Grave Digger – The Clans Will Rise Again (2010 / CD / Napalm / heavy metal)

Na světě jsou věci, které se zkrátka v průběhu času nikterak výrazně nemění.  A pokud, tak minimálně, přičemž podstata zůstává vždy stejná. Jednou z takových „věcí“ je německá stálice GRAVE DIGGER. Ti v novém tisíciletí chrlí desky jako na běžícím pásu a tak po roce přicházejí s dalším materiálem. To je jedna z těch věcí, která se nikterak nemění. A sice pravidelnost a tvůrčí aktivita téměř třicet let hrajících hrobníků. Ta druhá, která asi překvapí už opravdu málokoho, je obsah novinky „The Clans Will Rise Again“. Ten je totiž, věřte nevěřte, opět typicky gravediggerácký a když nad tím tak přemýšlím, tak asi ani nikdy jiný nebude.

Nevím, čím to je, ale od recenze na předchozí desku „Ballads Of A Hangman“ mi začali pánové poněkud nepříjemně lézt na nervy. Nemyslím si, že by to bylo zapříčiněné nějakou výraznější změnou směru jak u mě, tak v jejich podání, ale jednoduše už toho je skutečně dost. Prvních deset let existence kapely jejich hudba možná pecka byla, dalších deset let se to příjemně poslouchalo, ale v posledních letech už se z toho všeho skutečně stává otrava. Vím, že se tím vším nehezky dotýkám hlavně fanoušků, ale už je toho vážně dost. Na druhou stranu, GD mají neustále silnou podporu a tak asi nemají žádný důvod a snad ani odvahu na svém projevu nic měnit. A obměnu smrťáka na bookletu a přidání skotské tématiky jako hlavního motivu (což už vlastně také není nic nového a GD se opět opakují) nepovažuji za inovaci. Skutečnost, že vše zavání podlézavou vypočítavostí a snahou vytěžit z minima maximum začíná skupinu řadit do kategorie formací sebevykrádačských. Absence jakýchkoli výraznějších momentů  (vyjma „When Rain Turns To Blood“ , „Rebels“  nebo dudáckých „Highland Farewell“  a „Coming Home“, které zachraňuje právě jejich připitomělá Skotskem zavánějící vtíravost) pohřbívá dříve ceněnou ikonu heavy metalu zaživa a je nejvyšší čas s tím něco dělat. Takto tedy hodnoceno v analogii s předešlou tvorbou kapely. Pokud se na věc budeme dívat poněkud obecněji a zařadíme-li GD do širšího hudebního kontextu, konkrétně toho heavy metalového, deska možná maličko stoupne na hodnotě (prostě to má koule), avšak co se skladatelské činnosti týče, ani v tomto případě nepůjde o kdovíjaký trhák a rozhodně se s hodnocením opět budu držet při zemi. Dá se zkrátka hovořit o průměrné desce.

No, ne že by se deska špatně poslouchala, nebo se něco nějak výrazně nepovedlo, jen se jednoduše moc nezměnilo a to je po tolika albech už nepřípustné.  Bojím se však, že jiné už to zkrátka nikdy nebude a nám všem nezbude, než si zvyknout na GD 15x na jeden způsob nebo šáhnout po něčem jiném.

Hodnocení: 5,5/10

Domovské stránky: Grave Digger

1. Days Of Revenge