Devastathor – Ovar B (2009 / CD / Pařát / death-grind)

Hodnocení uživatelů:  / 4

Pokud se vysloví název kapely DEVASTATHOR, nezasvěcený posluchač by si jistě mohl představit tvrdě a nasraně vyhlížející černooděnce, z jejichž očí zlo přímo čiší, temný obal alba obsahující rozedrané mrtvoly v krvi a vnitřnostech a samozřejmě brutální rytmy. Pouze poslední výrok je pravdivý, tahle banda z česko-polského pohraničí na to totiž jde jinak. Jedná se o čtyři mladé a veselé chlapce, kteří devastují ušní bubínky již od roku 1998.

Nefušují již do řemesla felčarům (předchozí album „Metaloxetini Grindorium“), nýbrž se při své druhé plnohodnotné placce zaměřili více na posluchače z řad teenagerů. Důkazem budiž booklet desky „Ovar B“, který se nese v duchu magazínu pro náctileté holčičky (přečtěte si název desky pozpátku).

Jednoduše a stručně řečeno mě tímto počinem chlapci rozsekali; rubriky typu poradna pro roštěnky a roštáky (kde třináctiletý klučina řeší, že mu máma zakazuje masturbovat), dále dementní testík pro správné roštěnky, homosexuální fotoromán, či upřímná seznamka se členy kapely s moderními cool oblečky (např. tričko Tokio Hotel). Na celém obalu převažuje barva růžová a nechybí spousty srdíček. Vskutku originální na death/grindovou řežbu a myslím, že většina posluchačů se bude nad bookletem chlámat jako já. Kapela si s názvy písniček moc hlavu neláme, vymyšlené názvy ale ukazují jejich smysl pro humor. Některé songy jsou textově veselé („Mixle v piksle“), jiné kritizují např. alkoholovou závislost („Tragedy of Pullover“), či války a násilí („Nehas vodou ani pěnovými přístroji“).

„Ovar Béčko“ obsahuje jedenáct songů a jako bonus sexy videoklip „Ordinace v růžové zahradě“, který je spíše než sexy lehce halucinogenní, avšak plný událostí. Skladby se převážně nesou v duchu death/grindové řežby, která je postavená na přesných bicích a s nimi dobře provázaných riffech. Líbí se mi, jak basák Sprato doplňuje vokalistu Rudu. Časté jsou také – pro grindovou kapelu  možná trochu netypické – sbory (hosté Michal Wiszczor, Ivoš a Prcek z ADOR DORATH). Písničky ubíhají povětšinou v rychlém tempu, avšak kapela ví, kdy má na chvíli pozastavit, aby zvuk nabral na hutnosti. Některé riffy či pasáže jsou lehčeji zapamatovatelná, jiné ovšem už tak ne; celkově se mi ale zdá, že tato „růžovoučká placička“ je záležitost na více poslechů, což však přidává na techničnosti.

Vyzdvihnout bych chtěl především druhou polovinu alba, sedmičku „Tragedy Of Pullover“, která je zpívaná v mateřštině a některým slovům je i rozumět; dále osmou, sbory vyplněnou, pecku „Saint Varlentine“ a poslední jedenáctku „Somebody Hardcore, Somebody Grindcore, My Father Is Electricore“ s velice hutnými riffy na závěr.

Celkově bych „Ovar B“ zhodnotil spíše lehce nadprůměrně, ale s tím, že album může občas budit dojem velice podobně znějících písniček. Nečekejte nic extra vybočujícího, či inovačního, avšak zase vezměte jed na to, že DEVASTATHOR jedou v dost nadupané formě s velkým devastujícím potenciálem, což jistě předvedou na koncertech, které se jim dle mého soudu budou množit a množit. Od předchozího alba „Metaloxetini Grindorium“ se posunuli znatelně dál a když vezmu v potaz jejich velký smysl pro humor, mládí a nápady, myslím, že se máme v budoucnu ještě na co těšit. Také bych neměl opomenout to, že CD může posluchač sehnat buď přímo od kapely či jako přílohu posledního čísla metalového magazínu Pařát v r. 2009, což tohle růžové potěšeníčko znatelně rozšíří mezi vrstvy teenagerů, kteří jsou ve všem cool a in.

Hodnocení 7/10

Vydavatel: Pařát

Domovské stránky: Devastathor