dostává na trh deska s názvem „Masters Of Sins“. Tato nahrávka se později dostává do rukou jednoho redaktora, který na ni napsal ne příliš lichotivou recenzi…

Jim Selalmazidis, hlavní postava kapely, který obstarává kytaru, baskytaru, klávesy, programování a ještě sbory a druhý vokál, chválou na tuto desku rozhodně neplýtvá. Doslova píše: „…začala tak dlouhá cesta, během které se z nás stal nejuznávanější kult v řecku“. Dovolte, abych se zasmál. Pokud tato formace má být nejuznávanějším řeckým kultem, pak kolegové Elwing musí být vynálezci heavy metalu. Jim má buď neuvěřitelně velké, možná až nezdravé sebevědomí, nebo je to pouze tah pro zvýšení prodeje, kterým se snaží oblafnout posluchače, kteří mají problémy se sluchem. Nutno dodat, že lidé z Black Lotus tento tah používají také, když označují kapelu za nejrespektovanější epic metalovou bandu v řecku. Přitom už nováčci Airged L´Amh, na které jsem nedávno dělal recenzi, „kult“ Sarissa hravě strčí do kapsy, nemluvě o Elwing, kterým Sarissa nesahá ani po kotníky. Za tyto výroky se ale asi nemůžeme zlobit, každý se zkrátka snaží přežít, jak může a Jimova parta to zřejmě zkouší spíš přes hlásání velké kvality než přes kvalitní hudbu.

SarissaÚplný začátek alba, v podání kláves a kytary, zní sice velmi zajímavě, z úvodního očekávání však rychle vystřízlivíte a zbytek poslechu se stane noční můrou. Klávesy jsou jak to nejzajímavější, tak to nejtragičtější na albu. Někdy jsou docela vydařené, jindy přímo otřesné a legrační. Zpěvák zní ve výškách poměrně komicky, stejně jako snaha kytaristy Jima o deathové hloubky. Hudba se docela často nese ve stejném rytmu a nebýt nějaké změny tempa nebo kláves, měl bych pocit, že poslouchám v zásadě jedno a to samé. A i když sem tam z alba vypadne nějaká ta zajímavá věc, jako třeba úvodní pasáže v „Bleed“ nebo „Masters Of Sins“, trochu rychlejší „Envious Critics“ a ještě pár dalších více méně povedených začátků některých skladeb, nic to nemění na faktu, že celek zní hrozně. Začátky jsou asi tou jedinou věcí, kterou Sarissa docela umí.

Přirovnání, že by deska mohla uspávat hady je na místě a myslím, že by ani netrvalo tak dlouho, než by pověstní hadi usnuli spánkem spravedlivým.

Co říci na závěr? Pokud Sarissa bude pokračovat touto cestou, měli by se s hudbou raději rozloučit. Album bych snad mohl doporučit jen jako příklad toho, jak se hrát nemá. Toto album se tedy hodí spíš jako tácek pod pivo než do CD přehrávače.

Hodnocení: 3/10

Promo CD poskytla firma Metal Age Productions.