Six Degrees of Separation – Of Us (2010 / CD / Triotus / progressive metal)

Vskutku mě těší a hřeje u srdce, když z nahrávky přímo číší ten pocit, jako kdyby si celá kapela sedla a na jeden zátah během relativně krátké doby napsala celé album jenom z muzikantnského nadšení a potřeby ventilovat všechny svoje nápady. U Moraváků SIX DEGREES OF SEPARATION tomu tak s největší pravděpodobností nebylo, ale přesně tohle mě napadlo, když jsem poprvé uslyšel úvodní skladbu „F-2370“ a další dva songy následující, tedy „For Hannah“ a „Of Unrealistic Ambitions“ (popravdě jsem si ani nevšiml, že už poslouchám třetí vál). Nejspíš za to může ten neuvěřitelný tah, kterým toto úvodní trio disponuje, možná za to vděčí síle, plynoucí z perfektně nazvučených kytar (včetně basy). Ty tvoří velmi solidní podklad pro střízlivě melodické party, kterým pak nasazují korunu takřka dokonalé vokály, pohybující se někde mezi vícehlasým chraplákem a vysokým black metalovým death growlem. Právě zpěvy považuji za jednoznačně nejsilnější článek celého alba, bez něhož by tato deska nebyla ani poloviční. Tam, kde jsou si jednoduché kytarové melodie a občas trochu repetetivní –  byť velmi úderné – riffy podobné jako vejce vejci, tam zpěvy vytěží maximum a vytáhnou skladbu o třídu výš. O výborně napsaných textech nemluvě.

K tomu všemu kladně přispívají zajímavě pojaté bicí, které se, zdá se mi, z počátku alba nesnaží o nějakou šílenou rytmickou kreativitu, jako spíš o překvapivé a náhlé změny rychlosti, a to bez nějakých zbytečných breaků. Přibližně v druhé třetině alba se už toto mění a začínají se objevovat, krom zběsilých blast beatů, i nějaké ty nápaditější rytmy, takže jednoduchost nebo strohost bubeníkovi opravdu vytknout nemůžu. Co bych mu však občas nejradši vytknul, je zvuk kopáku s na můj vkus až příliš výraznou tečkou. Tomu se podařilo párkrát mi vlézt na nervy se svým příliš agresivním vlítnutím na scénu. Nicméně nejedná se o nic zásadního a tak, stejně jako vlastně všechny nástroje, hodnotím bicí party jako výborné, zde možná s malým, ne moc významným, mínusem.

Jak už jsem se zmínil, některé kytarové party si chvílemi začínají být docela podobné, přesto ale po celou dobu hraní nehrozí stereotyp. Kapela má totiž tendence své bušivé pasáže často prokládat osvěžujícími vložkami, zejména pak nezkreslenými kytarami nebo ne tak úplně složitými efekty, podpořenými kytarovými sóly, která se velmi lehce natlačí do hlavy a ještě nějakou dobu tam doznívají. Velmi dobrá práce byla odvedena také na líbivých refrénech, jež vlastně tvoří nejdůležitější poznávací znaky jednotlivých skladeb (ne-li nejzajímavější části skladeb vůbec) a jen tak se neoposlouchají.

SIX DEGREES OF SEPARATION jsou evidentně zkušení hudebníci, kteří dobře ví, kdy se opakovat a kdy přestat, kdy přijít s něčím novým a kdy se držet zaběhnutých kolejí. Přesto mi ale na tomto albu chybí něco hlubšího, takový ten smysl pro dotažení věcí do každičkého detailu, díky kterému neskutečně žeru například Big Bossův EQUIRHODONT, Američany AGALLOCH nebo Mäenpuuv WINTERSUN, díky kterému jsem schopen udělit desítkové hodnocení. Takto jde „pouze“ o výborně napsaný materiál, který na české scéně nemá moc „konkurentů“, s kterými by se mohl srovnávat, pakliže mluvíme o podání, stylu a pojetí. Jenže i tak se na desce vyskytují nějaké ty slabší pasáže nebo drobné chybky a po dohrání se naneštěstí nedostavil ten pocit „já chci víc!“, který o desce vypovídá docela dost, takže, zdá se, budu muset udělit „slabých“ osm a půl bodu. Nuže, škoda, tato deska nemá k naprosté excelenci zase tak daleko...

Vydavatel: Triotus Production

Domovské stránky: Six Degrees Of Separation

1. F-2370