Astral Doors - Astralism (2006 / CD / Locomotive Music / heavy metal, hard rock)

Astral Doors - AstralismBěhem následující recenze by měli zbystřit především ti, kteří, stejně jako já, propadli kouzlu hlasu Ronnieho Jamese Dia a celkově jeho tvorbě. Pokud znáte kapelu ASTRAL DOORS, asi víte, kam směřuji. Pokud ne, hned vám vše prozradím. Těžko byste totiž na současné hudební scéně hledali zpěváka, který má hlas podobný Diovi právě tak, jako vokalista ASTRAL DOORS, Patrik Johansson. Když jsem ho slyšel poprvé, vážně jsem chvílemi nevěděl, jestli za mikrofonem kapely nehostuje samotný Dio. Jistě že jsou okamžiky, kdy je poznat, že se nejedná o Dia, ale v drtivé většině případů je Patrikův hlas až proklatě blízko hlasu Diovu.

ASTRAL DOORS hrají hudbu, která hodně čerpá z hard rocku 80. let a zde je problém číslo jedna. Hudebně jsou totiž dost blízko k DEEP PURPLE a světe div se, DIO. Jejich hudba je sice trošku více svižnější, oděná do čistého, moderního zvuku s tvrdšími kytarami, ale stejně se v mnoha ohledech podobá právě výše zmíněným velikánům. A když si k hudbě přičtete dokonale podobný hlas zpěváka k Diovi, je jasné, že ASTRAL DOORS, pokud se budou držet tohoto stylu, nebudou mít jednoduché a že spousta posluchačů je bude kritizovat za kopírování a zanevře na ně, aniž by pronikli hlouběji do nahrávky. Ano, inspirace těmito kapelami zde je, ale žádné vykrádání se nekoná. Navíc se ASTRAL DOORS snaží do své tvorby dát co nejvíce ze sebe. „Astralism“, třeba v porovnání s deskou „Of Son And Father“, se přeci jen snaží zakomponovat do dobrého diovského základu co nejvíc součástek s patentem ASTRAL DOORS.

Jako největší slabina se ale ukázala délka alba. 53 minut sice není tak hrozné, ale pokud se jede ve více méně stejných kolejích, tak někdy až ztrácíte přehled, kterou že skladbu to vlastně posloucháte. Pokud by deska měla kolem 40 minut, bylo by vše v pořádku. Ale jak je vidět tak takhle dlouhé album ASTRAL DOORS moc neprospělo.
Nejlépe se na albu daří svižným skladbám, které přeci jen sází na jistotu a na osvědčené postupy. A tak třeba první „EVP“, „From Satan With Love“, „Fire In Our House“ nebo „In Rock We Trust“ jasně vedou, avšak postupy jsou víc než hodně známé od výše zmíněných legend.

Astral DoorsOhledně zmíněných prvků, kterými se ASTRAL DOORS snaží odlišit od těchto velikánů. Tak třeba skladba „Israel“ nabízí v úvodu dobré sborové odříkávání slova „Israel“. „Tears From A Titan“ má zase do začátku hodně zajímavé varhany. Podobné třeba těm, které jsou ve skladbě „Dívka s perlami ve vlasech“ od Aleše Brichty. A na závěr skoro osmi minutová skladba „Apocalypse Revealed“. Zajímavý pokus, vcelku zdařený. Patrik je v těch „dojemnějších“ momentech téhle skladby snad nejblíže k Diovu vokálu. Úplně mi naskakují kousky jako „Children Of The Sea“ nebo „Don´t Talk To Strangers“.

Jak se tady tak rozplývám nad Patrikovým hlasem, rozhodně by bylo zajímavé, poslechnout si cover na nějakou Diovu skladbu právě od ASTRAL DOORS. Nebo si poslechnout oba vokalisty v duetu. Myslím, že by to musel být docela labužnický zážitek.

Jak jsem několikrát nastínil, ASTRAL DOORS jsou samozřejmě hodně inspirovaní hard rockem 80. let, ale když posloucháte „Astralism“, uslyšíte, že se nesnaží vykrádat a že do své hudby dávají co možná nejvíc ze sebe. Ačkoli by „Astralism“ mohlo být trošku kratší, aby získalo na výrazu, zůstává slušnou deskou. Šanci má především u těch fanoušků, kteří jsou ochotni akceptovat jistou míru inspirace.