Sanction-X – The Last Day (2009 / CD / Metal Heaven / heavy metal)

Pokaždé, když se ke mně dostane jakákoliv novinka vydavatelství Metal Heaven, jsem dosti natěšený a ke všem jeho deskám vždy přistupuji s respektem. Je to zejména z důvodu předchozích zkušeností, kdy jsem nabyl přesvědčení, že co vyjde pod hlavičkou MH, nemůže být vyloženě špatné. Pravda, že nejde zase o nějaké strhující desky, ale je důležité si uvědomit, že většina kapel toho nemá nahráno zrovna hodně.

Jednou z dalších takových vlaštovek je německá parta s dosti nenápadným názvem SANCTION-X. Ani fotografie, ani obal nejsou nijak zvlášť výrazné A i pohled na obal či fotografii celé kapely nějak výrazně nezaujme. Možná by ale bylo slušností nejdříve všechny představit. Nejsem si jist, jestli sestava, ve které nahráli svojí první desku s názvem „The Last Day“, někomu napoví, ale proč nenapsat něco blíže k těmto nenápadným hochům. SANCTIOX-X čítá pět jmen a vše se točí hlavně okolo zakladatele a papírově nejznámějšího člena, zpěváka Ebbyho Paducha (STONEFIELD, D.T.F., INFINITIY´S CALL), a kytaristy Robbyho Bobela (TALOL, EVIDENCE ONE). Za zmínku stojí též účast bubeníka Petera Langera známého z působení v kapele STORWITCH.

Jak jsem již nastínil, na první pohled či při bližším seznámení si málokdo udělá byť jen zběžný obrázek nebo bude nějak výrazně natěšen. Bohužel velké zklamání teprve přijde a to při poslechu nebo během něho. Jde totiž o tuctový heavy metal s prvky rocku, který navíc není zrovna nejoriginálnější. Celá deska se nese v mírně potemnělém duchu a skladby jsou pomalejšího tempa, což by samozřejmě nebylo samo o sobě nic tak špatného za předpokladu, že by byly prošpikovány kvalitními nápady, melodiemi, či neotřelým vokálem. Jenže nic ze zmíněných tahounů jsem nějak nenašel. Nebo pokud ano tak v dávce opravdu titěrné.

Nejde o amatérskou či nikterak nepovedenou nahrávku, která by urážela poslechem, spíše jen o celkem nudný způsob jak strávit hodinu svého života omíláním něčeho, co jsme tu již měli možnost zaslechnout nespočetněkrát. Vokál Ebbyho Paducha je tak neskutečně a ryze heavy, až nemá co nabídnout. Radost ze zajímavého zabarvení opadá v okamžiku, kdy si člověk uvědomí, že jsou do něho prané dosti monotónní vokální linky a hlasový fond není rozhodně využit na sto procent. Poslouchat jednu či dvě sklady není žádný problém, ale pokud to trvá celou hodinu, posluchač si přece jen začne nudou okusovat nehtíky. Všechny písně působí tak nějak mdle a nenápadně, po poslechu splynou do (jedné) velké kupy kytarových riffů, jež se z hlavy vykouří během noci. Co se kytar a klávesového doprovodu týče, ani zde není vše v naprostém pořádku, protože ani v nezpívaných pasážích se překvapivě ze židlí zvedat bude jen málokdo. Ony totiž ty kolovrátkové melodie omílané neustále dokola přestanou brzy bavit.

Po přečtení předešlých řádků asi vše vypadá  že „The Last Day “ je nejhorší deska historie. Zase tak horké to samozřejmě také není. Přece jen jsou i světlejší momenty, které sice nějak zásadně finální pocity nezmění, ale během poslechu přijdou vhod. Mám na mysli například hned první „The Calling“. Ne že by byla nějak hrozivě originální, či zajímavá, ale má alespoň maličko hitovější potenciál než cokoli jiného na albu a do hlavy leze také solidně. Za něco stojí též „Demon´s Dance“, a to převážně kvůli povedeným kytarovým rifům či líbivému refrénu a koneckonců v té bídě zabaví i „Reason Why We Were Born“ nebo „Eternal Light“. Trošičku jinak emotivně laděnou respektive vůbec nějak citově zabarvenou skladbou je poslední „Fly Away“. To je asi jeden z hlavních problémů celé nahrávky, protože (snad) kromě této skladby jsem měl při poslechu pocit, že v hudbě nejsou téměř žádné emoce. Žádný vztek, radost či něco podobného. Pravda písně jsou do jisté míry posmutnělé, ale nebude to asi ani tak úmysl jako spíše nechtěný efekt a vedlejší účinek nudy, neboť člověku je po chvilce vážně smutno Pokud by někomu chyběla trocha té gradace a napětí, tak je k zaslechnutí v „Eyes Of A Stranger“, ale to bude asi tak vše, co má maličkou šanci z celé desky zaujmout. Zbytek je již totiž jen kýčovitou náplní, sice slušně zahranou, ale i přesto nudnou. Jasným příkladem je kolovrátková „Feelings Came To Me“. Další problém bych viděl též ve velké podobnosti jednotlivých skladeb, vycházejících z podobných nápadů, a tak není až tak těžké – při menší koncentraci – ztratit přehled a dokonale se do poslechu zamotat. A nakonec i titulní „The Last Day“ bych si představoval o něco více strhující.

Myslím, že je vše dosti jasné. Deska mě v žádném případě neuchvátila, a to především kvůli primitivním melodiím, nudné a neemotivní hudbě a kolovrátkovému stylu. To bude asi ten největší problém, který pokud se do příště povede napravit, tak určitě vše dopadne lépe. Protentokrát ale bohužel průměrná nahrávka.

Hodnocení: 5,5 /10

Domovské stránky: Sanction-X

1. The Calling