Crystal Viper – Legends (2010 / CD / AFM / heavy metal)

Není to zase tak dávno, co jsem měl tu čest s „položivým“ CD polské heavy metalové formace CRYSTAL VIPER. V kostce shrnuto: tehdy jsem si stěžoval na živou složku, která odhalovala všemožné slabiny skupiny. Naopak jsem chválil studiovou část, jež nabízela několik dost dobrých pecek. Vše bylo podtrženo výborným výkonem zpěvačky Marty. Ale teď k regulérní studiovce „Legends“.

Nemůžu říct, že bych od „Legends“ předem očekával zázraky. Má představa se vlastně celkem shodovala s realitou. Přesto jsem si ale myslel, že by CRYSTAL VIPER mohli přijít s něčím malinko lepším. „Legends“ nabízí klasický heavy metal. To asi předpokládal každý, kdo se s formací trochu podrobněji seznámil. Já tedy rozhodně nepočítal s tím, že by novinka byla nějak přehnaně novátorská. Nicméně stejně tak jsem nebyl připravený na to, že by byla až tak čitelná a – nebojme se to říct otevřeně – jednoduchá. Především tedy strukturou skladeb. Velmi dobře je to znát třeba v písni „Blood Of The Heroes“. Úvod na dvě (či čtyři) doby, který nezřídka tvoří jednoduchá vyhrávka doplněná o riff druhé kytary, sloka, refrén, sloka, refrén, mezihra a pak různé variace na sloka a refrén. Toto je skutečně ta základní struktura. Bohužel se tento problém netýká pouze hudební, ale také vokální složky. Ani pěvecké party nepřináší nějaké oživení, takže když posloucháte sloky písně A, bude každá vokální linka stejná. V refrénu ji pak nahradí jiná a jedinou změnu lze čekat pouze pokud se v písni objeví nějaká vsuvka. Kompozičně je tedy vše dost jednoduché a občas se vkrádá úvaha, zda zde nejsme vystaveni vysloveně hloupé muzice. Takový extrém bych ale od CRYSTAL VIPER nečekal a jsem rád, že v tomto se mé očekávání neminulo od reality.

Velké mínus je do velké míry vyvažováno především solidní chytlavostí a energičností nového materiálu. Když připočteme opět vynikající Martu a několik opravdu povedených písní, dostáváme se do situace, kdy ona přílišná jednoduchost zas až tolik nevadí. Misky vah se tak vychylují lehce do kladných hodnot a nic na tom nemění ani to, že se CRYSTAL VIPER tentokrát trochu výrazněji inspirují u RUNNING WILD (celkem nepřekvapí, že se tak děje v druhé „The Ghost Ship“ a především v „Black Leviathan“).  Marná sláva, „Legends“ prostě dokáže zabavit a stačí mu k tomu relativně málo. Poslechněte si třeba „Goddess Of Death“. Mně osobně jde z této písně mráz po zádech (nepopírám, že je to především zas a znova díky Martě a jejímu skvělému zpěvu). A to je to kouzlo, které vyvažuje i dost stinné stránky alba.

Jak to tedy celé shrnout? V jednoduchosti je jistě síla, nicméně bojím se, že CRYSTAL VIPER mohli trochu víc poškádlit své hráčské dovednosti. Velká škoda také je, že zde chybí nějaká povedená rychlejší vypalovačka typu „The Wolf And The Witch“ nebo „Stronghold: Under Siege“, jež se objevily na předchozím počinu. Vše ale přebíjí ona chytlavost a zábava, kterou „Legends“ nabízí. Ovšem pokud budeme pátrat po jejich původu, dojdeme k závěru, že je jím Marta. Otevřeně si můžeme přiznat, že nebýt jí, CRYSTAL VIPER by nebyli ničím jiným, než obyčejnou heavy metalovou kapelou, která by nejspíš nevydávala u uznávaného labelu a která by možná nebyla za hranicemi Polska (či dokonce svého regionu) známá. Ani skvělé výkony Marty ale nemohou uspokojit ty, kteří hledají rafinovanost, inovaci nebo rozmanité prvky.

Domovské stránky: Crystal Viper

1. The Truth
2. Ghost Ship