Chris Caffery - Faces (2004 / CD+bonusCD / Black Lotus / heavy metal)

Chris Caffrey - FacesChris Caffery. Abych byl upřímný, s tímhle jménem jsem se poprvé sešel právě když jsem obdržel jeho promo CD. A o to víc jsem se styděl, když jsem zjistil, jak bohatá je jeho diskografie, že působil mimo jiné v Savatage, Circle II Circle, Metalium nebo Trans-Siberian Orchestra. Tento heavy metalový pardál se objevil i na tributech Iron Maiden a to na „Slave To The Power – A Tribute To Iron Maiden“ a „A Tribute To The Beast Vol. 2“, nebo i na albu „Fight“ od DORO či „JLT“ od Joea Lynna Turnera. Tolik stručný výtah z Chrisovy pestré diskografie.

Chrisovi je asi tohle celé málo a tak prostřednictvím Black Lotus Records vydává své první sólové album pojmenované „Faces“. Kromě kytary si ještě přidal zpěv. A hned musím říci, že vokál jeho slabinou není a že s přehledem vyzpívává celé album. Doplňují ho Paul Morris na klávesy (Rainbow, DORO), Dave Z na baskytaru (Trans-Siberian Orchestra) a za bicími Jeff Plate (Savatage, Trans-Siberian Orchestra).

Cafferyho tvořivost je zjevně na vysoké úrovni, jelikož nám naservíroval 16 skladeb s celkovou délkou bezmála osmdesát minut. Ani to mu však nestačilo, a tak k placce „Faces“ vydal ještě bonusové CD „God Damn War“, kde se uskrovnil na „pouhých“ čtyřicet minut.

Když jsem viděl stopáž „Faces“ lehce se mi zatmělo před očima a v mé hlavě naskočil jeden velký otazník. Je vůbec možné, aby takto napěchované album udrželo posluchačovu pozornost po celou dobu poslechu? Nevzal si Chris příliš velké sousto?

Pravdou zůstává, že po prvním poslechu jsem měl pocit jakési prázdnoty kombinované se zmatením. Zjistil jsem, že mnohá místa na CD jako bych ani neslyšel. Nebyl jsem však zklamaný, protože mi bylo jasné, že do takovéhle desky se musí jeden zaposlouchat a pravé klenoty se dostanou na povrch až časem. A mé spekulace byly pravdivé. Druhý poslech už byl totiž naprosto o něčem jiném.

Chris CaffreyTak tedy, co nám Chris na drážkách svého debutu přichystal? Jeho záběr je velký a úzkoprsé označení žánru jako melodický heavy metal by bylo vcelku nepřesné. Kromě metalu, který většinou zas tak moc melodický není, viz třeba agresivní skladba „Pisses Me Off“, se ale hudebník vydává i na výlet k různým experimentům, jako decentní využití saxofónu na konci skladby „Fade Into The X“ anebo lehce zabrousí na bluesovou strunu v písni „Bag O´Bones“. Naprostá většina alba je však plná tvrdého metalu a tak opravdu příjde vhod skladba „Music Man“, která nám dá chvíli na vydechnutí, stejně jako balada „Never“ nebo „Preludio“, jenž je z velké části instrumentální.

Co mi ale na „Tvářích“ opravdu nejvíce vadí je přeci jen jejich délka. Jak jsem nastínil na začátku, téměř osmdesát minut hudby je opravdu pořádná porce a tak z toho může mít posluchač v hlavě občas pěkný zmatek. Když by album bylo o patnáct, dvacet minut kratší mohlo by mít daleko větší efekt a břink.

Není však pochyb, že každá písnička je na vysoké úrovni, že všichni hráči jsou profíci a hlavně skladby nepostrádají nápad a jsou rozmanité. Zkrátka zase jednou povedená nahrávka.

Promo CD poskytla firma Metal Age Productions.