The Exalted Piledriver – Metal Manifesto (2008 / CD / Northern Storm / thrash-heavy metal)

Po opravdu dlouhé době (a dlužno říci, že nakrátko) jsem se ocitnul v situaci, kdy jsem vyčerpal svou zásobu placek na recenze. Rozhodl jsem se však, že lenit opravdu nebudu a sáhnul jsem tak po jednom ze starších CDček, které k nám do redakce přišlo cestou pro mě zcela neznámou a jemuž se celkem dlouhou dobu nedostávalo pozornosti. Popravdě řečeno, docela se tomu divím. THE EXALTED PILEDRIVER sice rozhodně nejsou špičkovou kapelou a jejich debut „Metal Manifesto“ není ničím než snůškou neinvenčních thrash-heavy metalových postupů, nicméně to automaticky neznamená, že by tento počin byl špatný nebo nezáživný. Ještě před samotným rozborem ale malé představení patrně ne příliš známé kanadské smečky.

Vůdčí osobností této skupiny je obtloustlý vokalista Gord „Piledriver“ Kirchin. Právě on stál v čele kapely PILEDRIVER, jež byla předchůdkyní současného uskupení. PILEDRIVER působili od poloviny osmdesátých let a patrně nejzajímavější je skutečnost, že kromě Gorda se v této formaci angažoval i kytarista Edward Pursino, jenž později zakotvil u nesrovnatelně slavnějších VIRGIN STEELE. Spolu se zpěvákem Davidem DeFeisem prý napsali i druhé album PILEDRIVER, přičemž píseň „The Fire God“ se s lehce pozměněným textem objevila na desce „The House Of Atreus – Act I“ od VIRGIN STEELE. Nicméně PILEDRIVER ukončili svou činnost právě po dvojce „Stay Ugly“. Po opravdu dlouhé době se kvůli neznámým právním důvodům přejmenovali (proč pro nové jméno chodit daleko, že?) a svůj debut nám nabídli v roce 2008.

Opravdu přesně nevím, proč mí drazí kolegové, kteří by možná – pokud vezmeme v úvahu thrashovější směřování kapely – byli vhodnějšími recenzenty, toto CD s díky odmítli. Mě se totiž produkce THE EXALTED PILEDRIVER nikterak špatná nezdá. Možná je to však právě tím, že v thrash metalu se příliš často nepohybuji. Přesto doufám, že má dosavadní znalost tohoto stylu spolu s faktem, že se skupina  ve své tvorbě věnuje i heavy metalu, což je přece jen mě bližší žánr, budou dostatečným ospravedlněním pro tuto recenzi a že vám tak poskytne co možná nejpřesnější pohled na „Metal Manifesto“.

Vím, že bych neměl volit podobný úvod, ale jinak to prostě nejde. Na „Metal Manifesto“ prakticky není co popisovat. Jak bylo zmíněno v úvodu – snůška neinvenčních thrash - heavy metalových postupů. Jenže ono i to následující tvrzení platí. Placka i přes absenci něčeho nového dokáže dost dobře bavit. Sám jsem až byl překvapen. A důvod je naprosto jasný. „Metal Manifesto“ je totiž velice přímočaré, chytlavé a jeho refrény, melodie a riffy se vám pod kůži zaryjí velmi snadno. Navíc na sebe jednotlivé písně navazují prakticky bez mezer, takže poslech dobře odsýpá a o nějaké nudě prakticky nemůže být řeč. Úvod se sice nese v trochu rozpačitějším duchu, některá sóla si vaši pozornost nezískají nebo ji naopak upoutá Gord, když je lehce mimo v „I´m The One“, ale to vše se mění minimálně od titulní „Metal Manifesto“. Tehdy se deska dostává do své lepší části a začíná nabírat na obrátkách. Začínáte zjišťovat, že rozhodně netrpí nějakou stejnorodostí, protože co skladba, to v rámci vymezených stylů alespoň pokus (a často úspěšný pokus) o nějaký nový postup. Říkáte si, že by to měla být samozřejmost? Ano, měla. Ale kolika kapelám se tohle nepovede! THE EXALTED PILEDRIVER však střídají celkem dobře basu, kytaru i bicí jakožto úvodní nástroje pro jednotlivé skladby, z heavy metalu přechází do thrashe a zase zpět. A když se na vás v závěru vyřítí se smrtící trojicí nejrychlejších skladeb (především závěrečná „Road Pigs“ skvěle leze do hlavy a stejně tak patrně nejlepší song celé desky, „Unsuck My C*ck“ s tajemným úvodním vybrnkáváním ne úplně vzdáleným skladbě „The Ritual“ od TESTAMENT, jež se záhy zvrtne v slušnou thrashovou jízdu, která mi zase tak trochu připomněla ARAKAINovskou klasiku „Amadeus“), je to skoro na vhození ručníku do ringu.
A Gord? Ano, možná to není kdovíjaký zpěvák, ale nakonec zjistíte, že do tohoto stylu se přesně hodí a co víc – takový projev je zde přímo žádoucí! Čert vem, jestli mu to párkrát ujede, ale jeho energický výraz je to, co je pro podobnou nahrávku třeba.

Jak by tedy nahrávku shrnul člověk, který neskrývá neznalost celé řady základních thrashových placek? Přirozeně obezřetně. Rozhodně nepočítám s tím, že by „Metal Manifesto“ bylo něco nového pod thrasovým sluncem (pod tím heavy metalovým zcela určitě není). Na druhou stranu si myslím, že THE EXALTED PILEDRIVER mají na svém kontě dost slušný debut, který by neměl urazit nikoho z obou metalových táborů. Obezřetnost je však na místě, a proto desku hodnotím na pomezí průměru a lehkého nadprůměru. Sám pro sebe si ale tajně přidávám bod navíc.

Hodnocení: 6,5/10

Vydavatel: Northern Storm Records

Domovské stránky: The Exalted Piledriver