Carved In Stone - Tales of Glory & Tragedy (2007 / CD / Schwarzdorn / folk)

Carved In Stone - Tales Of Glory And TragedyKaždý metalista si občas musí odpočnout od všech těch naboostrovaných kytar, rychlých bicích a extrémních vokálů. Dvojnásobně to platí u mně. Čas od času je nutné šáhnout po něčem z odlišného soudku, avšak i tak nikdy nejdu od BM žánru daleko. Využití piána, španělky či píšťal není v black metalu žádné tabu. Obzvláště pak ve folkově či pagan laděných záležitostech. Odmyslíme-li si u toho všechny metalové prvky, výsledkem může být příjemná folková muzika. A přesně taková nás čeká u německá formace Carved In Stone.

I když slovo formace je zde poměrně neobjektivní. V kapele totiž figuruje pouze jedna osoba, a tou je dokonce žena, která si říká Swawa (svým jménem Ilona Jeschke). Swawa mimo jiné hraje v pagan metalové kapele Taunusheim, kde obstarává klávesy druhý vokál. A co by to mohlo být jiného za styl než ten, v kterém se cítí jako ryba ve vodě. Vzala si na starost výše zmíněné klávesy, píšťalu, dokonce i harfu a v neposlední řadě samozřejmě vokály. S tímto projektem začala již před pěti lety (2002) a má na kontě demo a nyní již druhou dlouhohrající desku. Novinka je však již plně akustická. Na předchozí desce byla tu a tam využita elektrická kytara v podání kytaristy Erika, který taktéž hraje v Taunusheim.

Pohodlně se usaďte a oddejte se velice pozitivně laděné muzice, která má jistě za úkol pohladit na duši. Alespoň já to tak nějak vnímám. Deska je skutečně plná emocí. Převážně těch veselejších, což není v metalové muzice obvyklé. A deska má rozhodně co nabídnout. První, co zmíním, musí být samozřejmě vokál. Swawa disponuje velice krásným hlasem se zajímavým zabarvením. Texty jsou buď v rodné němčině nebo angličtině. Avšak jedna skladba je nejspíše v norštině či jiném severském jazyce. Německy zpívané skladby sice znějí občas trošku tvrdě, což se k samotné tvorbě moc nehodí, ale člověk si zvykne. Angličtina na tuto klidnou muziku padne lépe, avšak je slyšet dost značný německý dialekt a právě ta tvrdost při vyslovování. To ale není nikterak výrazně rušivý element. Samotná hudba je naprosto perfektně vystihnuta názvem desky "Povídky o slávě a tragédii". I když byste řekli, co může na skladbách o tragédii znít pozitivně? Těžko to vysvětlit, pokud jste to sami neslyšeli. Působí totiž velice zvláštně a mají velmi silné kouzlo, které dokáže učarovat a naprosto si vás omotat a zalíbit se.

Carved In StoneNěkteré skladby jsou vytvořeny jako hudební adaptace básnických eposů a poemů německých básníků a jiné jsou komponovány na základě tradičních německých skladeb. Texty jsou zaměřeny na krásy přírody, její rozmanitost a vliv na okolí. Co by se také dalo čekat jiného. Pro mě byla vždy němčina jazykem, který se na zpěv moc nehodí, avšak Swawina dovednost mě z tohoto omylu rychle vyvedla. Časem jsem si právě německy zpívané skladby oblíbil více než ty anglické, protože znějí více přirozeně a do konceptu i více zapadají. Hudba je totiž opravdu nasáklá německou tématikou a tradicemi. Občas si připadnete, jako byste se ocitli ve středověku, v nejvyšší věži tamního zámku, ve kterém zapovězená princezna skládá písně, aby ulevila své potrápené duši. Takto zasnění zůstanete než vás ovane vítr z další skladby a přenese vás na druhý konec krajiny, do středu rozlehlé louky k malé tůňce, kam chodí pít veškerá lesní zvěř. Ano, takto a ještě víc se dá při poslechu zasnít a nechat se unášet.

Toužíte-li tedy po uklidnění od šedé všednosti běžných dnů, neváhejte a šáhněte po Příbězích slávy a tragédie. Mně se album nejlépe osvědčilo na poslech před spaním či právě po probuzení, kdy je lidské vnímání ještě trošičku "jinde". Funguje jako balzám na duši, který dokáže rozehnat zamračenou oblohu a přinést opět sluneční paprsky i do nejtemnějších koutů země.

Domovské stránky: Carved In Stone

1. Abschied
2. If Only I Could Understand...