Iron Fire – Metalmorphosized (2010 / CD / Napalm / heavy metal)

Martin Steene a jeho souputníci v IRON FIRE se na metalové scéně pohybují s úctyhodným nasazením i přes celou řadu různých peripetií, které jim křižování po rozbouřených severských mořích značně komplikují. Jejich plavbu mapuji od třetí desky „Revenge“ a prakticky již od té doby očekávám, kdy přijde drtivý náraz na útesy. A zatímco předchozí počin „To The Grave“ nabral oproti očekávání kurs do klidnějších a překvapivě příjemných vod, tak s novinkou „Metalmorphosized“ již nastal onen nevítaný, ale svým způsobem nevyhnutelný a očekávaný náraz. Symbolicky při desátém výročí existence skupiny. Jubileum pánové vítají jakýmsi hybridním počinem, na němž jsou pouze čtyři zbrusu nové songy (1, 3, 8, 10). Ostatní jsou již dřív složené skladby, které však nikdy nebyly vydány a pro účely desky dostaly nový kabát, jenž by měl odrážet to, čím jsou dnes IRON FIRE. Nové písně pak mají ukázat, kam bude formace směřovat dále. Ovšem i přes hostování všech bývalých členů mám obavu, že onen náraz byl dost silný. Loď IRON FIRE ke dnu zatím definitivně neputuje, leč vodu nabírá.

Onen útes úrazu je tentokrát překvapivý. Obyčejně se stává, že člověk kritizuje určité CD kvůli tomu, že je příliš stereotypní. To zde sice do jisté míry platí, ale mnohem hůř dopadl pokus o vložení nových nebo novějších prvků.  Nemůžu se totiž zbavit dojmu, že „Metalmorphosized“ ve výsledku působí jako dort od pejska a kočičky, kde jsou do heavy metalového základu vloženy prvky z různých jiných odnoží. Co již tak trochu známe z minula, jsou power metalové klávesy a harsh vokál. Zatímco klávesy jsou použity celkem vkusně a hlavně jen občas, takže příliš nenarušují celkový rámec, s druhým bodem je to horší. V recenzi na „To The Grave“ jsem zmiňoval, že využití harsh vokálu vyšlo tak nějak napůl. Zde jsem celkem přesvědčen, že se jedná o krok špatným směrem. Nejde snad ani tolik o techniku jako o holý fakt, že se sem již podle mě prostě nehodí. Tím spíš, že je použit snad v každé písni. Naproti tomu třeba growling hostujícího Ivana Grosmeyera v „The Underworld“ je docela zajímavý a postupem času jsem si ho celkem oblíbil.
Co je pak zcela nové, jsou krátké klávesové výpady, které dávají některým skladbám nádech gothic metalu. Jistě tušíte, o čem mluvím. Jeden krátký tón, jež má připomínat ženský hlas. Ačkoli se takto objevuje možná jen ve třech písních, přijde mi právě toto jako poslední kapka, kterou přetekl pohár.

Nicméně i když se zaměříme na dominantní složku této nahrávky, tedy na klasický heavy metal, nedostaneme se k lichotivějším závěrům. Když si totiž odmyslíme výše uvedené pokusy o osvěžení, zůstane nám opravdu jen celkem stejnorodý heavík bez nějakého zajímavějšího okamžiku. Jistě, jsou zde v zásadě dobré výkony hudebníků, povedený zvuk a asi tři celkem slušné písně, jenže to mi přijde poměrně málo i na IRON FIRE. Nechci teď znít nějak pohrdavě, ale dobře vím, že kapela má na víc.

Za nezbytnou považuji ještě alespoň krátkou zmínku o oněch čtyřech novinkách, které mají ukázat budoucí směřování IRON FIRE. Popravdě řečeno, pokud skutečně mají odrážet další pohyb formace, mnoha změn se nedočkáme. „Reborn To Darkness“ kromě jaksi moderně pojatých kláves, které mi příliš nesedí, a harsh vokálu není ničím nová. Mnohem lépe je na tom tradiční „Still Alive“, v níž si IRON FIRE vzpomněli na svou schopnost napsat dobrou, chytlavou heavy metalovou skladbu, byť není nijak světoborná. Bohužel ani „Left For Dead“ ani „My Awakening“ již na její údernost nedovedly navázat a celkovým dojmem připomínají spíš úvodní song, jen bez oněch moderních kláves, které se na desku dostaly snad jen proto, aby odrážely moderní slovo „morfóza“.

Je možné, že výše uvedená kombinace stylů by nemusela vypadat tak nedokonale, nicméně IRON FIRE se nepodařilo tuto výzvu dost dobře překonat. Kdo ví, jestli je problém v tom, že jim chybí potřebné schopnosti, finance, čas nebo něco úplně jiného. „Metalmorphosized“ je tak jen heavy polotovar s ne zrovna dobře nakombinovaným a použitým kořením z jiných stylů a s opravdu kýčovitým názvem.

Domovské stránky: Iron Fire

1. Reborn To Darkness
2. Nightmare