Polution – Beyond Control (2012 / CD / Escape Music / hard´n´heavy)

JsoPolution – Beyond Control u tomu čtyři roky, co jsem zde představil debut „Overheated“ od švýcarské bandy POLUTION. Dnes je čtveřice (bratří?) Betschartů se zpěvákem Pascalem Gwerderem zpět s novou deskou „Beyond Control“ a otázka je jasná. Čeká nás i letos dávka poctivé letní hudby pěkně od podlahy?

Spíš ne, ale odpověď to není zas tak jednoznačná. POLUTION se za ty čtyři roky o moc dál neposunuli. Pokud jde o kompoziční stránku věci, pak přímo stojí na místě. Jejich skladby jsou stále stejně přímočaré a nikterak komplikované. Za znatelný krok jiným směrem však lze označit změnu v náladě jejich písní. Debut byl skutečně bezstarostný a k letnímu posezení s pivkem někde u bazénu, v němž se cachtají spoře oděné krásky (o kterých POLUTION na debutu nezřídka zpívají), padl jako ulitý. „Beyond Control“ je v tomto ohledu mnohem zachmuřenější. Ne snad, že by vážnější tvář byla skupině vyloženě cizí; už na debutu jsme ji mohli spatřit. Ovšem zatímco tehdy poměr hovořil ve prospěch zábavy a uvolnění, dnes se role prohodily. Nebudu zastírat, že právě těmi skotačivými skladbami si mě POLUTION tehdy získali a musím přiznat, že mě trochu mrzí, že jejich tvář zkameněla podobně jako cover „Beyond Control“. Některé posluchače by navíc CD mohlo odradit kvůli až příliš patrné inspiraci u titánů žánru a často jednoduchým skladbám. V tomto ohledu dominují bicí, jejichž dokola se opakující rytmy a nezáživné přechody asi žádného nadšence tohoto nástroje neosloví. Kytarové riffy jsou rovněž podobné téměř jako vejce vejci a se sóly se taky zbytečně neplýtvá. Opomenout nemohu ani nepříjemné zjištění, že některé skladby mi v hlavě příliš dlouho nevydržely. Na druhou stranu – a to je sakra důležité – stále platí, že kapele to (na rozdíl od řady jiných skupin, které to zkoušejí podobně) opravdu hraje a dokáže vám podat stokrát přežvýkané sousto tak, aby v něm pořád byla nějaká šťáva. A to chce fištróna! Ač jsou riffy sebevíc ohrané, umí, když je to potřeba, pěkně strhnout. Tu a tam vykoukne nějaká nečekaná vložka (akustický most v podobě „Prefix“) nebo odněkud zabublá basa, takže o vyloženě monotónním poslechu nemůže být řeč. Opět mě také potěšil zpěv, který k projevu kapely pořád dobře padne, i když i zde platí, že podobný drsný chraplák není ničím dosud neslyšeným.

Osobně mě tedy nejvíc mrzí to, že bezstarostná jízda, kterou jsem si užíval na debutu, je pryč. „Overheated“ pěkně odsýpalo, během Beyond Control chvilky jste měli půlku poslechu za sebou, občas POLUTION pěkně šlápli na plyn, tu a tam to proložili nějakou baladou a vážnější skladbou a bylo po všem. Zde sice poslech začíná slušně, ovšem od třetí písně dál čekáte více méně marně na okamžik, kdy se objeví ten skotačivý nářez. Ten svým způsobem přijde s jednoduchou „The Band“, která umí strhnout zejména svým refrénem a energií, ale nelze o ní mluvit jako o něčem, co by dýchalo bezstarostnou letní atmosférou. O náladě „War“ (pro neangličtináře „Válka“) není třeba příliš se rozepisovat. „Flying“ vypráví příběh o zhroucené lásce a její závěr se rovněž nezdá být z nejveselejších. Zkratka „R.I.P“ je, myslím, dostatečně známá a předposlední „Bite Me“ rovněž vykládá o boji se životem a jeho úskalími. Její poselství je nicméně motivující, to se musí nechat. Suma sumárum, „Beyond Control“ skrývá asi jen dvě vyloženě veselé písně – AC/DC hopsačku „Live Until You Die“ a závěrečnou „All-In“.

Nebýt toho, že POLUTION zdrsněli, asi by člověk těžko pohledal nějakou výraznější změnu. Hudebním projevem se stále drží ve své oblíbené škatulce, která v sobě nechá vzpomenout na AC/DC (hlavně díky bicím) a nějaké střípky METALLICY nebo MOTÖRHEAD by se také našly. Stále jdou na věc přímočaře bez nějakých serepetiček okolo. A stále to všechno zvládají podat tak, že jim to člověk celkem rád baští. Jen ta vážná tvář k tomu nějak nejde. Ne snad, že by to byl špatný pokus, pánové aspoň dokazují, že nechtějí stát na místě, ale zamyšlené texty k takovéhle hudbě asi moc nepadnou. Za sebe sice hodnotím poměrně vysoce, protože POLUTION stále mají mé sympatie, nicméně řekl bych, že s tímhle přístupem nemají příliš šancí na výraznější upoutání pozornosti. Chtělo by to najít zlatou střední cestu mezi hudebním projevem a textovým obsahem.

Vydavatel: Escape Music

Domovské stránky: Polution

1. Rising Danger