Bloodbound - Book Of The Dead (2007 / CD / Metal Heaven / heavy metal)

Bloodbound - Book Of The DeadPříznivcům heavy/power metalu zcela jistě neutekl loňský debut „Nosferatu“ švédské kapely BLOODBOUND. Ruku na srdce, hudebně to nebylo nic originálního, leč tento nedostatek kompenzovali ohromnou energií všech skladeb, nasazením a chytlavými melodiemi. Nad tím vším vládl svým mocným vokálem Urban Breed. Ano, byl to především ON, kdo nahrávku vyzdvihnul do úplně jiných sfér.

Jenže za rok se situace vskutku dramaticky změnila. Personální změny byly u této kapely téměř na denním pořádku a tou nejzávažnější byl Urbanův odchod. Těžko říci, jestli je to jeho koníček, dostat jednu kapelu nahoru a poté ji opustit (viz TAD MOROSE, kteří však dosud novinku nevydali, proto nelze ještě soudit, jak je Breedův odchod ovlivnil). První náhradou za Urbana byl Kristian Andrén, shodou okolností rovněž bývalý zpěvák TAD MOROSE. V táboře BLOODBOUND však působil jen dočasně jako náhrada za Urbana během tour. Relativně nedávno se novým zpěvákem stal Michael Bormann, kterého můžete znát třeba z JADED HEART či BONFIRE.

Michael je určitě dobrý vokalista, jenže barva jeho hlasu je úplně jinde, než Urbanova. Fajn, proč ne? Uděláme tlustou čáru za minulostí a jdeme do toho na novo. Vytvoříme si novou tvář. Něco takového si měli kluci z kapely říci. Jenže to se nestalo a zde je ta chyba. Hudebně je album v bledě modrém to samé, čím bylo „Nosferatu“. Jen vokál se k této tváři kapely už prostě nehodí. Já (a věřím, že i řada dalších fanoušků kapely) mám zkrátka k této tváři zafixovaného Urbana a Michael je barvou hlasu někde jinde. To je první opravdový nedostatek. Jelikož BLOODBOUND svůj styl nijak nezměnili, je jen smutným faktem, že „Book Of The Dead“ zní v mnoha ohledech velmi podobně jako „Nosferatu“. Nebudete mít problém postřehnout stejné postupy, stejné melodie, stejné hudební linky, jaké již známe z „Nosferatu“. Jako příklad za všechny poslouží úvodní „Sign Of The Devil“, což je jen lehce upravená „Desdemonamelia“. O to horší je fakt, že zrovna tato skladba je otvírákem novinky, takže prakticky hned od počátku vám je jasné, že tady se nic zajímavého dít nebude. A je to pravda.

I na novince si BLOODBOUND troufli na rychlejší věci. Jsou jimi skladby „Into Eternity“ a „Turn To Stone“. Kéž by tam radši ani nebyly. Vždyť obě čerpají z „Fallen From Grace“ z debutu. Je sice pravda, že „Fallen From Grace“ hodně čerpala z „Eagle Fly Free“ od HELLOWEEN, ale člověk byl ochoten přivřít oko, kvůli její údernosti, síle a vokálu, který „do ní sed jako prdel na hrnec…“

BloodboundOvlivnění legendárními IRON MAIDEN je stále silně patrné, balada „Black Heart“ nemá nic, co by měla balada mít a děsivé názvy písní a jejich temné texty nepůsobí ani z poloviny tak děsivě, jak by se mohlo zdát. A když už jsem tak pěkně rozjetý, tak ještě musím zmínit opravdu strašný obal, který celkovému dojmu nijak nepřidá.

I přesto se však na albu našlo něco málo, co stojí za to. Titulní „Book Of The Dead“ a především svižnější „Bless The Unholy“ s dobrým hlubokým sborem v refrénu tuto desku tahají z temných hlubin metalového propadliště, do kterého by s největší pravděpodobností měla patřit. Pravdou také je, že tato dvojice skladeb je sice dobrá, ale že by byla nějak výrazná? Ani náhodou.

Ač citace z recenzí, které přišly v propagačním mailu, hovoří o albu v kladných superlativech, realita je podle mě zcela jiná. Nezbývá než doufat, že na třetím albu se BLOODBOUND polepší, a že TAD MOROSE se s novým zpěvákem budou prezentovat lépe než jejich kolegové z BLOODBOUND.

Hodnocení: 3/10

Domovské stránky: Bloodbound

1. Sign Of The Devil