Wintersun - Wintersun (2004 / CD / Nuclear Blast / power-progressive-melodic death metal)

Wintersun - WintersunTahle deska si skutečně na nic nehraje. Nečeká vás žádné intro, žádná dlouhá předehra, ne. Jari Mäenpää, zakladatel WINTERSUN a bývalý frontman ENSIFERUM, je zřejmě člověk znavený všelijakou hudební omáčkou, a tak na vás tasí z rukávu svoje esa hned od začátku. Neuvěřitelně rychlá, a zároveň atmosferická, sypačka „Beyond The Dark Sun“ vás okamžitě srazí k zemi, a pokud hrajete na kytaru, budete navíc sbírat spadlou čelist zpod stolu. Jari (album je mimochodem celé čistě jeho práce) je zřejmě zastáncem tvrzení, že hudba je, spíše než několik detailních částí, jeden propracovaný celek. Právě v tomto duchu se nese celá deska. Z počátku do vás napere vší silou energií nabitý „Beyond The Dark Sun“ a než stihnete říct „já chci víc“, už do vás pumpuje velkolepé „Winter Madness“, nad kterým se majestátně nese klávesový doprovod a sborový zpěv. Skladba trvá přesně tak dlouho, dokud je zajímavá. Žádné umělé protahování nebo opakování refrénu, prostě konec.

V tu chvíli nastupuje změna, album zpomaluje a od rychlého, avšak technicky bezchybného nářezu se stáčí směrem do progressive metalových vod. Rozhodně bych to však neoznačil za „ředění“, tedy chybu, které se dopouští řada interpretů. Znáte to, slibně to načnou, a pak vás nechají půlku alba nudit se. Ne, Jari Mäenpää vám jen ukáže dokonalost v jiném kabátě. Díky tomuto střídání rychlosti a nálad album ani na chvíli nezapadne do bažin stereotypu nebo nudy; pořád servíruje něco nového. Přesto si však zachovává svoji hutnou, melancholickou atmosféru, která neopadne ani po několika poslechnutích.

Jak už jsem se zmínil, skladby „Beyond The Dark Sun“ a „Winter Madness“ se, spolu s „Battle Against Time“, nesou v duchu velmi rychlého nářezu, který je čas od času střízlivě proložen dojímající, až srdceryvnou, mezihrou a doplňován velkolepým klávesovým zvukem, vícehlasy a obdivuhodnými sóly.

Naproti tomu stojí hluboké a promyšlené „Sleeping Stars“, „Death And The Healing“ nebo „Beautiful Death“, které se však s výše zmíněnými skladbami nikterak nebijí, naopak tvoří jeden skvělý harmonický celek. Vrcholem celého alba je zřejmě výpravná skladba „Starchild“, která přechází od jednoho stylu hraní k druhému. A poslední „Sadness And Hate“ je více než důstojným finálem pro celé toto veledílo. Po jejím doznění vás nechá oněmělé stát v pozoru s otevřenými ústy a pocitem, že tohle snad ani nemůže být pravda.

Sečteno a podtrženo, Jari Mäenpää celému světu dokazuje, že rozhodně patří do kytarové síně slávy, a že metalová hudba má po více než třiceti letech stále co nabídnout i bez symfonického orchestru, houslí, violancella a co já vím čeho ještě. Silně doporučuji.

Hodnocení: 10/10

Vydavatel: Nuclear Blast

Domovské stránky: Wintersun