Pretty Maids - Anything Worth Doing Is Worth Overdoing (1999 / CD / Massacre / hard rock)

Pretty Maids - Anything Worth Doing Is Worth OverdoingPRETTY MAIDS, dánská skupina, která mi kdysi přirostla svým přímočarým hard rockem k srdci je stále čas od času mou slabostí. Vybrala jsem si album, které je pro mě jedno z nejlepších a to Anything Worth Doing Is Worth Overdoing.

Skupina byla založena roku 1981 a za svou kariéru vydala patnáct alb. Zatím poslední s názvem Planet Panic vydala v roce 2002.

„Anything Worth Doing Is Worth Overdoing“ je z velké míry rychlý přímočarý hard rock, s perfektním vystihnutím atmosféry písní. Objevují se tu písně, které jsou opravdu ostré jako břitva, ale i písně, které jsou příjemné a hladí naše sluchové ústrojí. Písní s extrémně ostrým ostřím je tu několik a to je například píseň „Snake In Eden“ otvírající album nakažlivě melodickým hard rockem, u které stojí za zmínku klávesové sólo. „Snake In Eden“ protíná ticho bez jakýchkoli jemností. Další písně, které nás pohltí svým zběsile tepajícím rytmem jsou „Destination Paradise“, která spojuje tvrdé kytarové rify s lehkým refrénem, „Back Off“ a „Only In America“. V těchto písních bravurně dokresluje atmosféru svým pevným průrazným hlasem zpěvák Ronnie Atkins. Divoké hardrockové skladby jsou jednou z mnoha předností Pretty Maids. Další skladby na albu nejsou už tak nezkrotný hardrock, ale i tak to jsou písně, bez kterých si album Anything Worth Doing Is Worth Overdoing nedovedu představit. Skladba „Scent Of My Prey“ a skladba, která na albu hraje velkou roli, „Anything Worth Doing Is Worth Overdoing“, jsou písně na stejné vlně. Neuspěchané, suverénní tempo těmto písním přidává těžce na originalitě a pevný jasný hlas Ronnieho dokreslí už tak hutný zvuk skladeb. Tyto dvě písně se nesou spíše na hutnější a tvrdší straně alba, ale co se týká uvolněnější stránky určitě stojí za zmínku písně „Hell On High Heels“ a „Loveshine“ to je opravdu pravý opak. Uvolňující a příjemné tóny jsou vítané a hladí naše rozdrážděné sluchové ústrojí. Lehké tempo s vytříbenými texty o lásce udělá vše jen proto, aby se dostavil, i když jen na chvilku, blažený pocit bezstarostného světa… Tyto písně jsou skvělým relaxačním nástrojem a vřele mohu doporučit nechat se unést na jemných příjemných tónech „Hell On High Heel“ a „Loveshine“.

Pretty MaidsCo se týče balad, objevuje se na albu Anything Worth Doing Is Worth Overdoing jedna s názvem „With These Eyes“. Krásná svým jemným podáním a textem. Nekonfliktní hlas Ronnieho nechává proudit myšlenky do okolního světa. „S těma očima vidím zbytečné životy a roztříštěné sny. S tímto srdcem cítím, jak se snažíme potěšit sami sebe. Potřebujeme nové sny jako hvězdy potřebují nebe. Potřebujeme lásku a upřímnost. Potřebuješ mě a já potřebuji tebe.“ Tak cituji refrén. Co víc dodat… Další píseň, která stojí za zmínku je „When The Angels Cry“. Tato píseň úplně vybočuje z rázu celého alba, jen to je samo o sobě zajímavé. Ohledně způsobu podání je to pro mě zvláštní píseň. Úvodem nás provází jen zvuk větru, do kterého se po chvíli přidá jemné vybrnkávání kytary a jemný tichý hlas Ronnieho. Na tom by nebylo zatím nic tak zvláštního, ale člověk, který tuto píseň slyší poprvé, si jí může splést s baladou, a to je dost pravděpodobné, neboť úvod tomu hodně napovídá. To že zdání klame se ukazuje až v refrénu, který svými kytarovými přímočarými rify roztříští iluze. To celé vyvrcholí kytarovým sólem a krátkým projevem „strany temna“, kterou představuje nejspíš ďáblův hlas. Pro koho je konečný efekt sklíčivý a chladný, ten se nemýlí, neboť sklíčivost a chladnost byla účelem skladby. Troufám si říct, že „When The Angels Cry“ je jedna z nejoriginálnějších písní na albu. A poslední nezmíněná píseň, která se objevuje na albu je „Face Me“. „Face Me“ má vznešený začátek, ale nenechte se zmást. Tuto skladbu bych poslala s radostí svým nepřátelům, neboť text není příliš přátelský a není zrovna z nejslušnějších. Ronnie svým tvrdým vokálem dobarvuje už tak „naštvanou“ atmosféru. Tato píseň podává velmi důmyslný návod na to, jak se vypořádat s někým, kdo vám otravuje život. Text je opravdu vydařený a hudba se k němu na chlup hodí.

PRETTY MAIDS jsou kapelou na svém místě odvádí skvělou práci a album Anything Worth Doing Is Worth Overdoing je toho důkazem.