Helloween - The Dark Ride (2000 / CD / Nuclear Blast / power-speed metal)

Helloween - The Dark RideUž od útlého dětství jsem doma slýchávala HELLOWEEN a Keeper Of The Seven Keys, ale můj plný zájem propukl tak okolo jedenáctého roku života. Hudba se pro mě stala drogou, ale absolutní šílenství se dostavilo až roku 2000, kdy HELLOWEEN vydali album s názvem The Dark Ride. Pohltili mě jeho temné a plné melodie. Tak i dnes jsem se rozhodla, že The Dark Ride bude můj první pokus o recenzi.

Celé album nám otvírá intro s názvem „Beyond the Portal“ (Za portálem) a uvádí nás do tajemna celého CD. Zvuky džungle a vřískání zvláštních tvorů, to všechno jen podporuje onu temnou atmosféru „The Dark Ride“.
Po intru následuje „Mr. Torture“ s velmi chytlavým refrénem a plným zvukem. Pod touto skladbou se podepsal bývalý bubeník Uli Kusch. Velmi mě zaujal text, kde je „Mr. Torture“ (Pan Trýznitel) úspěšným obchodníkem s bolestí. V této písni je kladen velký důraz na text, a tak kytarové sólo není z nejdelších, spíše jedno z nejvýstižnějších.
„All Over The Nations“ je klasická speedmetalová pecka, typický HELLOWEEN. Optimistická až veselá, se snadno zapamatovatelným refrénem, který podporuje sbor. Jediné co bych vytkla je pouze postavení písně a na albu, spíše by se hodila až do druhé poloviny alba.
„Escalation 666“ je jedna z nejtemnějších skladeb na The Dark Ride vůbec. Kytara provázející sloky i refrén působí jako závaží, osvobozující je až sólo. Refrén je skličující a nebezpečně neutrální, ale ne záporný. Je to spíše takové volání do tmy, s vědomím, že stejně nikdo nepomůže. „Escalation 666“ není typicky speedmetalová skladba, ubírá se spíše pomalejším, plíživým tempem, což jí dodává značný nádech beznaděje a temna.
Další skladba s temným nádechem (jak jinak) se jmenuje „Mirror, Mirror“. Tato se blíží až k heavy metalu, též nás celou skladbou provází dunivá linka kytary. První sloka je podbarvená jen nevinným vybrnkáváním, ale ve fázi refrénu k nám dolehne ona dunivá a temná linka, která nás provází až do konce skladby, a samozřejmě se na okamžik ztrácí pří kytarovém sólu. Tato píseň je jen dalším důkazem, že Tmavá jízda je opravdu tmavá.
Úvodní klavír mě dostal na lopatky, něco tak čistého, jako procitnutí z nejdelšího spánku. Doposud pochmurné a temné skladby najednou byli osvíceny „If I could Fly“ rentgenovými paprsky. Znovu se můžeme nadechnout. I přes trochu liberálnější způsob podání je tato píseň jedna z těch, které si zamilujete na první poslech. Právě proto si asi „If I Could Fly“ stala i pilotním singlem „Temné Jízdy“. Jednoduchý text, o tom jaké by to bylo krásné létat, volné tempo a výše zmíněný klavír s jemným vokálem Andiho Derise je opravdu NEZAPOMENUTELNÝ.
Druhou polovinu alba otvírá speedovka „Salvation“. Po „If I Could Fly“ je to příjemný přechod. Typická tvorba Michaela Weikatha.
„The Departed (Sun Is Going Down)“ (Odloučení, Slunce zapadá). Jedna z mých nejoblíbenějších. Zaujala mě především svou zvláštní originalitou písně samotné. Zvláštní pojetí, jak z hudební stránky tak po stránce textu. Zajímavý úvod tvoří klávesy. Perfektní je počáteční přechod v polovině první sloky, kde se píseň rozeznívá naplno. Refrén je velmi, velmi chytlavý a nutí nás si ho stále připomínat. Celou délku skladby podbarvují klávesy. V této písni se také ukazuje, jaké má Andi Deris hlasové rozpětí, vokál je opravdu povedený, od hlubokých tónů po vysoké.
HelloweenDalší skladba, pořadím devátá, se jmenuje „I Live For Your Pain“. Do této skladby nás uvádí basová linka, která se táhne po celou délku písně. V refrénu se znovu objevují sbory. Celá píseň je zahalená závojem tmy. Velmi se mi, ale zalíbilo kytarové sólo, které je čisté a jasné.
„We Damn The Night“ (Proklínáme noc) je velmi dobrá speedová skladba s působivým sborovým refrénem. Sloky jsou provázené velmi pěknými kytarovými rify. Další skladba s chytlavou melodii, jejíž vrcholem je kytarové sólo. Tato speedovka se opravdu povedla.
Jedenáctá píseň se jmenuje „Immortal“ (Nesmrtelný). Začátek písně nás tlukotem srdce uvádí do poklidné atmosféry, dovolím si až tvrdit do atmosféry jasné letní noci. Pokud by jste měli pocit, že vás absolutně pohltilo Andiho sladké volání, že „Dnes v noci jsme hvězdy“, tak je to správný pocit. Tato skladba je nádherná, jak svým textem, tak svou melodií, která se blíží svým pomalým lehce plynoucím tempem až baladě, ale to jen opravdu vzdáleně.
Poslední a také nejdelší skladbou je skladba se stejným názvem jako celé album a to „The Dark Ride“. Běhá mi mráz po zádech, když poslouchám úvodní vteřiny písně. Až hrůzu mi nahání volání kolotočářů a plíživé šeptání, opravdu pro mě hrůzostrašný zážitek. Ono „plíživé šeptání pokračuje i když se píseň rozezní, během slok, kdy Andiho čistý hlas zní téměř jako osvobození od temna. Refrén je zvláštně neutrální, taková pozvánka k Dark Ride. Dále skladbě dominují perfektní kytarová sóla, doprovázená temným podbarvením kytarových rifů, Roland Grapow a Markus Grosskopf se vzájemně doplňují, vskutku skvělý poslech. Nakonec bych stejně neodolala a podlehla bych vybízení a opravdu si zamluvila místo a jela na Tmavou projížďku.

Album The Dark Ride je poslední vydané album HELLOWEEN před odchodem kytaristy Rollanda Grapowa a bubeníka Uliho Kusche do Masterplan. The Dark Ride byla dalším mezníkem pro HELLOWEEN. The Dark Ride je jedno z nejlepších alb HELLOWEEN. Nemám co bych vytkla.

Hodnocení 10/10