Dogma Inc. - Before And After (2007 / CD / vlastní vydání / chaotic hardcore metal)

Dogma Inc. - Before And AfterV poslední době se s debutovými deskami roztrhl doslova pytel. Nutno ovšem podotknout, že většina z nich pochází buď z České republiky nebo ze Slovenska. Já tu mám opět zástupce našich bývalých krajanů a nynějších východních sousedů. Samozřejmě vše je opět vydáno na vlastní náklady a vlastními silami i vyprodukováno.

Příběh DOGMA INC. je obdobný jako u většiny jiných kapel. Parta si založí kapelu, následně udělá demo a hned poté odjede do nějakého známého studia (v tomto případě Shaark) zaručující slibný zvuk, za účelem natočit plnohodnotnou desku, kterou pak vydají na vlastní náklady s tím, že se snad nějaký ten vydavatel poté ozve. Hudební odnož je přesně daná. Trochu toho a trochu tamtoho. Přece jen, když už něco dělám, tak hlavně proto, aby se to líbilo co nejširšímu spektru posluchačů a samozřejmě i mě samotnému jakožto autorovi. To DOGMA INC. se na jednu stranu prezentují jako hardcore, jen si trošku berou i z thrash metalového soudku a sem tam si vystřihnou i nějakou tu lehce pomíjivou grindcorovou pasáž, aby o nich mládež neřekla, že jsou měkoty.

Jenže ty metalové a grindové vlivy jsou spíše jen na ozdobu, jelikož HC kytarové podání nad nimi jasně vítězí. Je to opravdu škoda, jelikož všechny ty krásné rozsekávací výjezdy jsou opravdu dobré. DOGMA INC. na „Before And After“ působí dosti moderně, jako hezký, čerstvý, východní vítr, jen kdyby se nesnažili vše tak okatě zastřešit pod ulízané a opakující se kytarové motivy. Pánové se ale občas naprosto utrhnou ze řetězu a začnou vyvádět jak černá ruka ďábla. V těchto chvílích značně převládne chaos a předvádí co v nich opravdu je. Ale i přesto, že v jejich hudebním cítění slyším, jak jsou sami členové zapálení a jak jim to pěkně odsýpá, tak pořád se sami ještě nedokáží odtrhnout od toho zbytku nudnějšího plevele, co sází na jistou vypočítavost narozdíl od jiných těles, které tu byly před nimi. Těm třeba dokážu sežrat celou desku na posezení s vědomím, že si jí jisto jistě pustím třeba i mimo domov, když někam jedu a navíc i s jistotou, že mě bude bavit víc než jen na první poslech dne.

Pravda je, že DOGMA INC. mají jisté ambice stát se zajímavou kapelou. To jim zákonitě neupřu. Svým způsobem na mě jejich deska působí jako „Subversive Blueprint“ od THE DESTINY PROGRAM, jen s tím rozdílem, že němečtí představitelé sází na melodiku, zatímco slovenští bratři spíše zostra přibrušují a melodiím se zdaleka vyhýbají jako čert kříži. Co tedy na to říct? Je to dobře či špatně? Na to si už musí přijít každý sám. Debut je to opravdu slušný, i když v tomto případě platí prosté pravidlo: ber nebo nech být.

Vydavatel: Dogma Inc.

Domovské stránky: Dogma Inc.

1. The Business