ReinXeed – Majestic (2010 / CD / Liljegren / power symphony metal)

Celkem rok a půl uběhlo od doby recenzování poslední desky švédských REINXEED, kterou přes svoje nepopiratelné kvality srážel především špatně namixovaný zvuk, zbytečně agilní výkon Tommyho  Johanssona  za mikrofonem a též absence něčeho nadstavbového, něčeho co by nahrávku vytáhlo z šedivého průměru.  Neustále měnící se sestava okolo Johanssona se po vydání této desky opět zmobilizovala, aby se přibližně po roce prezentovala s dalším výtvorem s honosným názvem „Majestic“.

Jak je vidět, nestabilní a vratká sestava v diskografii REINXEED sehrává klíčovou roli. Co deska to jiné obsazení, co deska to pokrokovější projev. Dalo by se říct, že od posledního alba se obměnila skoro celá kapela. Klíčovou postavou však stálé zůstává zakladatel původního „projektu“ REINXEED, již zmiňovaný Tommy Johansson.  Ten jako vždy zastává multifunkční roli celého svého projektu a stará se o zpěv, kytary, klávesy. Což je vzhledem k roku narození  (1987) poněkud úctyhodné. U příležitosti recenze předešlé desky „Higher“ jsem poukazoval na nepříliš vyzpívaný hlas (což je koneckonců pochopitelné), ale především až nepřirozenou snahu o vyprodukování co nejvyšších tónů, někdy až samoúčelně. Tato přemíra snahy se však nakonec namísto super výkonu přetransformovala do utrápeného a neopodstatněného projevu.

Nyní se ovšem situace podstatně mění. Johanssona se svým cirkusem lze přirovnat k dobře zrajícímu hermelínu, který v chladném severském prostředí (namísto toho ledničkového) každým momentem zvyšuje svou cenu a chuť.  Těžko říct, zda-li k pravidelnému vzestupu vede obměňování sestavy, respektive nalézání lepších a lepších hudebníků, nebo jen zkušenosti hromadící dospívající hlava kapely, nicméně tentokrát zní vše podstatně lépe než posledně. V první řadě již nemám žádné připomínky ke zvuku celé nahrávky. Ten je vykonstruován jednoznačně pro své vlastní potřeby a vychází z celkového hudebního projevu. Posluchač už tak nemá pocit, že chybí nějaká ta poloha jako se to stalo na „Higher“. Na druhou stranu, zní vše i v tomto případě poněkud nestandardně, ale v mezích únosnosti a přirozenosti čímž si vlastně REINXEED vytváří svůj typický zvuk. Stejně tak jako minule, i tentokrát hudbu charakterizuje vysoké tempo klasického speed metalu. Rytmická kanonáda ve stylu poblázněného nacistického kulometu valí veškerý materiál vpřed někdy v téměř black metalovém tempu a „Atlantis“ je toho jasným příkladem.  K výraznějšímu zpomalení a oddychu dojde posluchač v podstatě jen během baladické „My Paradise“.  Na to si ale už asi po dvou vydaných deskách zvykl. Zachováno též zůstalo časté symfonické dobarvování celku, které je tentokrát ještě  o něco výraznější. Jednotlivé skladby získávají základ právě v tomto symfonickém pojetí.  Ke zlepšení celkového dojmu jistě napomáhá i o mnoho přirozenější pěvecký výkon Johanssona, který jednak zdokonalil své schopnosti, ale hlavně pochopil, kde jsou jeho slabiny. Ani tentokrát se však nevyhnul někdy až nepochopitelných polohám, jako například v závěru „Invincible“, s tím rozdílem, že zní víceméně přijatelně, nebojím se říci přirozeně a nenuceně. Člověk by chvílemi i pochyboval o jeho mužství. Mám pocit, že se zde rodí velká nejen pěvecká hvězda.  Velký pokrok též nastal ve struktuře jednotlivých skladeb, které tentokrát působí dotaženějším a ucelenějším dojmem oproti svému předchůdci. Dalo by se říct, že z minima zde bylo vyždímáno maximum, to vše navíc po delší dobu.  Celková délka něco přes jednu hodinu je u tak rychlé nahrávky celkem zarážející, popravdě by některé písně mohly být vypuštěny, i když je na druhou stranu pravda, že by se pravděpodobně narušila celková soudržnost.

Pouhý rok stačil mozku REINXEED na nalezení nové sestavy a vyprodukování celkem obstojného melodického materiálu, věnujícímu se fantasy tématice. Hudba doznala několika více či méně podstatných změn, jež nikterak nepozměnily původní koncepci, spíše jen napomohly k hudebnímu posunu vpřed.

Vydavatel: Liljegren Records

Domovská stránka: Reinxeed

1. Deep Under The Sea