Helstar – The King Of Hell (2008 / CD / AFM / heavy metal)

Je to tady, sliby se naplnily. Američané HELSTAR se hlásí s rok avizovanou novinkou „The King Of Hell“.

Pokud bych vás odkázal na recenzi jejich best of alba z loňského roku a řekl, že „The King Of Hell“ je to samé jen s novými písněmi a zvukem, který odpovídá současné době, ani bych nebyl moc daleko od pravdy. Asi nikdo od nich neočekával nějakou drastickou změnu stylu. Heavy metal s thrashovými prvky, který jede na plný plyn (a stále ve stejné rovině), před ničím se nezastaví, s uječeným Jamesem Riverou za mikrofonem, který ani tentokrát nezapomíná na extrémnější polohy svého hlasu. To je báze této desky. Ano, zní to dost stroze a možná i trochu negativně. Asi to odráží mou náladu po několika prvních posleších. Naštěstí se můj dojem s rostoucím počtem protočení „Krále pekel“ (bože jaké hloupé klišé, opravdu mě mrzí, že HELSTAR použili tolikrát otřepané ďábelské metafory) v mém přehrávači změnil. A to poměrně razantně.

Nechci vám namlouvat, že by HELSTAR byli typickou kapelou na několik poslechů. Jejich hudba je jasně načrtnutá od začátku až do konce. Fakt ale je, že některé zajímavé momenty této fošny objevíte (a především oceníte) až později. Takovým typickým příkladem může být vyhrávka v předposlední písni „In My Darkness“, kterou bych se nebál označit za zcela netypickou pro HELSTAR. Co naproti tomu oceníte okamžitě je skladba „Pain Will Be Thy Name“, která se naprosto vymyká celému rázu desky. Body získává především za rychlost a Riverův ječák. Můžete říct, že si v ní kapela zahrála na JUDAS PRIEST a budete mít pravdu, souhlasím. Ale věřte mi, „Pain Will Be Thy Name“ působí jako živá voda a pro mě osobně představuje snad to nejlepší, co „The King Of Hell“ nabízí. Podobně na tom je i úvod do zmiňované poslední písně, který dává přičichnout k indickým tónům. To taky není nic nového, ale hudbu na „The King Of Hell“ to neuvěřitelně povznáší.

Co dál vyzdvihnout? Samozřejmostí je úvod v režii akustických kytar ve skladbě „In My Darkness“ a především je třeba pochválit hostující zpěvačku, která celé album otevírá. Musím říci, že je škoda, že nedostala více prostoru. Uslyšíte ji ještě na konci, ale stejně je to žalostně málo.

Ještě mi dovolte krátkou zmínku o dvou písních, které HELSTAR uvedli na „Sins Of The Past“. „Tormentor“ a „Caress Of The Dead“ doznaly drobných změn především po vokální a zvukové stránce. Znějí rozhodně víc agresivněji a dokonaleji.

HELSTAR svou zajetou tvorbu na tomto albu oživují věcmi, které nejsou originální, ale překvapivě se jim opravdu daří z původně nezáživného alba udělat příjemnou záležitost. Nechci ovšem tvrdit, že pokud uděláte podobné album a vložíte do něj něco ohraných prvků, máte recept na perfektní album. „The King Of Hell“ je prostě standardním počinem z dílny HELSTAR, který zaryté fans určitě nezklame.

Hodnocení: 6,5/10

Vydavatel:
AFM Records