Perpetuum – Gradual Decay Of Conscience (2010 / CD / Australis / black-death metal)

Trošku se zpožděním od svého data vydání, se ke mne dostala debutová deska od kapely PERPETUUM, která pochází až z dalekého Chile. Čtyřicetiminutový materiál nazvaný „Gradual Decay Of Conscience“ v sobě kombinuje prvky téměř typické pro kapely z těchto končin. Nemluvím samozřejmě o ničem jiném, než o black/death metalu v lehce temperamentním stylu. Pětice exotickým muzikantů se vzhlédla ve svých kolezích a vydávají se udělat díru do světa.

Desku otevírá intro „Arquetipos“, z kterého jde lehce slyšet právě onen exotický nádech. Po minutě již přichází prává podoba této mladé pětky. Rýsují se techničtější deathové motivy, drnčí riffující kytara a ozývá se uchraptělý vokál. Vše pod rouškou velmi undergroundově znějící produkce. Takže by se dalo opět konstatovat, že jde o velmi častý popis kapel z Jižní Ameriky. Při bližším zkoumání však dosáhnete podobného názoru jako já, že jde spíše o škatulku death, možná trochu black, nežli cokoliv jiného. Za blackmetalové prvky by se dala chvílemi považovat atmosféra a tu a tam melodičtější kytarové linky. Jinak jde o špinavý a úderný death, který se drží hlavně ve středních tempech s občasným zabroušením do více sypacích pasáží. Vcelku jednoduché kompozice jsou doprovázeny technickou hrou na bicí, které disponují klasickým zvukem deathového rachoťáku. Vokál se povětšinu času nese na uchraptěné hlubší poloze. Někdy je k němu přidána linka „čistějšího hlasu“ nebo blackový ječák.

Žádné velké zázraky však čekat nemusíte. Dle mého soudu se jedná o zcela průměrný materiál, který zvlášť nezaujme, ale naopak ani neurazí. V každé skladbě se najde povedený moment či vyhrávka, ale zbytek je pouze jednoduché drnčení na struny. Podobných nahrávek se na světě válí bez povšimnutí stovky. Je pravdou, že PERPETUUM se do jisté míry snaží být lehce epičtí a snaží se do skladeb nacpat jakýsi příběh a kompozice rozvinout, ale jakoby na to prozatím neměli dostatečné schopnosti a um. Desku kromě zmíněné chabé produkce hodně ubíjí Diegův hrubý hlas, který dává celku takový až „tupý“ nádech. Když se do textu opře Christobalův chraplák, je to mnohem lepší. Ten však nedostává tolik prostoru, jak by se mi líbilo.

Nemám z alba ani vyloženě špatný, ale ani nijak výrazně dobrý pocit. Deska i můj výsledný dojem jsou tak říkajíc nemastné neslané. Prostě krásný příklad průměrné placky. Fanoušci death metalu možná přihodí k mému hodnocení bod navíc. To je asi vše, co vám k této desce řeknu. Více prostoru raději nechám na letošní počiny, kterých je aktuálně více než dost.

Vydavatel: Australis Records

Domovské stránky: Perpetuum

1. Arquetipos