Wizard – Thor (2009 / CD / Massacre / power metal)

Wizard - ThorRecenze na přání? Ano, myslím, že takhle opravdu můžeme bez sebemenší nadsázky označit tento článek. Nebýt prosby od našeho věrného čtenáře b.wolfa, patrně bych se sám k této recenzi nedokopal. Poděkovat však musíme také vstřícnému managementu WIZARD, který nám CD poskytnul. Ne vždy se totiž podaří přímo na kapele vymámit její novinku. Každopádně nyní vše klaplo, a tak se tedy pusťme do pitvy zatím posledního kotoučku od stále poměrně nedoceněných WIZARD.

Tato smečka právě oslavuje – i s navrátivším se kytaristou Michaelem Maaßem – dvacet let své existence, a to opravdu ve velkém stylu. Nedávno se objevila zpráva o tom, že si zahrají na festivalu Magic Circle po boku amerických MANOWAR. A jak se dozvíte níže, tak za novinkové album se opravdu stydět nemusí. Vraťme se ale o pár let zpět. Dva roky nazad se objevila deska „Goochan“, kterou jsem slyšel jen letmo a působila na mě tak trochu unaveně, ale pro tuto recenzi bude účelnější, pokud se přesuneme do roku 2003. Tehdy se totiž objevilo album „Odin“. Je to příznačné nejen proto, že se můžeme bez zábran naladit na vlnu severské mytologie, ale také proto, že „Odin“ je jedním z nejsilnějších (a kdoví, jestli není vůbec nejsilnějším) počinů této německé grupy. O tom konec konců budu spekulovat níže. Nyní načechrejte vousy, popadněte sekyry, kladiva a jiné zabijácké náčiní, přihněte si medoviny nebo piva a jdeme na věc.

Už jsem naznačil, že aktuálním zářezem si WIZARD ostudu neudělali. Základní atributy, na kterých staví svůj úspěch, jsou stále stejné. Především bych zmínil zpěváka Svena. Ten na sobě od prvních alb WIZARD ohromně zapracoval a dnes pravidelně ozvláštňuje písně precizními výškami. Nejinak je tomu i na  této desce.

WizardHudba se pevně drží power metalového ranku. Očekávejte tedy melodičnost, dravost, chytlavost a tu a tam i speed metalovou rychlost či heavy metalovou valivost. Tak tomu konec konců bylo i na desce „Odin“, která opravdu pokryla v určité míře všechny tři zmíněné žánry. „Thor“ ale na rozdíl od „Odina“ neskrývá pouze power metalové naklepávačky à la GRAVE DIGGER. Těšit se můžete třeba i na viking metalový chorál v úvodu poslední písně „Pounding In The Night“, ale především na jasně patrnou porci epiky. WIZARD připravili několik pomalejších písní („Serpent´s Venom“), které celou novinku rozhodně obohacují a umocňují její děj. Kdo by ale očekával, že k navození epičnosti používají WIZARD nějaké bombastické klávesy, majestátní orchestrální aranže a podobné výdobytky moderní doby, ten je na omylu. Zde se sází pouze na klasické nástroje – kytary, basu, bicí a již zmíněný mocný zpěv. Svým způsobem se nabízí spojení „old school“. Všimli jste si, kolik dnešních epic metalových kapel se bez symfoniky absolutně neobejde? Je tedy jednoznačně dobře, že se zase jednou objevila epická deska, která si vystačí bez všech možných symphonic prvků, a přitom dokáže setnout hlavy a napíchnout je na kůly na výstrahu všem, kteří by si snad troufli pochybovat o tom, že metal má to nejlepší za sebou.

Co říci závěrem? Asi by se hodilo něco ve smyslu, že „Thor“ respektuje hierarchii severských božstev, a tak Odinův trůn zůstal neotřesen. To ale není tak docela pravda. „Thor“ s ním dokázal celkem slušně zamávat a myslím, že čas od času bude muset „Odin“ „Thorovi“ ustoupit. Abych byl konkrétnější. „Odin“ je nářez od začátku do konce, naprosto nekompromisní, nesmlouvavý, zabijácký, ale taky trochu stejnorodý a občas vyplněný vatou. „Thor“ je přece jen rozmanitější, rafinovanější, o něco komplikovanější a vyzrálejší. Najdete v něm vše z alba „Odin“ a ještě pár drobností navíc. O místu v čele Asgardu tedy tentokrát nerozhoduje kvalita (ta je u obou nahrávek prakticky identická), ale především posluchačova nálada. Máte-li chuť na pořádnou masáž, pak je „Odin“ to pravé. Pokud si budete chtít vychutnat i pár epičtějších momentů a dát prostor různorodějším motivům, sáhněte po „Thorovi“.

Domovské stránky: Wizard

1. Utgard (False Games)
2. Midgard´s Guardian