Driver – Countdown (2012 / CD / Metal Heaven / heavy metal)

Driver – CountdownS druhou oficiální studiovkou americké formace DRIVER je to všelijaké. Futuristický obal znázorňující útok patrně mimozemské flotily na prohnilou a zkaženou Zemi v sobě skrývá placku, která se však příliš moderně netváří. Ba naopak svým zastřeným zvukem jasně dává vzpomenout na 80. léta, tedy dobu, kdy DRIVER byli (údajně) kultovní formací. To, že kapela pak byla od roku 1990 až do roku 2008, kdy vyšel její oficiální debut, u ledu, je věc jiná. Skupina byla prostě kult. Tečka. Alespoň tak o tom hovoří promo materiály, které ještě honosněji zdůrazňují přítomnost samotného „hlasu melodického metalu“, tedy Roba Rocka (krom sólové dráhy věhlasného pro působení ve formacích IMPELLITTERI, AVANTASIA nebo u Axela Rudiho Pella) a kytaristy Roye Z., který patrně nejvíc proslul jako producent desek Bruce Dickinsona a Roba Halforda. My se ale nezalekneme vzletných slov a nahrávce se podíváme na zoubek pěkně kriticky.

Tak předně, obal byl dle mého opravdu nevhodnou volbou. K albu nesedí zejména proto, že jaksi nekoresponduje s hudebním obsahem, což bych alespoň částečně očekával. Moderní prvky by však jeden těžko pohledal; jedná se o tradiční heavy metal se zastřeným zvukem, takže není možné mluvit ani o určité snaze propojit současnost s minulostí.
Hudebně zde pak máme nahrávku, které sice nechybí nic z technických náležitostí, ovšem dost zde postrádám nějakou atmosféru. Až na několik drobných výjimek se jedná o velice sterilní album, jemuž chybí nějaký tažný princip. Omlouvám se teď všem skalním fandům výše zmíněných hlavních protagonistů skupiny (nebo těm nezmíněným nehlavním), ale ač mám oba rád, zde prostě nepředvádí skoro nic, co by výrazněji zaujalo. První tři skladby jsou sice velmi slušné a titulní „Countdown“ je jednou z mála, která nabízí i znatelný atmosférický přesah do naléhavosti. Ovšem se čtvrtou „Hollywood Shooting Star“, která představuje pohled na speed metal 80. let, se deska dostává do unylých, stojatých vod nudy. Tu a tam vykoukne nějaký ten zajímavý ostrůvek („Cry Of The Wounded“), ovšem za sebe bych řekl, že se musím probrodit močálem až k předposlední „Running From The Darkness“, která opět působí dobře atmosférickým dojmem. Závěrečný evropský bonus „Babylon“ byl po prvním poslechu tím jediným, co mi přišlo opravdu zajímavé. Postupem času se vybarvily první skladby, zatímco „Babylon“ stagnoval, takže nyní jej považuji za příjemnou tečku, lehce vykukující nad většinu strojených, neosobních písní.

Opravdu mne překvapilo, když jsem po nedávném pročtení recenze na „Sons Of Thunder“ – debut DRIVER – zjistil, že si ji přečetlo více než 1000 lidí. Jistě, čtyři roky jsou dlouhá doba, ovšem nějak jsem netušil, že by DRIVER byli natolik známým jménem i v našich končinách. I proto je škoda, že jejich nová deska působí tak chladně. Nemyslím si sice, že by rozdíl mezi oběma alby byl výrazně patrný, ale v konečném hodnocení budu tentokrát o bod skoupější. Jednak mi tu chybí ona atmosféra a pak je třeba přiznat, že lesk „Sons Of Thunder“ mi dnes nepřijde hodný osmi bodů (jinými slovy, dnes bych jej hodnotil také sedmičkou). To je nicméně jiný problém. Shrňme to tedy tak, že „Countdown“ sice není špatné album a skalní fandy potěšit může, ale působí zbytečně plachým dojmem – hlavně posluchače příliš nezaujmout, jinak by si mohl desku pustit i dvakrát za sebou! Přesně tak to vidím já.

Domovské stránky: Driver

1.    Return To The Sky
2.    Rising Son