Wizard – ...Of Wariwulfs And Bluotvarwes (2011 / CD / Massacre / heavy metal)

V zájmu této recenze jsem se měl včas pustit do četby kronik Hagena von Steina, neboť právě touto trilogií od německého spisovatele Andrého Wieslera se nechali inspirovat naši západní sousedé WIZARD. Jenže protože jsem zavalený studijními materiály a mou pozornost ve volném čase směřuji spíš na monumentální Temnou věž Stephena Kinga, bude se muset následující recenze obejít bez nějakého podrobnějšího srovnání s knižní předlohou.

O čem pojednává příběh je ale celkem jasné už z názvu a obalu desky. Hlavní hrdina se bude potýkat s množstvím vlkodlaků, upírů, čarodějnic a různých jiných milých stvoření. Příběh jisto jistě atraktivní, a to zejména v dnešní době, kdy tento spolek veselých potvor prožívá velký boom a řada nadšenců je schopna běhat po lesích v touze, že si nějakého toho vlkodlaka chytí a ochočí.
Jen tak na okraj se v úvodu musím ještě přiznat, že za název desky jsem WIZARD několikrát proklel, protože prodrat se těmi krkolomnými slovy, které se hemží větším množstvím véček než večerní zprávy posledních dnů, byl docela kumšt. Jakožto demonstrativní výraz mého rozhořčení jej tedy v průběhu recenze nepoužiji ani jednou. Každopádně konec keců, pojďme na hudební obsah.

Nebude žádné velké překvapení, když povím, že hudebně neskýtá nové album vlastně nic moc nového. Na novince se WIZARD pohybují prakticky výhradně v heavy metalovém prostředí, které jim samozřejmě není nijak neznámé. Power metalová složka, která však také bývá jejich doménou, je zde poněkud v pozadí. WIZARD sází na osvědčené postupy v rámci žánru, takže se připravte na riffy, sóla, chytlavé zpěvy, silné refrény, dobře slyšitelnou basu, která občas dostává i výraznější prostor, a tu a tam klávesový podklad. Album disponuje i určitou mírou výpravnosti, k čemuž pomáhají občasné klidnější pasáže, valivější skladby nebo třeba celkem nová, thrashověji laděná poloha, v níž zpěvák Sven D´Anna zpívá v písni „Taste Of Fear“. Tisková zpráva jej zde přirovnává k Millemu z KREATOR. Necítím se natolik pověřený, abych toto tvrzení nějak potvrdil či vyvrátil, ale za sebe musím říct, že bych se bez tohoto experimentu celkem obešel. A pokud tuto novotu pomineme, můžeme říci, že se v kuchyni WIZARD mnoho nových ingrediencí neobjevilo – a v té velké, heavy metalové, už vůbec ne.

Jenže pánové umí své nejsilnější atributy – tvrdost a chytlavost – až neuvěřitelně dobře podat, takže z materiálu, který není nijak novátorský a snad ani extra komplikovaný, vzniká celkem příjemné album. Je pravda, že jsem se do něj tentokrát zaposlouchával poněkud déle než například u předchozí desky, ale nakonec se podařilo a já zde objevil řadu příjemných okamžiků a písní, které by jistě neměly chybět na živém koncertě skupiny – zejména rychlejší songy typu „Sign Of The Cross“ nebo „Bletzer“, kterou pánové lišácky zveřejnili jako návnadu, působí velmi dobře.
Na druhou stranu novinka obsahuje i nějakou tu vatu a osobně si myslím, že jí není zase tak málo. Podle mě je absolutně nejvlezlejší a nejméně povedená závěrečná „Hagen von Stein“. Bohužel se nejedná o jedinou skladbu, která jako by naplňovala pořekadlo o chlebu, jenž mnoho pekařů spálilo. Prostě mám dojem, že v některých písních se pánové tak snažili, až to bylo ke škodě věci.

Je tedy otázka, co si z toho všeho vzít. Sám se musím přiznat, že mám poněkud smíšené pocity. Z novinky se nakonec vyklubal celkem příjemný zážitek a snad bych ji i dokázal označit za nadprůměrnou, ovšem oproti předchůdci „Thor“ celkem znatelně pokulhává. Fanoušci by jistě zklamaní být neměli, nicméně pokud k nim nepatříte, pak oželením této desky o mnoho nepřijdete.

Domovské stránky: Wizard

1. ...Of Wariwulfs And Bluotvarwes
2. Undead Insanity