The Pooh – Eyes Scream In Cream (2009 / CD / X Production / stoner rock-grunge-funky)

Hodnocení uživatelů:  / 7

O tom, že psát recenze někdy není zrovna nejlehčí a nevděčnější činnost, se čas od času přesvědčí každý recenzent. Existují nahrávky u kterých prostě není o čem diskutovat a buď jsou špatné a nebo dobré, případné průměrné. Samozřejmě vše je vždy věcí silně subjektivní, ale určité stanovisko existuje. Problém nastává, pokud si jedinec není jist ani svým subjektivním názorem a neustále se potýká s vnitřním bojem a dvěma pohledy na celou věc. A právě do této situace jsem se (opravdu nerad) dostal.

Předně se omlouvám za celkem velké zpoždění s touto recenzí, ale měl jsem k tomu osobní důvody, které nemálo souvisely právě s hudební náplní desky. Debutová nahrávka „Eyes Scream In Cream“ multižánrových THE POOH mě tedy neskutečně potrápila. Jde totiž o dosti netradiční a originálně pojatý hudební koktejl všeho možného a nemožného, který se nevstřebává zrovna snadno. Tu indie rock, tu stoner rock, tu zase trošku funky a elektroniky nebo špetka grunge. Prostě vše, co by mohlo předem vyvolávat nelichotivé předsudky. Nutno podotknout, že kluci to však pojali naprosto originálně a svérázně hned od základu. Už pohled na ručně malovaný (pastelkami) booklet desky a vlastně nejen booklet, ale dokonce i potisk kotoučku navodí pocit naprosté svobody a absenci jakéhokoliv komerčního diktátu či mainstreamové masáže. I názvům skladeb byla vtisknutá notná dávka netradičnosti, humoru a podivnosti. No posuďte sami: „Szénsavmentes Song“, „43433434 Song“, „Dental Fuck Song“, či „Opfeiffer Song“ nejsou zrovna tradiční pojmenování. To byl ale pouze jen příklad, protože ono těch podivností je na desce celá řada. To nejpodivnější je však hudební projev. Tak svěží, tak nápaditý, šílený, zvrhlý a přesto přesvědčivý. Vše je naprosto nepředvídatelné a plné nápaditosti. Na desce se objevují nejrůznější elektronické vychytávky a to někdy poněkud zvláštního charakteru, někdy příjemné, někdy naopak přinejmenším k nepochopení jako pískot v úvodu „Chicken Sub Song“. Na druhou stránku proč ne. Proč nedělat to, co je zdánlivě nemožné a pro konzervatisty přes srdce nepřenositelné. Jde přeci o umělecké dílo a v tom se meze nekladou ničemu (v hudbě platí dvojnásob).

Album je plné rozličných nálad a temp, které se stávají příjemnou záležitostí jak po ranním probuzení, tak během soustředěného a detailně pozorného pedantského poslechu. Hudba si tedy neklade hranice ani v tomto ohledu. Chvíle agresivních a energických výpadů typu „43433434 Song“ nebo „Hangover Song“, jsou střídány melodičností jako v případě „Some Sink Song“, nebo pro změnu úsměvnou a nečekanou kovbojařinou „Country Low Song“. O tom že hranice skutečně neexistují, jsem se několikrát přesvědčil ve skladbě „Cut The Finger Song“, která mě hlavně tedy svým intrem přivádí k šílenství. Jestli jsem si někdy představoval soundtrack k natahování a samovolnému rozpínání vlastního těla do prostoru (proč bych to vlastně kdy dělal) tak to bylo přesně takto.

A aby toho nebylo málo, nechybí ani zvlhčovač dámských kalhotek „Opfeiffer Song“. Prostě vše, co si může psychicky labilní posluchač přát. Teď samozřejmě nechci urážet, vše tvrdím s nejlepším svědomím a svým způsobem smekám, před tak rozmanitou a nápaditou, netradičně pojatou nahrávku, která ukázala, že kdo se bojí, nesmí do lesa. A THE POOH se tedy rozhodně ničeho nebojí. Inu, jak praví kapela: „Můžete nás buďto milovat nebo s námi souložit.“

Vydavatel: X Production

Domovské stránky: The Pooh

1. Szénsavmentes Song