Wisdom - Words Of Wisdom (2006 / CD / vlastní vydání / heavy metal)

Wisdom - Words Of WisdomS poměrně velkým zájmem se setkala recenze EPčka „Wisdom“ od stejnojmenné maďarské kapely. Tehdy jsem psal o tom, že se nám asi rodí nová nadějná heavy metalová kapela. Debutové CD „Words Of Wisdom“ můj výrok jen potvrzuje. „Words Of Wisdom“ pokračuje tam, kde mini CD skončilo. Kluci jen v některých skladbách trochu zrychlili, takže místy téměř vstoupili na speed metalovou půdu. Podrobněji se o tom zmíním níže.

Zatímco první dvě skladby jsou ryze heavy metalové, přesně takové jaké jsem je čekal, třetí „Masquerade“ je již o něco rychlejší. Zatím se však nejedná o speed metal jako takový. Titulní čtvrtá „Wisdom“ je hymnou kapely a i když mi její text nezapadá do kontextu alba, je to jedna z nejlepších skladeb na „Words Of Wisdom“.
V páté „Victory“ se opět trochu zrychlí, svůj agresivní zpěv zapojí i jeden z hostů na albu Istvan Horvath. Když už jsem nakousl hosty, musím pochválit všechny, kteří na albu obstarávají sbory. Velká pochvala patří i WISDOM za vkusné a časté využití sborů.
Další nářez, tentokrát asi nejvíce připomínající legendární heavy metalové kapely jako IRON MAIDEN, je „Take Our Soul“. Poté již přichází jedna z nejrychlejších věcí, „Sands Of Time“, což je téměř instrumentálka, pouze ke konci Istvan Nachladal odzpívá několik veršů.
Osmou píseň představuje „Unholy Ghost“, krásná skladba jen při kytaře s poutavým refrénem. WISDOM k ní natočili pěkný videoklip.
Asi tou nejrychlejší věcí z celé desky je skladba „Wheels Of The War“. Zde by se opravdu dalo mluvit o dotknutí se speed metalových hranic. Po „Wheels Of War“ již zbývají jen dvě skladby – minutová „Wiseman Said“ a sedmiminutová „Words Of Wisdom“. Jinými slovy také nejkratší a nejdelší skladby z alba. Zatímco ta kratší v refrénu jede opět poměrně rychle, „Words Of Wisdom“ je hutnější a rozmáchlejší.

Na CD se nachází i multimediální sekce, kterou vytvořil kytarista kapely Gabor Kovacs. Hezky provedený bonus, který vám nabízí kromě videoklipů i spoustu fotek a dokonce si zde můžete zkusit zahrát dvě melodie od WISDOM. Booklet je také hezky zpracovaný, před každou skladbou je moudrý citát nějaké osoby. Najdete zde moudra například od Platóna, Seneci nebo Konfúcia. Z tohoto pohledu působí trošku zvláštním dojmem skladba „Wisdom“, kde kluci použili svou vlastní část textu. I proto mi tato skladba příliš nezapadá do kontextu jejich příběhu o „moudrém muži“, jak jsem už naznačil. Pojednává totiž o klišovitém tématu „naše show je pravá jako ocel, pro wisdometal zemřeme…“. Jinak je to ale skvělá skladba, jen mi trošku nesedí do celkové mozaiky, kterou „Words Of Wisdom“ je. I tak jsem si ale jist, že jednou budou davy fandů mocně zpívat refrén této skladby během koncertů WISDOM. Tahle skladba je k tomu předurčena.

Někteří se možná ptáte, čím jsou WISDOM tak zvláštní. Pravda, jejich hudba je klasický heavík, který nepřináší vyloženě novátorské postupy, ale WISDOM jej servírují s obrovskou porcí přesvědčivosti a vyspělosti. Přesně vědí, kam míří a za svým cílem jdou velice sebejistě. Jejich skladby jsou chytlavé, propracované a výborně se poslouchají. Ani vám nepřijde, že s albem strávíte téměř tři čtvrtě hodiny. Debut roku? Možná.

Vydavatel: Wisdom

Domovské stránky: Wisdom

1. Holy Vagabond