Iron Fire – Voyage Of The Damned (2012 / CD / Napalm / heavy metal)

Iron Fire – Voyage Of The Damned V jednom obchodě jsem nedávno viděl novinku dánských IRON FIRE za 479 Kč. Jen o kousek vedle jsem objevil album „Screaming For Vengeance“ od JUDAS PRIEST za 199 Kč. Nuže, pokud by existovala učebnice matematiky pro malé metalisty, pak by toto byl zářný příklad nepřímé úměrnosti mezi kvalitou a cenou. Ne, opravdu bych vám nedoporučoval dát téměř pětistovku za prvně zmiňovaný kotouček. Jistě, chápu, že mezi výše vzpomínanými deskami je rozdíl třiceti let, což znamená mnohé, ale skutečně bych neváhal prohodit cenovky.

Ano, musím přiznat, že tito Dánové mi byli od prvního setkání (deska „Revenge“) celkem sympatičtí, ačkoli jsem s každým jejich novým albem očekával jejich pád. Ten v mých očích přišel až s předposledním počinem „Metalmorphosized“ a novinka je snad ještě o kousek níž.

Asi se budu tak trochu opakovat, ale většina bolestí „Voyage Of The Damned“ je známá právě již od „Metalmorphosized“. Jestli měli IRON FIRE v něčem pravdu, pak v tom, že předchozí album ukázalo, kterým směrem se hodlají vydat dál. Sám sebe se ale ptám, jestli se tato cesta zajídá pouze mně nebo zda si na ni nemohou zvyknout i ostatní. V mých očích IRON FIRE bojují stále s tím samým – s klávesami, se zbytečným, někdy nehodícím se a většinou nepřitažlivým harsh vokálem potažmo growlingem a místy také s neohrabaným slučováním různých metalových prvků do jednoho rozporuplného celku. Ach jo, odkud začít?

Pojďme si vzít na paškál nejprve zpěváka. Mám takový pocit, že Martin Steene se zdá být, co se pěveckého projevu týče, již poněkud vyčerpaný. Martin měl vždy jisté kouzlo. Ačkoli bych ho rozhodně nepovažoval za pěvce první kategorie, jeho hlas má příjemnou barvu a jistou dávku naléhavosti, která dokáže posluchače dobře upoutat. Ač toto platí i tentokrát, nelze opomenout, že to, co předvádí na novince, tak trochu známe z minula a tak jeho pěvecké kouzlo trochu ztratilo na svém lesku. Kéž by se Martin raději snažil oživit jej napsáním chytlavé pěvecké linky, než nesmyslným zapojováním harsh vokálu nebo dokonce pochybného growlingu.
Ve snaze o moderní zvuk, který by dotvářel atmosféru k vesmírné sáze, se pánové dostávají do situace, kdy používají občas dost nevábné Iron Fire klávesy a místy kombinují více různých stylů v jeden mišmaš. Samotný heavy metalový základ má pramálo co nového nabídnout a moderně znějící klávesy trn z paty rozhodně netahají, skoro bych řekl, že naopak. Naproti tomu celkem dobře dopadlo jejich zapojení v písni „Leviathan“, kde byly použité po vzoru gothic metalových kapel, což jsem na předchozí desce poměrně kritizoval. Posoudit je můžete sami ve videu pod článkem, jen upozorňuji, že dívat se šest minut na to, jak se Martin kroutí před kamerou a hází různé grimasy, vyžaduje docela pevnou vůli. V „Leviathan“ znějí gothic klávesy kupodivu dobře, ovšem podobně se o nich již nelze vyjádřit v titulní skladbě, kdy znovu fušují do jakéhosi gothicu.
Kamsi do jiné galaxie se vytratila schopnost pánů napsat dobrou a chytlavou heavy metalovou palbu, byť by nebyla nijak novátorská. Korunu všemu nasazuje stopáž. Více než hodina v této společnosti pro mě není žádným cestováním rychlostí světla, naopak se spíše jedná o jakési plahočení v kruhu někde na pokraji nejhlubších hlubin kosmu, o nichž něco málo ví snad jen ti nejprotřelejší vesmírní vlci. Desetiminutová titulní píseň je pak příkladem toho, jak by spíš neměla vypadat dlouhá skladba. A nevím, jestli to byl záměr, ale ukončit desku, jako když utne, je poněkud zvláštní. Jistě to možné je, ovšem bohužel v případě „Voyage Of The Damned“ je to jako náhlé procitnutí z nepříjemného snu (pozor, nikoli noční můry!), které celkem uvítáte.

Pár věcí se přesto upřít nedá. Jistě je třeba pochválit pány za to, že se snaží o nějaký vývoj a nestojí na místě. I když si myslím, že ona heavy true metalová produkce, kterou jsme znali minimálně od alba „Revenge“ po „To The Grave“, by ve výsledku byla úspěšnější, stát na místě by také nebylo prospěšné. I na aktuálním počinu se objevilo několik chytlavých okamžiků. Bohužel v mých očích vypadá typická píseň této desky asi jako song „Dreams Of The Dead Moon“. Celkem slušná sloka je zazděná zpackaným a nic neříkajícím refrénem. Převeďte si tento konkrétní příklad do obecné roviny a máte jasno, jak desku vidím já.
Snad jediný opravdu zářný bod v celém svém rozsahu je „The Final Odyssey“. V ní Martin Steene předvádí svůj krásně procítěný projev pouze za klávesového podkladu. Pomalá a zpočátku klidná skladba dobře graduje, nechybí jí atmosféričnost, ukazuje IRON FIRE v novém, velmi příjemném světle a dokazuje, že mají schopnost zaujmout. Kdyby deska byla kratší a byly na ní chytlavější songy, jistě by jí „The Final Odyssey“ dodala tu správnou příchuť, kterou má deska vypravující příběh mít. Takhle však novinka představuje spíš jakousi poslední obydlenou planetu ve vzdálené sluneční soustavě, jejíž slunce pomalu přestává zářit…

Jestliže jsem při recenzi „Metalmorphosized“ varoval, že loď IRON FIRE nabírá vodu, pak bych dnes musel tvrdit, že situace není nepodobná nešťastné Concordii. Ovšem vzhledem k tomu, že pánové pokračují neochvějně dál v tom, co soustavně kritizuji, domnívám se, že většině fanoušků toto sedí, a tak snad budou s touto deskou spokojeni. Proč ne, ale já to prostě vidím jinak.

Hodnocení: 4/10

Vydavatel:
Napalm Records