ValSans – Sword (2010 / CD / vlastní vydání / heavy metal)

Rakušané VALSANS to mají v hlavě dobře srovnané. Jejich snaha prorazit na hudební scénu prostřednictvím tradičního heavy metalu jako spasitelský mesiáš, není věru až tak hloupá. Ba naopak, již mnoha formacím se renesance heavy metalu podařila a do dnes těží ze správného načasování a samozřejmě v neposlední řadě z diskutabilní přemíry svého talentu. Ovšem v případě VALSANS je právě tento pokus hlavní kámen úrazu a boj řekněme předem prohraný. Odsuňme stranou zaryté odpůrce těžkého kovu, které už přestala klasika bavit, a pokusme se na desku „Sword“ podívat okem jeho tradičního milovníka. Právě na tuto cílovou skupinu je totiž hudba kapely zaměřena.

Debut „Sword“ ale bohužel není ničím jiným než nezajímavým opěvováním nejrůznějších bitev a podobných ký/(pí)čovin. Obsah tedy známe a co forma? Tu jsem nastínil již v úvodu. Nečekejme tedy nic jiného než v dnešní době přežitou heavy prezentaci historických textů. Nazvěme to takovými válečnými zpívánkami. Naneštěstí ne zrovna nejlépe pojatými. V prvé řadě desku sráží hodně nezajímavý a hlavně nevyzpívaný hlas Andy B. Barna, jehož projev je v určitých momentech naprosto otřesný. Nejvýraznější je to pravděpodobně v úvodu „On The Battlefield“ či v pomalejší „Lady Of The Lake“. Kdo by čekal nějaké výraznější či vůbec nějaké inovace v rámci stylu, bude nehezky zklamán a podveden. Místo toho se dočká často kolovrátkového opakování někdy lepších, někdy naopak až otravných melodií, navíc často inspirovaných hudbou HAMMERFALL. Zkrátka kompozičně na tom kapela není nikterak závratně a pocit nudy se dříve či později dostaví. Ještě si neodpustím zmínit tragickokomický obal celé desky, které dominuje rytířská ruka v brnění třímající meč. Něco tak otřesného jsem dost dlouho neviděl a děkuji tak skupině, že opět dokázala posunout hranice pojmu „hnusný obal“ a dala tak tomuto spojení nový rozměr.

Abych ale jen nehanil, najdou se i momenty, které přece jen potěší. Z kategorie těch lepších kousků na albu je příjemně odsýpající „On The Battlefield“ nebo „hammerfólácká „ValSans“. Tím nejlepším, co zde kapela nabídla, je jednoznačně „Eyes Of The Viper“, ke které lze na CD též najít video klip.

Z výše uvedeného může plynout dojem, že jsem si na chlapce zasedl a že dle mého se v rakouském ústavě sešla parta slávychtivých pošahanců, kteří se rozhodli založit metalovou skupinu a za pomoci notné dávky inspirace metalových velikánů nahráli nějakou desku. Upozorňuji, že tomu tak v žádném případě NENÍ!!  Jde jen o klasickou kýčovitou a nikterak zajímavou nahrávku, na níž lze narazit na každém rohu. Hudba VALSANS není v žádném případě ostudná, jen trpí nedostatkem nápadů a horším vokálem. Člověk by navíc čekal větší snahu vnést do žánru trochu více té šťávy…

Hodnocení: 4,5/10

Vydavatel: ValSans

Domovské stránky: ValSans