Assessor – Štvanice (2012 / CD / Pařát / thrash metal)

Assessor – ŠtvanicePsal se rok 1990. Komunismus už byl minulostí, po „zlegalizování“ metalu u nás začínají vycházet první tvrdě metalová alba – „Thrash The Trash“, „Armageddon“ či „Zjevení“. Jedno ale všechny ostatní o pár týdnů předbíhá. Jmenuje se „Invaze“ a na svědomí ho nemá nikdo jiný než pražský ASSESOR, tehdy ještě se třemi S v názvu. Po dvacetitisícovém nákladu se jen zapráší, reedice ale přichází až o rok později a dva roky na to ASSESOR končí. První pokus o comeback nastává v roce 2006, nesetkává se ale s větším úspěchem a kapela se na scénu definitivně vrací až roku 2009, pod lehce upraveným názvem a s novou sestavou. A letos konečně přichází s druhou, mnou tolik očekávanou řadovkou.

Ještě než se pustím do rozboru hudebního obsahu alba, prohodil bych pár slov k jeho obalu. Protože ten je skutečně skvostný. Celý laděn do šedozelena, krásně zpracován je front cover, inlay i samotné CD, v bookletu se nachází texty všech skladeb, přičemž každý text je doplněn vlastní kresbou z dílny Petra Šrédla. Na předposlední stránce se nachází pět křížů. Na čtyřech z nich jsou vyobrazeny obličeje členů kapely (Michal Roháček – zpěv, Jarda Pracna – kytara, Jarda Pelán – kytara, Víťa Rampas – bicí), pátý zůstává neobsazen, respektive se na něm objevuje nekonkrétní obličej, symbolizující chybějícího baskytaristu. Alespoň ve čtyřech písničkách se ale basa přece jenom objeví, a to zásluhou hostujícího Richarda Abraháma.

Pln očekávání jsem spustil CD… A musel jsem se smát. Úvodní „Intro“ je totiž vystřižená úvodní část ze „Setkání“, které otvíralo „Invazi“, i sAssessor jeho nepovedeným zvukem, po půl minutě ukončená škrábnutím jehlou. Po něm přichází „Ve znamení Štíra“. První dojem? ASSESSOR se vůbec nezměnil, pořád je to ten samý blackem líznutý thrash metal jako na „Invazi“. Je to dobře? Určitě ano! „Osud“ obsahuje prvotřídní riffy, jednoznačně vrchol alba. Následná „Sadistova zpověď“ za ním tolik nevyniká, ale velmi efektivně působí občasné střídání vokálů mezi Roháčkem a o poznání temnějším Pelánem. Toho se na „Štvanici“ využívá docela často. „Vlci v rouše beránčím“ byli původně určeni pro MORIORR (což je docela vtipné vzhledem k tomu, že i materiál na debut byl původně psán pro tuhle kapelu). Na Bandzone lze „Vlky“ najít jako upoutávku na nové album MORIORRU, kterého už se bohužel asi nedočkáme. Vloni na BasinFireFestu byla skladba uvedena jako převzatá, když jsem ASSESSOR znovu viděl o pět měsíců později, už ji považoval za vlastní. Text pochází od zpěváka zmíněné MORIORR, Jirky Šujanského, a považuji ho za nejlepší z celé nahrávky. Po hudební stránce tomu také není co vytknout, skladba se line spíše v pomalejším tempu, akorát mi tam chybí ty moriorrovské klávesy. Porovnejte sami. Skvěle otextované jsou i dva songy následující, „Prasata“ a „Lidské stádo“, reflektující dnešní společnost. Hudebně už to však začíná lehce drhnout. Ani „Asesor“ (soudní přísedící, žádná autobiografie) a „Zlo severu“ nepatří k vrcholům desky, přesto se jedná o poctivý thrash ze staré školy, který nemůže urazit žádného příznivce žánru. Na samém konci se nachází dvě kultovní pecky z „Invaze“ – „Hrad“ a sama skladba titulní. Snad aby i mladí viděli, či lépe řečeno slyšeli, jaký byl kdysi ASSESOR válec. Bohužel, v obou případech se musím přiklánět k verzím původním. Zdá se mi, jako by se ASSESSORU nepodařilo zachytit původního ducha skladeb, v případě „Invaze“ celkový dojem výrazně kazí podivné frázování.

Po prvním poslechu jsem byl zklamaný, některé písně mi přišly neadekvátní značky ASSESSOR. S každým dalším jsem ale do alba pronikal stále víc. Tady se nikdo nesnaží dobýt svět, kapela hraje pro zábavu, s nadhledem, evidentně si to užívá. A stejně tak si to bude užívat i posluchač. Deska je nejen pro pamětníky, kteří si tak můžou připomenout dobu, kdy se v Česku pokládaly základy extrémního metalu, ale má co nabídnout i mladší generaci, která vrcholnou éru ASSESORU nezažila. „Štvanice“ začíná přesně tam, kde skončil debut a stejně jako na „Invazi“ i zde se objevují jak slabší, tak i silnější momenty, které naštěstí převažují. Ostudu si ASSESSOR určitě neudělá, síla tohohle materiálu se ukáže především při živých vystoupeních. Výborná nálož energického thrash metalu, ke které se čas od času rád vrátím.

Vydavatel: Pařát

Domovské stránky: Assessor

1. Intro