Ensiferum – From Afar (2009 / CD / Spinefarm / viking folk metal)

Na nové album rázné kapely ENSIFERUM jsem se těšil hodně dlouhou dobu.  Jejich poslední deska „Victory Songs“ mě doslova ochromila a přinutila mě sedět na zadku a poslouchat ji stále dokola. Předpokládal  jsem, že  nový kousek, který nese název „From Afar“, se předchozímu počinu minimálně vyrovná. No a byla spousta věcí, která mě nepřekvapila.

První věc nebyla nic jiného než obal nového CD. ENSIFERUM, jako spousta podobných kapel,  sází na svého osvědčeného grafika. Výsledkem je tedy lehce vikingsko-kýčovitý, ale přesto pěkný booklet. Úvod alba je nápadně podobný „Victory Songs“ i dalším předchozím albům. Začíná pomalým instrumentálním exkurzem, který plynule přejde ve vypalovačku, jež nese stejné jméno jako celé CD.  Další děj alba je nicméně trochu odlišný.  Atmosféra a melodičnost, kterou jsme tolik obdivovali na předchozím počinu, se jakoby vytrácí. Nemizí úplně. Stále tady je, ale ozývá se jako by tlumeně z hlouby říše podsvětí. Nicméně pořád je zde dobře čitelný rukopis ENSIFERUM.  Rychlé a rázné pasáže se střídají s pomalými, odpočinkovými prvky.  Drsný hlas Petriho Lindroose čas od času ustupuje, aby dal prostor jemnějším vokálům jeho spoluhráčů. Celé album se nese ve znamení ucelené příběhové koncepce. V pravdě nám tato deska umožňuje pohled do kompletní tvorby této finské sestavy. Můžete si tak vychutnat průřez jejich hudbou od dob jejich
vzniku (1992) po současnost.

Je celkem obtížné vypíchnout nějaké písně, ale za pozastavení určitě stojí již zmíněná titulní píseň alba „From Afar“ a také bonusový track „Vandraren“(cover verze švédské folk-rockové kapely NORDMAN), ve kterém hostuje zpěvák kapely TÝR Heri Joensen. Nicméně celou desku je, dle mého názoru, nutno poslechnout i chápat jako celek s ohledem na její koncepci.

Na albu „From Afar“ se podílela celá řada významných jmen finské metalové scény. S produkcí pomáhal mimo jiné Tero Kinnunen (producent NIGHTWISH). Mixovaní měl na starost Hiili Hiilesmaa (producent HIM). Přesto a možná právě proto tato deska mé očekávání nesplnila.

Čekal jsem že „From Afar“ půjde směrem, který naznačil počin „Victory Songs“. Cestou velmi rytmických linek a vynikající atmosféry dávných časů, která vás donutí naslouchat ztraceným příběhům znovu a znovu od začátku do konce. Na obhajobu tohoto alba však musím podotknout, že s odstupem času uznávám, že mé očekávání bylo trochu přehnané. Jiní fandové této kapely mohli naopak uvítat částečný lehký návrat ke kořenům. Přestože vás toto album nebude táhnout k pití a tanci tak jako dřív, poslech desky „From Afar“ rozhodně není ztrátou času a ENSIFERUM mají zaslouženě za svou tvorbu zajištěno místo ve Valhalle. Jsem zvědavý, s čím na nás tato finská pětice vyrukuje příště. Jsem přesvědčen, že mají metalovému světu ještě mnoho co řici.

Vydavatel: Spinefarm Records

Domovské stránky: Ensiferum

1. By The Dividing Stream