Arkona – Slovo (2011 / CD / Napalm / pagan metal)

Po vydání EP s názvem "Stenka na Stenku", které spatřilo světlo světa v květnu 2011, přichází přední kapela ruské paganmetalové scény, ARKONA, s novou dlouhohrající deskou s prozaickým názvem "Slovo". Již s předběžných informací, které vypustli do světa začátkem července vyplývá, že tento kousek byl tvořen ve velkém stylu. Krom klasické sestavy se posluchači dočkají ještě spousty hostujících muzikantu z jiných kapel (např. ELUVEITIE, RODOGOST, SVARGA). ARKONA také přizvala k nahrávání Kazaňský orchestr a sbor studentů Moskevské konzervatoře.

Celé album začíná, jak už je poslední dobou v módě, instrumentálně a to písní "Az´", což by se dalo přeložit jako začátek všech začátků. Uslyšíme zde efektivní využití orchestru a sboru. Po dvou minutách se přidají kytary, bicí a následně i zpěvačka Masha a vše se plynule přenese do písně "Arkaim", která vypraví legendu o dávném městě, které bylo domovem předků Slovanů. V této písni lze poznat, že kapela umí kombinovat orchestrální prvky a nástroje, se nimiž běžně hraje, tak, aby vše budilo přirozený a nenucený dojem.

Album se dál nese v nezvykle pomalém tempu, které bych u ARKONY nečekal. Masha používá growling méně než na předchozích deskách a více zpívá normálním hlasem. Některé písně působí více atmosférickým dojmem než doposud. Na druhou stranu jsou zde skladby jako "Leishy", z níž vyzařuje typická aura, na kterou jsme zvyklí. Na "Slovu" posluchač najde také tři balady z toho dvě jsou akustické. Právě jedna z těchto balad (ta neakustická), "Zimushka", uzavírá celé album. Jedná se o cover tradiční sibiřské folklórní písně. Vypráví příběh o nesnadném životě manželského páru, na jehož konci žena zabije svého muže.

Celá deska na nás poslechově působí, jako by se snažila vyprávět jakýsi jeden celistvý příběh. Při letmém pohledu na texty však zjistíme že dojem koncepce je pouhou iluzí. Témata písní jsou velmi různorodá. Najdeme zde staré legendy, zamyšlení nad dnešním světem, úvahy o tom, jak dnešní společnost devastuje přírodu i sama sebe, motlitby k předkům a slovanským bohům. Je toho zkrátka hodně, možná až moc na jedno album.

Není pochyb o tom, že ARKONA se ve své tvorbě posunula o kus dál a ten, kdo po květnovém EP čekal rytmickou skákačku, bude překvapen. Na novou desku se ze "Stenky na Stenku" dostala jen její titulní píseň. I tak ale je o co stát. Velké uznání si zaslouží Masha, která kromě hlavních vokálů hraje na novém počinu na klávesy, tamburínu, šamanské bubny, akustickou kytaru a další dva nástroje. Album které vyšlo 26.8. 2011 jde více do hloubky a je zamyšlené více než cokoli, co jsme doposud z dílny těchto talentovaných Rusů mohli slyšet a rozhodně si říká o vícenásobný poslech.

Domovské stránky: Arkona

1. Az’
2. Arkaim