Mortemia – Misere Mortem (2010 / CD / Napalm / gothic metal)

Když jsem se dozvěděla, že legendární gothic metalový mág Morten Veland nezahálí a založil nový projekt, byla jsem opravdu zvědavá, jak si tato kapela povede vedle svých starších sester SIRENIE a TRISTANIE.K mému potěšení jsem zjistila, že i když je na MORTEMII poznat, že je s těmito skupinami jaksi „spřízněná“, tak se nebojí mluvit sama za sebe, což je přinejmenším uspokojující. Dalším zajímavým faktem je, že jde o první čistě Mortenův projekt – Morten nejenže veškerou hudbu napsal a složil, ale také nahrál a programoval!

Debutové CD MORTEMIE začíná písní „The One I Once Was“, na kterou je natočen i zajímavý videoklip a bezpochyby se jedná o nejlepší skladbu celé desky. Chytlavé melodie mužského sboru dokonale upoutají posluchačovu pozornost a nezbývá, než se vrhnout na zbytek desky, který, ač se nese ve stejném duchu jako první skladba, sebe sama nevykrádá, jak to poslední dobou u většiny kapel bývá. Jen trochu nechápu zařazení této písně na začátek alba. Myslím, že tak třetí v pořadí by se vyjímala lépe. V dalších písních se mimo časté sbory, které jsou pro desku charakteristické, objeví i Mortenův chraplák, jenž albu dodává na zajímavosti.

Vlastně celá deska, která může připomínat časy staré TRISTANIE, je zajímavá a rozhodně se dobře poslouchá. Má melodie, které posluchače dokáží dokonale upoutat a znovu přesvědčit, že Morten prostě umí. Jen vlastně pořád nějak nechápu, proč Morten zakládá novou kapelu a vydává nové CD, když má SIRENII. Ale zase je pravda, že se SIRENIÍ to jde od posledního alba z kopce a tato tvorba by se k ní ani nehodila. A pokud si chtěl Morten zkusit udělat vše sám a podle sebe, tak proč ne, na kvalitě to rozhodně neubírá. Spíše naopak. Je pravda, že vzhledem k tomu faktu, že mu do toho v podstatě nikdo nemluvil, mohl udělat všechno do puntíku tak, jak chtěl.

Jediné, co mě při poslechu alba trochu zarazilo, byla píseň „The Wheel Of Fire“, která mi nápadně připomínala první skladbu „The One I Once Was“. Naštěstí je toto jediný podobný jev na desce, tudíž je Mortenovi odpuštěno. Zbylé písně jsou do poslední velmi vydařené; budu se opakovat – chytlavé a prostě krásné. Možná si jen neodpustím jednu věc. Co mi na desce trochu chybí je ženský vokál. Je mi jasné, že s ním by to už asi opravdu byla TRISTANIA, ale stejně si myslím, že kdyby se vyskytl alespoň ve dvou skladbách, byla by deska ještě o puntík lepší. Ale zase na druhou stranu je to možná tím, že jsem v tomhle směru rozmazlená a ženský vokál mám v metalu radši, než čistě jen mužský.

Každopádně jsem velice zvědavá, jak to s MORTEMIÍ dopadne. Myslím, že symfonický metal se s touto kapelou posunul zase o něco dál a ukázal, že ne všechny kapely toho typu jsou stejné a neoriginální. Dávám MORTEMII 8 bodů z deseti a doufám, že nejsem poslední, kdo je s touto kapelou spokojen!

Domovské stránky: Mortemia

1. The One I Once Was
2. The Pain Infernal And The Fall Eternal