Lanfear – X To The Power Of Ten (2008 / CD / Locomotive / progresivní power metal)

Lanfear - X To The Power Of TenNevím, kolik z vás kdy zaslechlo o německé formaci LANFEAR, ale pro mě šlo donedávna o velkou neznámou a krok do prázdna. Skutečnost, že během své existence vydali pět (respektive šest, budeme-li počítat i znovuvydání prvního počinu) desek, a přesto jsem o nich nikdy neslyšel, mě dost šokovala. Novinkové CD ,,X To The Power Of Ten“ bylo moje první setkání s kapelou a rozhodně nedopadlo špatně.

Ze začátku jsem sice nebyl nějak zvlášť nadšen, ovšem postupem času se můj názor dost zásadně měnil. Z dosti chaotické a zamotané skoro hodinky hudby se pro mě za čas stala úžasná a propracovaná jízda plná překvapivých momentů a propracovaného materiálu. Opravdu není lehké se do tajů tohoto CD dostat. Ale byla by velká hloupost, být natolik nedůvěřivý a nedat nahrávce více prostoru a šancí. Ty opravdu kouzelné, dramatické a zamotané momenty totiž vyvstanou na povrch až po opakovaném poslechu. Jde o takovou velkou skládanku.

Deska obsahuje jedenáct songů o uvědomělosti, realitě, citech a zlu. On už booklet napovídá, že nepůjde o vánoční koledy a nebude se zpívat o zrození Ježíška v jesličkách. Některé skladby jsou rychlejší a hrubější, jiné naopak v dosti pomalém duchu a některé jsou kombinací obojího. Právě to dělá nahrávku zajímavou. Časté změny temp, melodií a vážnosti načasované právě v ten moment, kdy je třeba, dává nahrávce neskutečnou hodnotu. Kdo ovšem očekává chytlavé tancovačky ala GAMMA RAY, bude asi zklamán. Větší důraz je kladen spíše na dramatičnost a gradaci jednotlivých kousků. Písně působí na první poslech (možná i ten druhý a všechny následné) dosti komplikovaně a košatě. Což v konečném součtu vlastně není jen dojem, ale holý fakt.

LanfearÚvodní ,,Enter Dystopia“ funguje jako skvělý zahřívák pro neuvěřitelnou ,,Will Be Done“. Nasazené tempo je skutečně strhující a z úst zpěváka Nuna Miguela Fernandese se line dost jedovaté odsekávání, podložené ne o moc milosrdnější kytarovou kulisou. Ve správnou chvíli ovšem přijde zpestření a odlehčení v podobě refrénu. Pro mě je právě tato píseň jednou z vůbec nejzajímavějších na desce. Následující ,,Decryprion“ mě vždy neskutečně pobaví. Jde o klávesové hrátky Richieho Seibela. Hrátky jako z jiné planety, na které celkem povedeně navazuje ,,Brave New Men“. Píseň ve středním tempu, krásně podbarvena klávesami. Dost sladká záležitost zdálo by se. Ovšem ten nejsladší moment přijde se skladbou ,,Just Another Broken Shell“. Poloakustická balada, která se ve své polovině zlomí do své hrubší podoby. Úvodní zpěv mě sice šíleně irituje, protože je až příliš pohádkový, ale časem se na to dá zvyknout. Celkově by se mohlo rozebírat celé CD, skladba po skladbě, a na všech bych našel něco kouzelného, ale možná postačí psát o nahrávce jako o celku, protože je opravdu dost vyrovnaná a nezaznamenává žádný vetší úlet.

Právě asi takhle nějak by měl vypadat progresivní metal dnešní doby. Nahrávka, která nepřestane jen tak bavit a ve které se skrývá spousta nádherně nadýchaných momentů. Nahrávka která mě šíleně překvapila, i když potřebovala dostat trošičku více šancí, ale již od začátku jsem věděl, že mám v rukou něco, co by si zasloužilo více pozornosti. Kdo by chtěl raději slyšet kapelu naživo, má jedinečnost možnost 14.2.2009 v pražském klubu Exit Chmelnice, kde se zastaví LANFEAR na exkluzivní koncert. Poprvé v ČR a doufejme, že ne naposled.

Vydavatel: Locomotive Records

Domovské stránky: Lanfear

1. Enter Dystopia