Arallu - The Demon From The Ancient World (2005 / CD / Epidemie / black-thrash metal)

Arallu - The Demon From The Ancient WorldNad arabskou pouští se začíná pomalu vznášet přízrak černé temnoty, který do svého chřtánu uvrhává vše, co mu přijde do cesty.

Ten přízrak k nám přišel až z dalekého Izraele. I když to bude pro vás překvapení, není to sice země metalu zaslíbená, vzniká v ní celkem dost zajímavých a hlavně originálních spolků. Většina izraelských kapel má jeden společný znak a tím je to, že i když dělají povětšinou tvrdou metalovou hudbu, sem tam jim do jejich tvorby pronikne odlesk jejich domoviny. Arralu toto splňují bezezbytku.

Vznikli v Jeruzalémě v roce 1997 a na svém kontě mají už dvě řadová alba a to třetí, aktuální, jim vyšlo u českých Epidemie Records. Kdo jen trochu slyšel o zálibě Martina Čecha v netradičných kapelkách, nemůže se tomu ani divit. Po pákistánských Dusk proto přivedl pod svoje křídla i tyhle zajímavé Izraelce. I když The Demon From The Ancient World není svým tématem až tak převratné album, přeci jenom alb čerpajících z mytologie a tradic Blízkého východu není zas tak málo. Kdo se alespoň trošku vyzná v kapelách, které rádi odkazují na období starověkého Sumeru a mezopotámskou mytologii, určitě mu bude něco říkat jméno Melechesh. A právě odtud vítr vane. Butchered, vlastním jménem Moti Daniel si s těmito pány měl možnost několikrát zahrát a potom co byl odejit, se rozhodl založit si vlastní kapelu.

První dvě alba byla vlastně jeho one man projektem a nahrál je jen s hostujícími muzikanty. The Demon From The Ancient World už nahrála tříčlenná sestava, když mu pomohli pánová Avi (kytara) a Yonatan (bicí a perkuse). Jako výpomoc si přizvali kytaristu T.K.O.R.a, který drhne struny v další izraelské blackovce Bartholomeus Night.

Ještě než se pustím do hudby, podíváme se trochu na zoubek obalu a image kapely. Tady se musím přiznat - trochu zklamání. Vystupování „nenávidíme vše svaté“ už mi poslední dobou leze krkem, bohužel se to stalo v black metalu už nepsaným pravidlem a tak se na jejich koncertech dočkáte klasických prasečích hlav a dalších propriet, stačí se jen podívat na oficiální webovou stránku kapely a natahat si volně přístupné klipy. Také obal se možná někomu líbí, ale mě nepřijde zrovna povedený. Ještě že Arallu nedělá image, ale hudba. Ta už je o poznání lepší a originálnější, i když s tou originalitou bych byl dost opatrný, příznivci již zmíněných Melechesh, amerických Absu nebo jejich odnože Equimanthorn vědí o Arallučem mluvím. Jenže Butchered si přibral jako další inspirační zdroj thrashovky 80. let, takže jejich hudba zní velice syrově. K výslednému soundu napomáhá i použití lidových nástrojů a promítání blízkovýchodních vlivů. Musím podotknout, že nebylo použito žádné elektroniky a je to na albu vidět. Zvuk je dost neobvyklý, netradiční nazvučení bicích a kytar a zajímavý zvuk basy. Pro ty kdo mají rádi klasický evropský, tj. severský black metal, může být album nestravitelné a může mu připadat až amatérské. Ale právě tento aspekt je pro mě hlavním kladem celého alba. Problém spatřuji v kvalitě skladeb a vokálu. Jako kdyby na počátek alba byly zařazeny ty povedenější písně, a čím blíže je konec, tím horší skladby jsou, například ne moc povedená předposlední Kill Kill Kill. Kvalita vokálu je trochu kolísavá, sem tam to Butcheredovi trochu víc ujede až uši zabolí.

Takže jak se k albu postavit. Pokud jste příznivci tradičního severského blacku, asi se bude pro vás jednat o těžko stravitelné sousto, ale pokud máte rádi netradiční spolky (popřípadě jste příznivci Melechesh :-), je to album přesně pro vás. K tomu spojení thrashe, izraelské mutace blackmetalu a netradičních nástrojů a máme tu zajímavé dílko. Žádná díra do světa se asi konat nebude, stále je to hudba trochu na efekt a sem tam se dočkáte i tradičních klišé, ale Martinu Čechovi se na sto procent povedlo ulovit velice zajímavou kapelu, která stojí za pozornost.