Brother Firetribe – Live At Apollo (2010 / CD / Spinefarm / hard rock)

Tuto recenzi začnu tak trochu netradičně – menší osobní historkou. Bylo to zrovna v den vydání „Live At Apollo“, když jsem volala do jednoho obchodu s hudebninami a ptala se, zda již mají tento „živáč“ na skladě. Po vyslovení jména kapely jsem tak musela učinit ještě třikrát, než byl pan prodavač schopný vyhledat mnou žádané zboží. Žel, DVD v obchodě neměli a já vyzkoušela ještě další čtyři pobočky. Nebude teď ani tak důležitý výsledek hledání, jako do puntíku stejná reakce na jméno BROTHER FIRETRIBE ve všech dalších prodejnách. Budiž, chápu, že znát všechny kapely nabízené v obchodě není možné – obzvláště pokud je prodavač milovníkem jiných žánrů – ale on tenhle přístup tak trochu vystihuje i postoj většiny českých posluchačů. Spousta mých rockově orientovaných přátel a známých o BROTHER FIRETRIBE slyšela leda tak ode mě, nebo si vybaví, že jedním z muzikantů je Emppu Vuorinen, známý člen skupiny NIGHTWISH. Samozřejmě nechci obviňovat věrné fanoušky, které u nás také najdeme, ale asi nás zatím není tolik, abychom finskou pětici nalákali na naše pódia. „Live At Apollo“ je tedy pro tuzemského milovníka BROTHER FIRETRIBE rozumnou alternativou, jak jejich živou prezentaci zhodnotit. A já Vám s tím teď po té hudební stránce trochu pomůžu.

Záznam koncertu byl pořízen 15. dubna 2009 v klubu Apollo ve finských Helsinkách. Zaznělo 14 písní a došlo i na jednoho milého hosta, ke kterému se později vrátím. I mě chvíli překvapovalo, že se k nám už po dvou studiových albech dostává koncertní CD, ale osobně jsem za to, že můžu konečně porovnat výkony ve studiu a na pódiu, ráda.

Vybrat písně asi nebyl nejtěžší úkol spojený s přípravami na vystoupení. Ze zatím dvou vydaných alb zaznělo prostě to, co mělo – konkrétně pět skladeb z „False Metal“ a devět z novějšího „Heart Full Of Fire“.

Koncert je zahájen i ukončen stylově – startujeme úplně první písničkou novější studiovky, „Who Will You Run To Now“, a končíme i tou poslední, „I Am Rock“. Oceňuji, že se mladí pánové nepouštěli do nějakých parád, ale naživo zazněly všechny doprovodné vokály a tam, kde zpívat prostě nešlo, tam se nezpívalo. Tenhle přístup je mi u kapel podobného stylu sympatičtější než vyplňování mezer použitím částečného (i když nepatrného) playbacku. Je vidět, že si BROTHER FIRETRIBE na žádném přikrášlování nepotrpí a že pánové s jejich přístupem „hrajeme prostě jenom pro radost takový pohodový rock“ nemluví do větru.

První dvě až tři písničky se ještě ladilo ozvučení, neboť byl hlas zpěváka Pekky Ansio Heiny trochu upozaděn a musela jsem chvílemi natahovat uši. Vše se naštěstí spravilo a kompenzací byl poté zvuk jako víno.
Hodně fanoušků nemá rádo, když se na „živáčích“ komunikuje s publikem v jiných jazycích než angličtině. Občas s touto výtkou souhlasím, ale u kapely populární především ve Skandinávii stůjme nohama na zemi. Komunikace s publikem probíhala spíše ve formě hudby, dlouhé rozhovory s posluchači se nekonaly, a když už bylo něco proneseno, tak šlo jen o fráze jako „pěkný večer“, „děkuji“ a krátký úvod k následujícím písním. Kritici podobného rázu tedy snad budou pokojní.

Co se týče publika samotného, to se příliš nepředvedlo. Z audio CD je moc často neuslyšíte, tedy až na závěrečnou „I Am Rock“, kde mi vášnivé zapojení obecenstva vyrazilo dech. Opravdu jsem chvílemi neslyšela zpěváka, tentokrát však ne vinou technické vady. Škoda, že se tak mohutné nadšení dostavilo tak pozdě.

Ke konci setlistu se dočkáme i nepostradatelné skladby „Heart Full Of Fire“, s níž se na pódiu objevuje i švédská zpěvačka Anette Olzon (NIGHTWISH), nezbytná polovina zmíněného duetu. Taková návštěva značně potěšila i publikum.

Inu, co víc dodat? Stejně jako jsem netradičně začínala, budu netradičně končit – a to formou několika přání. Tím prvním je, aby si BROTHER FIRETRIBE zachovali svou tvář a přístup. Druhým je přání a také touha po tom, aby se k nám z jejich dílny dostávala další a další alba, jež (jak ráda používám jako takový drobný popis kapely) je nebezpečné poslouchat v pátky a soboty večer. A posledním je přání, aby jejich popularita stále stoupala a my si tak někdy mohli užít podobného koncertu, jaký nám přináší „Live At Apollo“.

Vydavatel: Spinefarm Records

Domovské stránky: Brother Firetribe

1. Who Will You Run To Now