Sweet Sybil – Sweet Sybil (2010 / CD / Eönian / hard rock-heavy metal)

Hned v úvodu vás musím upozornit – tato recenze je prakticky bezpředmětná. S největší pravděpodobností se totiž nezabývá dnes již perspektivní formací. Spíš se jedná o popis pomníku neznámého vojína, který byl údajně nadějný a snad to mohl dotáhnout i dost daleko, ovšem jeho kariéru přerušila nešťastná událost (nebo lépe řečeno hned několik nešťastných událostí). Přesně tak působí celý příběh SWEET SYBIL, jenž zatím končí kompilací „Sweet Sybil“. A dal bych svou kytaru do ohně za to, že dál už pokračovat nebude. Proto, pokud nejste fanoušky zapomenutých amerických skupin, nezaujal vás obal, název, žánr ani dosud přečtený úvod, patrně radši ani dál nečtěte – nerad bych vás okrádal o čas, neboť jsem se tentokrát, ani přesně nevím proč, celkem rozepsal. Díky tomu tak tento článek ani není čistokrevnou recenzí, jako spíš křížencem recenze a profilu.

Nechci se mýlit, nebo kohokoli podcenit (či snad dokonce urazit), ale opravdu si myslím, že jméno SWEET SYBIL do našich končin zatím příliš neproniklo. Proto bych řekl, že určitě neuškodí podrobnější exkurz do historie této kapely. Pokud vás však SWEET SYBIL nezajímají až tak dopodrobna a chcete se rychleji dostat k jádru smutného konce této party, můžete následující odstavec přeskočit. Pro ostatní jedno malé upozornění – vychází z textu, jenž je uvedený přímo v bookletu CD (případně na MySpace kapely nebo oficiálních stránkách Eönian Records), takže bych v určitých pasážích očekával jisté přitažení za vlasy (a hudební obsah alba mi v tomto dává zapravdu).

Předchůdcem SWEET SYBIL byla formace FONTALIS. Její zakladatelé – kytarista Michael Parker a zpěvák Sam Carava – k sobě našli další hudebníky a v září 1988 se tento projekt rozjíždí. Mezi prvními skladbami, které FONTALIS vytvořili, byly i písně „#69“ a „Sweet Sybil“. Právě ta dala vzniknout novému jménu a to díky omylu, kterého se dopustil uvaděč na soutěži místních skupin – domníval se totiž, že se jedná o název kapely. Jméno zafungovalo a od té doby zde tedy máme SWEET SYBIL. Soutěž pánové mimochodem vyhráli a 12 hodin ve studiu využívají k nahrávání prvního čtyřskladbového dema. Od této chvíle začínají SWEET SYBIL získávat na popularitě nejdříve v okolí Chicaga a později, díky koncertování, i po celém Středozápadě. Vyhrávají cenu pro nejlepší novou kapelu v časopise „The Chicago Rocker“.
V létě 1989 dochází k personálním změnám, kdy mimo jiné přichází bubeník Randy Matthiesen. Pánové se dostávají pod ochranu Northstar Productions. Tyto události formaci ještě víc posílily a jejich jméno začíná nabírat na lesku, především díky poutavým živým vystoupeníma to třeba i s ALICE IN CHAINS. Rovněž sílí hlasy fanoušků po novém materiálu. Na podzim 1990 dochází k další obměně sestavy a kapela rozšiřuje své řady o druhého kytaristu Briana Ungera. Právě teď jsou SWEET SYBIL ve svém typickém složení. Takto se vypravili do studia, kde nahrávají EP, jenž obsahuje šest písní. Ohlas doma byl úžasný a EP se dokonce dostalo na první místo v nizozemských rock/metalových hitparádách.
Jenže slibně načatá kariéra začala pokulhávat. Jednání s několika velkými labely nevyšla a SWEET SYBIL odchází od Northstar Productions. Mike a Sam se tak znovu starají o záležitosti kapely na vlastní pěst – bohužel naráží na krutou realitu, neboť nahrávací společnosti nemají velký zájem jednat s „neupsanými“ formacemi. Dílo zkázy pak dovrší šířící se vlna grunge, díky níž jsou podobné skupiny méně žádané, a vnitřní problémy. I proto by se dalo třískladbové demo z roku 1992 označit za labutí píseň SWEET SYBIL. V roce 1992 si SWEET SYBIL dávají dočasnou pauzu, z níž se zatím neprobudili. Ptáte se proč? K tomu se dostaneme hned v následujícím odstavci.

