Dragonland – Under The Grey Banner (2011 / CD / AFM /symphonic epic power metal)

Dragonland- Under The Grey BannerŠvédští DRAGONLAND letos uzavírají svou rozsáhlou trilogii, kterou započali již v roce 2001 deskou „The Battle Of The Ivory Plains“ následovanou o rok později dílem „Holy War“. Těžko říct, proč jsme na završení v podobě „Under The Grey Banner“ museli čekat takovou dobu, nicméně buďme rádi, že jsme se vůbec dočkali. Stranou teď nechme jakýkoliv zamýšlený koncept, stejně tak jako vracení se v čase a snahu zasadit vše do kontextu… Jsme v roce 2011 (zatím ještě pořád) a DRAGONLAND vydávají novou desku, na kterou se taky tak budu dívat!

Je pravdou, že nevychází zrovna v nejlepším období, vzhledem k očekávanému příchodu „Imaginaerum“ sousedů NIGHTWISH. Dá se totiž předpokládat, že pozornost symfonických power metalových fans bude upřená asi jiným směrem. Na druhou stranu, proč se nepoměřit rovnou s gigantem žánru?? Ať už tento nesmyslný souboj dopadne jakkoliv, jedna věc je jistá. DRAGONLAND se opravdu vytáhli a na poli svého žánru zkonstruovali jednu z nejlepších nahrávek pomalu končícího roku. „Under The Grey Banner“ vypráví příběh, okouzluje magickými melodiemi a vábí posluchače na tajemnou výpravu do fantasy světa, kde je možné téměř vše. To vše činí celkem nenásilně a bez zbytečných, u jiných kapel přiznejme si celkem otravných, nechutně natahovaných symfonických pasáží. Těch je zde totiž využito s ohromným citem. Mnohem více prostoru tak dostávají složky typicky metalové. Už tak pestrobarevnou a zábavnou hodinku celé nahrávky ještě umocňují vokální hosté Elize Ryd, Jake E a Andy Solveström z AMARANTHE, kteří v průběhu celého příběhu vystupují v menších rolích.

Těžko jednoznačně určit, v čem spočívá kouzlo tohoto epického skvostu. Pravděpodobně to bude v celku jako takovém a harmonii jeho jednotlivých fragmentů. Rozhodně to bude též zásluhou famózního Jonase Hedigerta, který sice nepatří k nejlepším v oboru, nicméně svým ztotožněním a zvnitřněním se s celým dějem, se k nim přinejmenším přiblížil. Z jeho projevu je čitelné neskutečné množství emocí a pocitů, které vkládá do celého vyprávění. A není to jen jeho zásluha, neboť celou desku zdobí díky hostům dosti variabilní vokální projev. Ať už jde o atmosférické temně znějící polohy, téměř death metalový skřekot v titulní „Under The Grey Banner“ nebo snad něžný ženský vokál jako vrchol celé pyramidy. Deska působí jako jedna obrovská skládanka tisíce magických momentů, kterou si můžete poskládat libovolně dle vlastního uvážení a dosáhnete tak odlišných nálad. Vše je zastoupeno tak nějak vyrovnaně, s citem a rozvahou. Zkrátka samozřejmě nepřijdou milovníci orchestru, kteří si díky výpravným symfonickým aranžím téměř filmového charakteru přijdou na své. Jasným příkladem je dlouhé, tříminutové intro „Ilmarion“. Zkrátka a jednoduše, DRAGONLAND na „Under The Grey Banner“ přesně nalezli tu správnou chemii a ideální poměr mezi symfonickým orchestrem a melodickým avšak propracovaným power metalem nejvyšší kvality, čímž vytvořili dosti atraktivní a nenudící materiál, zahrnující neustálé změny temp, emotivní výpravné pasáže či barevné a vrstvené melodické vokální linky.

Asi by nebylo úplně košer z kompletu vytrhávat něco samo o sobě. Síla „Under The Grey Banner“ není v jednotlivých skladbách či konkrétních momentech, ale v celku a harmonii jako takové. Každá skladba zastupuje svou roli a vypráví svůj příběh, proč je tedy od sebe oddělovat a ničit tak koncept. Přistupovat k desce jako samostatné a ne jako součásti koncepční trilogie však možné je. Ona se o toto vlastně postarala sama kapela tou nepochopitelnou čekací dobou na velký finiš. Nejde rozhodně o nejoriginálnější nahrávku v rámci žánru a dost možná ne ani v diskografii skupiny. Album „Under The Grey Banner“ je ale ohromně zábavné a to je to nejdůležitější. Na poslední chvíli před koncem roku 2011 přichází DRAGONLAND s těžkou konkurencí v pomyslném a dosti subjektivním souboji o desku roku. Z mého pohledu přinejmenším za nominaci stojí.

Domovská stránka: Dragonland

1. Ilmarion
2. Shadow Of The Mithril Mountains