Hysteria - Ztracená tvář (2004 / CD-R / vlastní vydání / hard rock, heavy metal)

Hysteria - Ztracená tvářDalší českou bandou, kterou jsem si vzal na paškál je HYSTERIA. Na svém kontě mají zatím promo "Poslední večeře páně", které vyšlo v roce 2002 a o dva roky později se na svět dostává album „Ztracená tvář“. Sice se už nejedná o nejnovější placku, ale rozhodně neuškodí se v desce trošku povrtat, protože se podle mě jedná o velmi dobrou věc.

Kapela hraje muziku někde na pomezí hard rocku a heavy metalu. Skladby jsou přímočaré, úderné a vcelku dobře si je zapamatujete. V hudbě se místy objevují klávesy, avšak HYSTERIA používá například i píšťaly („Ztracená tvář“). A právě tyto momenty jsou velmi příjemné a krásně se poslouchají.

V případě českých kapel mám čas od času problémy se zpěváky. Stává se mi totiž, že i když má kapela dobrou hudbu, většinou její potenciál utopí zpěvák (doufám, že tímto neotevřu další Pandořinu skříňku). V případě kapely HYSTERIA je ale vše naprosto v pořádku. Zpěvák Richard Mastil má vynikající hlas, zpívá  ve středních polohách a zpívá čistě, někdy však nechá svůj vokál zhrubnout a okoření celý projev kapely. Ať už je řeč o pomalejších skladbách jako „Svatozář“ nebo „Ztracená tvář“ či pokud mluvíme o rychlejších vypalovačkách typu „Ruská ruleta“ nebo „Liduna z Rudic“, Richard všude zpívá s přehledem. Za sebe bych to shrnul následovně. Hudebně je HYSTERIA dobrá, ale je to právě zpěv, který skladbám na albu „Ztracená tvář“ dodává tu správnou šťávu. Jediné, nad čím stále přemýšlím je, koho mi Richard svým hlasem připomíná, ale buď si nemůžu vzpomenout nebo mě šálí paměť.

Jak jsem již zmínil, album je naplněné pěknými skladbami. Uvedu alespoň skladby „Ruská ruleta“ nebo „Liduna z Rudic“, které, jak jsem napsal o pár řádků výše, jsou velmi svižné a mají sílu především v refrénu (především tedy „Liduna z Rudic“). Ač by název napovídal, že by se mohlo jednat o nějakou hospodskou odrhovačku, není to pravda. Příjemné balady na albu zastupují „Ztracená tvář“ (znovu musím zmínit krásnou píšťalu) a také „Svatozář“.
Škoda je, že jsem propásl možnost vidět kapelu živě. Hráli totiž 2. června v Lipnici nad Sázavou na Rock Nářezu. Bohužel ten den byli v Havlíčkově Brodě STRATOVARIUS a HYSTERIA musela ustoupit. Pevně však věřím, že ještě budu mít možnost kapelu vidět i živě.

HYSTERIA nehraje nijak komplikovanou hudbu, ale jak se říká, v jednoduchosti bývá síla. Jejich hudba by tedy mohla zaujmout i ostatní příznivce přímočarého metal/rocku.