Abychom to celé shrnuli. Údajně nadějná kapela je rozhlodána tím, že nemůže najít vhodnou nahrávací společnost (což do určité míry může poukazovat na fakt, že se nejedná zase o tak nadějnou kapelu), a ránu z milosti zasadí grunge. O osmnáct let později se objevuje kompilace „Sweet Sybil“, jež je sjednocením zmíněných počinů s jednou novou skladbou navrch. O účelu „Sweet Sybil“ je možné tak trochu spekulovat. Nicméně opravdu jen trochu. Zde se dostáváme k jádru věci a vpravdě nejnešťastnějšímu bodu celého příběhu SWEET SYBIL. Deska je totiž věnovaná zesnulému bicmanovi Randymu. Díky absenci informací o budoucích (nebo alespoň současných) aktivitách SWEET SYBIL se domnívám, že vydání této kompilační placky opravdu nemá za cíl připravit si cestičku pro nový začátek. Je tomu již téměř dvacet let, co SWEET SYBIL ukončili svou činnost, a od té doby se celá hudební scéna dost značně změnila. Pánům dnes bude kolem čtyřiceti let a začínat v tomto věku prakticky od začátku by bylo poměrně zvláštní – jistě ne nemožné, konec konců podobné návraty se občas dějí. Za sebe se ale domnívám, že pokud kdy SWEET SYBIL měli vyhlídky na výraznější úspěch, bylo to spíš před dvaceti lety než dnes. Podtrženo sečteno, smysl této kompilace vidím ve vzdání holdu Randymu Matthiesenovi a v potěšení skalních fandů kapely.

Teď tedy konec s dlouhým rozborem. Jaké je album samotné? Prvních šest písní pochází z EP z roku 1991. Skladby sedm a osm jsou z posledního dema (1992). Závěrečná „You & I“ byla natočená loni a je tak dílem nejaktuálnějším. Skladby jsou kdesi na pomezí hard rocku a heavy metalu, s jasnou sleaze atmosférou.
Co opravdu zaujme hned v první chvíli, je dost netypický hlas zpěváka Sama, který není snad až tolik dán jeho barvou, ale spíš dost výrazně americkým akcentem. Jedná se o věc, na níž si musíte chvíli zvykat, nicméně k projevu SWEET SYBIL se hodí. Spíš je dobré se připravit na fakt, že Samův rozsah není nijak závratný, ale to vlastně taky příliš nevadí, neboť od podobně pohodové letní muziky, kterou kompilace nabízí, bych snad ani nějaké vokální ekvilibristiky neočekával. A pohodovost je právě tou nejsilnější stránkou „Sweet Sybil“. V době, kdy jsem desku poprvé protáčel v přehrávači, panovaly ony nehorázné třicetistupňové pařáky. A songy jako „Remember When“, rozverná „#69“ nebo „Someone In Your Eyes“ prostě fungovaly jako velmi příjemné hudební osvěžení. A to vůbec nejlepší přichází v závěru. Vynikající kytarová věc „You & I“ s překrásnou sólovou pasáží. Kvůli té jsem opravdu rád, že jsem se se SWEET SYBIL seznámil.

Jenže pány na základě této kompilace nemohu vykreslit jako vynikající kapelu. Fakt je ten, že se jedná o průměr s možným výhledem na lepší výsledky, nicméně do podobných sfér je stále ještě celkem daleko. Nejhorší však je, že přesně nedokážu říci, kde je onen problém. Zpěv jsme již probrali – nejedná se o žádný zázrak, ale neurazí. Zvuk je dle mého slušný, ačkoli určitě by se dal vylepšit. Když si však člověk uvědomí, že se původně jedná o nahrávky začínající kapely, která má zřejmě napjatý rozpočet, z let 1991 a 1992, vlastně se ani nemůže divit, že zvuk není zcela optimální (a to i přesto, že písně jsou remasterované). Pochopitelně čím novější skladby, tím lepší zvuk, což je krásně slyšet na přechodu mezi „Jump Back“ a „Burning House“. Problém tedy asi bude v jisté stejnorodosti, absenci něčeho, co by vás skutečně překvapilo. SWEET SYBIL sice dávají najevo, že se nebojí zakomponovat akustické kytary nebo třeba i trubky, ale ve výsledku je to pořád ještě málo. A možná, že podobný názor měly i nahrávací společnosti, které se nerozhodly se SWEET SYBIL podepsat smlouvu, což vedlo k tomu, že skupina zapadala prachem.

Nemůžu však říct, že by poslech tohoto výběru byl utrpením. Čas, strávený se „Sweet Sybil“, rozhodně nebyl nudný. Opravdu se jedná o příjemnou, letní muziku na odreagování, která sice není převratná, ale svým způsobem dokáže potěšit. Jen se obávám, že v našich končinách budu možná jedním z mála, komu se podařilo osvěžit se ve společnosti SWEET SYBIL. Myslím, že kvůli neznámosti této kapely, se u nás „Sweet Sybil“ bude shánět dost obtížně.

Vydavatel: Eönian Records

Domovské stránky: Sweet Sybil

1. Remember When