Bloodbound – Unholy Cross (2011 / CD / AFM / heavy metal)

Hodnocení uživatelů:  / 5

Jak se zdá, dvakrát do stejné řeky můžete vstoupit celkem snadno. V roce 2009 jsem nepokrytě oslavoval návrat Urbana breeda do řad BLOODBOUND. V recenzi na desku „Tabula Rasa“ jsem se rozplýval nad tím, jak je dobře, že je zpět, neboť právě s ním skupina stoupá a klesá, a že se zdá, že BLOODBOUND udělali nový začátek ve své hudební dráze. Jak neprozíravý jsem byl, když jsem si dovolil doufat bez většího stínu nejistoty, že se Urban v této na oko nové konstelaci udrží déle, než tomu bylo kdysi. Nepočítal jsem – nebo jsem možná spíš nechtěl počítat – s tím, že krevní svazky v BLOODBOUND se znovu zpřetrhají.

Nyní, když mám za sebou několik poslechů „Unholy Cross“, se ptám sám sebe, jestli jsem vůbec měl čekat něco jiného než to, co mi nová deska nabídla. Vždyť indicie byly tak jasné! Odchod Urbana, klišé již v samotném názvu alba doplněné podobně klišovitým obalem, k němuž kapela dodala, že se jedná o velmi symbolický cover, neboť znázorňuje obnovení BLOODBOUND. Jistě je dobře, že maskot skupiny Nossen povstal z mrtvých a opravdu bych pánům přál stabilní sestavu, což jsou mimochodem také parafráze na jejich vyjádření. Jistě musí být celkem nepříjemné zas a znovu hledat nového frontmana, zas a znovu vysvětlovat, proč Urban odešel, zas a znovu o něm číst v recenzích na desky, které ani nenazpíval. Jenže přes to všechno je tu onen fakt, že to byl právě breed, díky kterému se dnes o BLOODBOUND mluví. Myslím, že nebýt jeho, jejich debut by v roce 2006 zapadl prachem a kdo ví, jestli bychom se dnes dočkali již třetího následovníka. A ten je, podobně jako druhý počin „Book Of The Dead“, ve znamení určitého tápání – zas a znovu?

Svým způsobem ano. „Unholy Cross“ má mnohé společné s „Book Of The Dead“. Ovšem v některých podstatných bodech se liší.
Co je tedy společné? V první řadě celkové vyznění. BLOODBOUND se bohužel vrátili k tradičnímu heavy metalovému zvuku, který nejvíc dává vzpomenout na IRON MAIDEN s jistou příměsí HAMMERFALL. A za druhé tématický návrat k textům o zlu, zlé povaze lidí a satanovi, démonům, válce a vůbec všemu zlému. Jak se zdá, svěží vítr, jímž byla „Tabula Rasa“, je pryč.
Společným bodem je pochopitelně i změna za mikrofonem. Zde však podobné rysy obou desek končí. Novým zpěvákem se tentokrát stal Patrik Johansson, který působí rovněž u švédských krajanů DAWN OF SILENCE. Avšak dle mého soudu nedosahuje kvalit Michaela Bormanna, který nazpíval „Book Of The Dead“. Na druhou stranu do celkového projevu BLOODBOUND možná zapadá o něco více, tím spíš, že jeho hlas v některých polohách dává vzpomenout na Bruce Dickinsona. Což ve výsledku ještě umocňuje podobnost s IRON MAIDEN. Zda je to dobře či ne už nechám na vás, ale já z toho moc odvázaný nejsem. Nechci tvrdit, že je Patrik špatný zpěvák, ale v porovnání se svými předchůdci dle mě zaostává. Osobně mi chybí jak trochu pestřejší projev, tak něco, co by činilo jeho hlas zajímavým – a tím nemám na mysli podobnost k Dickinsonovi.
Oproti „Book Of The Dead“ má ale současný počin jeden výrazný trumf. Pánům se totiž tentokrát podařilo nevykrádat sami sebe (snad až na pár nesmělých výjimek), a tak na desce najdete sice tuctový heavy metal, který ale má občas co nabídnout a vyloženě neurazí. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem si některé momenty neoblíbil. Můžu zmínit například „Drop The Bomb“, závěrečnou titulní skladbu, kde celkem potěšil Patrik, baladu „Brothers Of War“, která se celkem nečekaně rozvinula do příjemné písně, ač není prakticky ničím ojedinělá, nebo třeba jakousi variaci na skladbu „Nosferatu“ – schválně, jestli ji najdete! Jen napovím, že se nejspíš jedná o jakýsi vzkaz bývalým členům, ačkoli ne tak zašifrovaný, jak by to zvládl mistr breed.

Tak, to bychom měli. Celkově si myslím, že „Unholy Cross“ je přece jen lepší než bylo „Book Of The Dead“, především proto, že zde již nejsou tak markantní vykrádačky sebe sama. Ovšem já si podobné zmrtvýchvstání opravdu nepřál. A nevím, zda mám doufat, že páté album bude zase nadprůměrné. To by se mohlo stát snad jen v případě, že se k BLOODBOUND vrátí Urban…

Hodnocení: 5,5/10

Domovské stránky: Bloodbound

1. Moria